“ДЕМОНОПОЛІЗАЦІЯ” ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ (АРХЕТИПНИЙ ПІДХІД)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-202-213

Ключові слова:

публічне управління, вища освіта, “демонополізація” вищої освіти, забезпечення якості вищої освіти, національна безпека, архетип, незалежний освітній аудитор

Анотація

Розглянуто проміжні результати реформування вищої освіти в Україні відповідно до профільного закону. Наведено приклади якісних змін щодо зменшення навантаження викладачів, заборони суміщення ад- міністративних посад в університетах, системи рівнів освіти, підвищення прозорості діяльності вузів і зростання прав студентського самоврядуван- ня. Водночас виокремлено кілька архетипів, які заважають впровадженню ефективних освітніх змін і які становлять потенційну загрозу національ- ній безпеці держави. Вони усі зводяться до поняття “монополізації” вищої освіти як концентрації ключових повноважень у цій сфері, зокрема щодо забезпечення якості освіти, в руках однієї (міністерства) чи кількох пов’я- заних між собою державних інституцій (міністерство, НАЗЯВО, Державна служба якості освіти).

Такими архетипами є забюрократизованість та негнучкість університе- тів України, що не дозволяє їм конкурувати на рівних з освітніми закла- дами європейських країн; їх організаційна залежність від патерналізму з боку міністерства та інших інституцій влади, з одного боку, та надмірний патерналізм і небажання держави делегувати повноваження щодо розвитку реальної університетської автономії, з іншого; неспроможність державних інституцій в освіті працювати за принципом проектного офісу з переходом виключно до координуючої та моніторингової функцій; відмова з боку уні- верситетського середовища і міністерства визнавати громадськість в особі студентів, їх батьків і роботодавців як рівноправних партнерів у процесах управління якістю освіти.

Для зміни останнього архетипу, який окремі науковці називають “смис- ловим ядром” всієї моделі вищої освіти, запропоновано створити в Укра- їні інститут незалежних освітніх аудиторів як механізм безпосереднього впливу громадськості та бенефіціарів на процеси забезпечення якості ви- щої освіти. Розглянуто мету такого аудиту, його переваги для університетів, вимоги до професійного рівня самих аудиторів, організаційні аспекти й ри- зики функціонування інституту незалежних освітніх аудиторів.

Посилання

Безпекові виміри освітньої полі- тики: світовий досвід і українські реалії: аналітична доповідь [Електронний ресурс] / Т. В. Черненко, М. М. Карпенко, В. С. Лозовий, С. О. Зубченко, А. Ю. Іщенко // Нац. ін-т стратегічних досліджень. 2017. Режим доступу : http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/Osvita_Bezpeka-40c41.pdf.

Шамайда Т. 16 революційних змін у вищій освіті: Новий закон почав діяти [Електронний ресурс] / Т. Шамайда // Незалежне Інтер- нет-видання “TEXTY.ORG.UA”. 2014. Режим доступу : http://texty.org.ua/pg/article/textynewseditor/read/55679/16_revolucijnyh_zmin_u_vyshhij_osviti_Novyj

Лілія Гриневич: Прийнятий у 2014- му ЗУ “Про вищу освіту” запрова- див багато потрібних новацій, але сьогодні він уже застарів та потребує змін // М-во освіти і науки України : офіц. сайт. 2018. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/liliya-grinevich-prijnyatij-u-2014-mu-zu-pro-vishu-osvitu-zaprovadivbagato-potribnih-novacij-ale-sogodnivin- uzhe-zastariv-ta-potrebuyezmin

Стадний Є. Українські студенти закордоном: факти та стереотипи [Електронний ресурс] / Є. Стадний // Аналітичний центр CEDOS. 2017. Режим доступу : https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainskistudenty-za-kordonom-fakty-tastereotypy

Федорченко Ю. Чи треба ради- кально міняти закон “Про вищу освіту”? [Електронний ресурс] / Ю. Федорченко // Освіта.ua. 2018. Режим доступу : https://osvita.ua/vnz/reform/59677/

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG) / пер. з англ. К. : ТОВ “ЦС”, 2015. 32 c.

Про вищу освіту : Закон України [Електронний ресурс] / Верхо- вна Рада України ; від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18

Про аудиторську діяльність : Закон України [Електронний ресурс] / Верховна Рада України ; від 22.04.1993 р. № 3125-ХІІ. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3125-12

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-29

Як цитувати

Серняк, О. (2020). “ДЕМОНОПОЛІЗАЦІЯ” ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ (АРХЕТИПНИЙ ПІДХІД). Публічне урядування, (5 (20), 202-213. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-202-213