АРХЕТИПОВИИЙ КОНФЛІКТ НОРМОТВОРЕННЯ ОРГАНІВ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-1(26)-270-281Ключові слова:
архетипи, правова експертиза, нормотворення, конфлікт, колективне несвідомеАнотація
Розглядається нормотворча діяльність органів публічного управління в Україні. Правотворчість є одним з видів безпосередньої ді- яльності уповноважених органів з розроблення, прийняття, зміни або до- повнення нормативно-правових актів. Підзаконні нормативно-правові акти дублюються, суперечать один одному, створюється велика кількість документів щодо внесення змін та доповнень до чинних нормативно-право- вих актів, штучно “роздувають” законодавство України, містять неконкрет- ні, розмиті формулювання, що призводить до різночитання, некоректного тлумачення та застосування норм законодавства і відповідно порушення законних прав, свобод, інтересів фізичних та юридичних осіб. До об’єк- тивних причин помилок належать: динамізм правової системи України, інтенсивний розвиток і оновлення законодавства України; різноманітні, і часто суперечливі інтереси різних верств населення тощо. Суб’єктивними причинами є: відсутність законодавчого закріплення, ігнорування чи недо- тримання розроблених наукою і практикою правил і вимог законодавчої техніки; існуючі протиріччя між наукою і практикою законотворчості та їх відірваність одна від одної; недостатній рівень професіоналізму законотвор- ця; неналежний рівень експертизи законопроектів; недостатнє експертне забезпечення законопроектувальних робіт; відсутність належної скоорди- нованості дій суб’єктів законотворчості; відсутність державної концепції розвитку законодавства України. Аналіз нормотворення проводиться скрізь призму колективного несві- домого та конфлікту архетипів із сучасністю. Архетипи відповідно до теорії Юнга — це універсальні вроджені психічні структури, що складають зміст колективного несвідомого. Архетипи змушують людей абсолютно певним чином сприймати, переживати події і реагувати на них. Можлива будь-яка кількість архетипів. Юнг вважав їх регуляторами по- ведінки і психічного життя, які організують і спрямовують психічні про- цеси. Без спеціальної інформації про архетипи людина не усвідомлює, що перебуває під впливом колективно несвідомих архетипних сил. Якщо вплив колективного несвідомого посилюється, ego виявляється “схопленим” архе- типними імпульсами, які поневолюють людину. Знання цього факту досить корисне, оскільки воно допомагає деякою мірою контролювати ситуацію. Оскільки архетипи мають як позитивну, так і негативну сторони, контроль полягає у спробі активізувати першу за рахунок другої.
Посилання
Тлумачний словник з теорії держави і права [Текст] / авт.-упоряд. К. Г. Волинка. К.: Магістр-ХХІ сторіччя, 2006. 112 с.
Скакун О. Ф. Теорія держави і права: підручник / пер. з рос. Х. : Консум, 2001. 618 с.
Козуліна С. О. Принципи подолання та засоби запобігання колізій у правотворчій діяльності органів публічної влади // Актуальні проблеми державного управління: зб. наук. праць. Одеса: ОРІДУ НАДУ. 2015. Вип. 3(63). С. 121–126.
Общая теория права и государства: учебник. 3-е изд. перераб. и доп. / Под ред. В. В. Лазарева. М.: Юристъ, 2001. 520 с.
Гетьман Є. А. Нормотворчий процес органів виконавчої влади та його стадії // Актуальнi проблеми права: теорiя i практика. 2013. № 27. № 1. С. 173–180.
Рибікова Г. В. Правова експертиза нормативно-правових актів в Україні : автореф. дис. ... на здоб. наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.01 228 “Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових вчень” / Рибікова Ганна Володимирівна; Нац. акад. внутр. справ. К., 2017.230 с.
Разуваев А. А. Экспертиза как средство повышения эффективности процесса правореализации (вопросы теории и практики): дис. ... канд. юрид. наук. Саратов, 2006. С. 28.
Право в публічному управлінні: навч. посіб. / С. О. Козуліна, Ю. О. Ровинський, К. І. Ровинська. Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2019. 189 с.
Поняття та ознаки правової експертизи проектів нормативно-правових актів / В. Д. Юрчишин // Держава і право. 2011. Вип. 51. С. 57–63.
Монтескье Ш. Л. Избранные произведения. М.: Гос. изд-во полит. лит., 1955. 803 с.
Козуліна С. О. Законотворчий процес і нормотворча діяльність органів публічної влади: навч. посіб. [Електронний ресурс]. ОРІДУ НАДУ, 2019. 134 с. Режим доступу: https://drive.google.com/drive/folders/1Mm7r9lVzPB0rLpsWdvUAhjsxf5g06TCD
Донченко О. А. Архетиповий менеджмент ; Нац. акад. пед. наук ; Ін-т соц. та політ. психології. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 264 с.
Основи соціальної психології: навч. посіб. /О. А. Донченко, М. М. Слюсаревський, В. О. Татенко та ін.; За ред. М. М. Слюсаревського. К.: Міленіум, 2008. 496 с.
Гуревич А. Я. Исторический синтез и школа “Аналов”. М., 1993. 323 с.
Донченко О. Функції колективної психіки в державному управлінні // Публічне управління: теорія і практика. 2010. Спец. вип. С. 166–170.
Методичні рекомендації щодо проведення правової експертизи проектів нормативно-правових актів Мін'юст України; Рекомендації від 21.11.2000 № 41// [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/va041323-00#Text
Робер К. Бержерон. Листи до українських законопроектувальників. К., 1999. С. 69–74.
Гончаренко В. Г. Принцип науковості як методологія юридичного нормотворення // Вісник Академії адвокатури України. 2007. Вип. 10. С. 32–43.