ВИХОВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ Е-ПАРТИСИПАТИВНОГО ПРОЄКТУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.4.3

Ключові слова:

лідерство, виховання, партисипація, неформальна освіта, феномен, лідерська компетентність, заклади освіти

Анотація

У ході написання наукової статті досліджено поняття партисипації та її взаємозв’язок з проєктуванням як дві взаємопов’язані складові, що формують інноваційний метод виховання школярів. Партисипація – це не просто спільна участь в проєктах, а складне явище, яке потрібно розглядати в контексті е-партисипативного підходу. Проаналізовано, як формуються лідерські якості у школярів закладів загальної середньої освіти. Досліджено та охарактеризовано якості, якими повинен володіти справжній лідер. Зазначено на важливості формування лідерських якостей та розвитку лідерського потенціалу кожної особистості, адже лідер – це набута навичка, а не вроджена. Визначено шляхи, методи та форми виявлення власного лідерського потенціалу. З'ясовано, що формування лідерського потенціалу залежить як від учнів, так і від вчителів та закладів загальної середньої освіти в цілому. Змодельовано портрет сучасного лідера та кроки його досягнення. Результати дослідження показали, що е-партисипативне проєктування є важливим інструментом розвитку лідерських потенціалів учнів. Під час дослідження розглянуто важливі аспекти, ключові елементи та методи лідерства, які сприяють ефективному формуванню лідерської компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. Відзначено важливість е-партисипативного проєктування як інноваційного підходу, що розширює можливості участі учнів та сприяє їхній активній взаємодії в онлайн-середовищі. Ключовим етапом у досягненні цієї мети є розробка та впровадження спеціальних програм, які забезпечать взаємодію між формальною та неформальною освітою. Наголошено на важливості постійного вивчення та вдосконалення лідерських якостей через самоосвіту, участь у тренінгах та активну участь у віртуальних спільнотах. Розглянуто проблему виховання лідерської компетентності як важливий аспект сучасної системи освіти. Підкреслено важливість е-партисипативного проєктування та його вплив на формування нового покоління лідерів, готових до викликів та можливостей у сучасному світі.

Посилання

Гриньова М. Партисипативний підхід до виховання лідерів: реалії та перспективи шкільної практики. Наша школа: науково-практичні студії. 2023. № 1. С. 29–36. URL: http://nashasholadoi.oano.od.ua/article/download/286295/280220 (дата звернення: 18.10.2023).

Ягоднікова В., Гриньова М. Партисипативний підхід до виховання лідерських якостей підлітків. Молодь і ринок. 2021. №11/197. С. 44–49. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.252827 (дата звернення: 18.10.2023).

Плющ Р., Філіппова В., Ковальська, Н. Роль інноваційного лідера в партисипативному управлінні. Наукові перспективи. 2022. № 4 (22). С. 65–75. URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-4(22)-65-76 (дата звернення: 18.10.2023).

Колісніченко Н., Коваль Г. Партисипативне управління в галузі освіти: сутність, особливості, тенденції формування і реалізації. Актуальні проблеми державного управління: збірник наукових праць. 2021. ОРІДУ. № 3(84). – Одеса: ОРІДУ НАДУ. С. 105–109. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/handle/123456789/9319 (дата звернення: 18.10.2023).

Нестерова К., Анісімов В. Розвиток моделі партисипативного управління у закладах загальної середньої освіти в Україні/ Інноваційні шляхи розвитку навчання: тези доповідей х міжнародної науково-практичної конференції. 2023. Варна, Болгарія. С. 102–103. URL: https://eu-conf.com/ua/events/innovative-ways-of-learning-development/ (дата звернення: 18.10.2023).

Полєвікова О., Швець Т. Партисипативний підхід як освітня інновація професійної підготовки майбутніх учителів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Серія: "Педагогічні науки". 2020. № 4. URL: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2020-4-176-182 (дата звернення: 18.10.2023).

Максименко О. Інновації в управлінні шкільною освітою у глобалізованому світі. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 32–44. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-32-44 (дата звернення: 18.10.2023).

Хватова О. Управління системою освіти: розуміння основних механізмів і принципів. Наукові перспективи. 2023. № 5 (35). С. 300–311. URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-5(35)-300-311 (дата звернення: 18.10.2023).

Жуков В., Попова О. Партисипативний підхід до формування моральної позиції майбутнього вчителя. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. № 58. С. 28–40. URL: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.03 (дата звернення: 18.10.2023).

Мачинська Н. Лідерство в освіті як провідний напрям освітньої політики. Освітологічний дискурс. 2022. № 3-4 (38-39), С. 117–128. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.348 (дата звернення: 18.10.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29