РОЗВИТОК СИНЕРГІЇ УСПІШНОСТІ КАР’ЄРИ ФАХІВЦЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ СФЕРИ
Ключові слова:
децентралізація, повноваження, субсидіарність, нерівність, інтеграція, регіон, місцеве самоврядуванняАнотація
Проаналізовано стан та проблеми розвитку синергії успішно- сті кар’єри фахівця соціокультурної сфери. Розкрито основні аспекти фор- мування успішності кар’єри, акцентовано увагу на визначенні “успішність кар’єри фахівця” як процесу розроблення, реалізації та прийняття рішень на засадах людиноцентризму, мотивації, саморозвитку і самореалізації, системи професійних знань, умінь і навичок, що забезпечує професійний розвиток, досягнення цілей і задоволення професійною діяльністю.
Схарактеризовано синергію успішності кар’єри фахівця як цілеспрямо- ваної діяльності фахівця соціокультурної сфери щодо досягнення мети та цілей професійної діяльності. Аргументовано та виокремлено передумови успішності кар’єри фахівця соціокультурної сфери. Зокрема, наявність спе- ціальних особливостей пізнавальної та інтелектуальної сфер, що забезпечує відображення діяльності; розвинутий інтелект; високі здібності до ціле- покладання; широкий кругозір; моральність; особистісна зрілість, що підтри- мує прагнення до постійного саморозвитку, самовдосконалення; здібності до саморегуляції, самоконтролю та самореалізації.
Проаналізовано чинники, фактори, показники, критерії, складові, функції успішності кар’єри фахівців соціокультурної сфери. Обґрунтовано актуальність управління успішністю кар’єри фахівця соціокультурного се- редовища через реалізацію відповідних циклів: професійне визначення → професійна освіта → відбір на посаду → професійна адаптація → плануван- ня кар’єрного зростання → професійне становлення → професійний розви- ток → оцінювання результатів професійної діяльності. Доведено, що успіш- ність кар’єри фахівців соціокультурної сфери формується відповідно до за- гальних законів розвитку, які містять творчі та інноваційні засади професій- ного й особистісного зростання.
Визначено, відповідні підсистеми успішності кар’єри фахівця соціокуль- турної діяльності, а саме: кадрова, організаційна, особистісна та культур- но-етична підсистеми. Доведено, що завдяки виконанню функцій залучених підсистем та пов’язаних із ними кар’єрних орієнтацій фахівця соціокультур- ного середовища з огляду на їхню взаємодію та взаємовідносини, що набува- ють характеру взаємосприйняття діяльності цих елементів, можна отримати запрограмований результат — успішність кар’єри.
Обґрунтовано, що для досягнення успішності кар’єри фахівець соціокуль- турної сфери повинен володіти відповідним комплексом компетентностей, до яких належать такі: визначення напряму діяльності і бачення; ефективна ко- мунікація; порядність і справедливість; делегування повноважень; стратегічне мислення; прийняття управлінських рішень; аналітичне мислення; навички роботи з інформацією; інноваційність; лідерство; професійний досвід; удоско- налення діяльності; управління змінами; вимогливість; володіння знаннями і навичками самоменеджменту; вміння максимально використовувати власні можливості; керувати стресами; впевненість у собі, прийняття рішень; вмін- ня працювати в команді; креативність (уміння творчо підходити до рішення управлінських завдань, схильність до імпровізації); відповідальність; самов- досконалення; організаторські здібності; довіра; управління конфліктами; ра- ціональне управління ресурсами; критичність; орієнтація на результат.
Зроблено висновок про те, що синергію успішності кар’єри фахівців со- ціокультурної сфери, можна подати у вигляді такого структурного процесу: успішний фахівець → самовдосконалення й самореалізація фахівця → твор- чі та інноваційні засади професійного розвитку фахівця → людиноцентрист- ський вимір соціокультурної сфери → досягнення визначених цілей і мети фахівцем → ступінь реалізації цілей і мети → синергія успішності і кар’єри фахівця соціокультурного середовища.
Посилання
Армстронг М. Практика управления человечискими ресурсами / М. Арм- стронг. — 8-е изд. — СПб. : Питер, 2004. — 832 с.
Бадрак В. Стратегии выдающихся личностей / В. Бадрак. — Харьков : Фолио, 2011. — 510 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і до- пов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бу- сел. — К. ; Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2005. — 1728 с.
Иванова С. Развитие потенциала сотрудников : Профессиональные компетенции, лидерство, коммуникации / С. Иванова и др. — М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. — 278 с.
Калмыкова И. Р. Портфолио как средство самоорганизации и саморазвития личности / И. Р. Калмыкова. — СПб. : Питер, 2010. — 219 с.
Колот А. М. Гідна праця : імперативи, українські реалії, механізми забезпечення : монографія / А. М. Колот, В. М. Данюк, О. О. Герасименко та ін. — К. : КНЕУ, 2017. — 500 с.
Москаленко О. В. Акмеология профессиональной карьеры личности / О. В. Москаленко; под общ. ред. А. А. Деркача. — М. : Изд-во РАГС, 2007. — 352 с.
Соціолого-педагогічний словник / за ред. В. В. Радума. — К. : ЕксОб, 2004. — 304 с.
Шевченко Н. Ф. Кар’єрні очікування фахівця : діагностика і розвиток : монографія / Н. Ф. Шевченко, М. В. Сурякова. — Запоріжжя : Запорізький нац. ун-т, 2011. — 236 с.
Hall D. T. Psychological success : When the career is a calling / D. T. Hall, D. E. Chandler // J. Organizat. — Behav, 2005. — V. 26. — P. 155–176.
Harrіs L. С. Approaches to career suссess : An explоratіоn of surreptіtіоus career suссess strategies / L. С. Harrіs, E. Оgbоnna // Human Resources management. — 2006. — Vоl. 45. — P. 43–65.
Hayden C. K. Handbook on Tourism Development and Management / C. K. Hayden. — Nova Science Publishers Inc., 2015. — 289 р.
Human Development Report. Ukraine [Electronic recourse]: UNDP. — 2014. — Access mode: http://hdr.undp.org/sites/default/files/Country-Profiles/UKR.pdf
Johnson L. My ingredients for success / L. Johnson // Management today. — London : Haymarket, 2010. — September. — P. 23.
Judge T. A. Personality and career success / T. A. Judge, J. D. Kammeyer- Mueller // H. P. Gunz, M. A. Peiperl (eds). Handbook of career studies. Thousand Oaks. — CA : Sage Publications, 2007. — P. 59–78.
Publіс admіnіstratіоn after “New publіс management” / Оrganіsatіоn for eсоnоmіс со-оperatіоn and development. — Paris : ОEСD publishing, 2016. — 112 p.
Seibert S. E. A social capital theory of career success / S. E. Seibert, M. L. Kraimer, R. C. Liden // Academy management, J. 2001. — V. 44. — P. 219–237.
Seibert S. E. The five-factor model of personality and career / S. E Seibert, M. L. Kraimer // J. Vocat. Behav, 2011. — V. 58. — P. 1–21.
The Global Innovation Index 2017. Report. The Human Factor in Innovation. — 2017. — 428 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.globalinnova-tionindex.org/gii-2017-re-port. — Назва з титул. екрана. — Дата доступу : 10.03.2017.