ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ: ІННОВАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.11Ключові слова:
змішане навчання, освітній процес, заклади вищої освіти, актуальність, інновації, здобувачі освіти, цифровізація освітиАнотація
У статті автори досліджують сучасні тенденції в освіті, зокрема застосування концепції змішаного навчання у закладах вищої освіти. Зазначено, що пандемія COVID-19, а згодом і війна в Україні, розпочата російською федерацією, суттєво вплинули на освітній процес, змушуючи заклади освіти всіх рівнів переглядати традиційні форми навчання. Це стосується й закладів вищої освіти (ЗВО), де виникла гостра потреба в адаптації до нових реалій. У контексті швидкого розвитку цифрових технологій, змішане навчання стало інноваційним підходом, який поєднує в собі переваги традиційного і онлайн-навчання. І важливим є створення комфортного інформаційного середовища для навчання, зокрема розробку онлайн-платформ для доступу до матеріалів, створення форумів для обговорення, організацію вебінарів тощо. Авторами приведені основні принципи та переваги змішаного навчання, розглянуті інструменти та технології, а також ключові аспекти підготовки викладачів та здобувачів до ефективного використання цього підходу. Висвітлені механізми впровадження концепції змішаного навчання в освітній процес. Встановлено, що змішане навчання, як форма організації педагогічної взаємодії, відтворює роль викладача, перетворюючи її на більш фасилітуючу та модеруючу. У цьому контексті викладач вже не є просто постачальником інформації, а стає провідником і фасилітатором активного навчання. Для ефективного впровадження змішаного навчання, важливим є високий рівень сформованості цифрових компетентностей як у педагогів, так і у здобувачів освіти. У результаті дослідження встановлено, що змішане навчання є перспективним інструментом для покращення якості освіти в умовах сучасної цифрової трансформації. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення методики викладання в ЗВО, розробки програм та курсів змішаного навчання, підвищення кваліфікації викладачів, педагогів, науково-педагогічних працівників.
Посилання
Вишківська В. Б., Чемерис О. А., Прус А. В., Кулик І. В. Змішане навчання як інноваційний чинник модернізації освітнього процесу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. Випуск 83. С. 131–135.
Квятковська А. Результати експериментальної перевірки моделі змішаного навчання професійної підготовки майбутніх фахівців з телекомунікацій. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. 4.47-52. https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.08
Квятковська А., Карташова Л. Змішане навчання: методика підготовки майбутніх фахівців з телекомунікацій. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». 2024. 27(56). Ст. 55–69. doi: 10.58442/2218-7650-2024-27(56)-55-69.
Концепція розвитку цифрових компетентностей. 2021 URL:http//thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/kabmin-skhvaliv-kontseptsiyu-rozvitku-tsifrovikh-kompetentnostey-do-2025-roku/Dodatok-2.pdf (дата звернення 08.03.24)
Осадча К., Осадчий В., Спірін О., Круглик В. Стан проблеми організації змішаного навчання у закладах вищої освіти україни під час пандемії COVID-19. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. doi: 10.32840/1992-5786.2022.81.44 20.
Павлова В. Суть та особливості технології змішаного навчання в практиці ЗВО. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. 21(1), 196–199.
Пантюк М., Душний А., Ільницький В., Зимомря І.. Перспективи впровадження змішаного навчання у ЗВО. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. 58(1). 368–371.
Ткачук Г. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіті України. European vector of Ukraine and Republic of Poland. 2018. вип. 1, с. 465–485.
Allen I.E., Seaman J., Garrett R. Blending: The scope and prospects for blended education in the United States. Needham, MA: Sloan-C. 2007.
Banyen W., Viriyavejakul C., Ratanaolarn T. A blended learning model to enhance Thai students; academic achievement. Int. J. Emerg. Technol. of Learning (IJET). 2019. Vol. 11. рр. 48. doi: 10.3991/ijet.v11i04.5325.
Bernard R.M., Abrami P.K, Borochowski E, Wade C.A. A meta-analysis of three types of interaction treatments in distanceeducation. Rev. of Education Res. 2002.79, 1243–1289. doi: 10.3102/0034654309333844
Gynther K. Design Framework for an adaptive MOOCenhanced by blended learning. Electronic Journal of e-Learning. 2016.14(1), pp. 15–30.
Tshabalala M., Ndeya-Ndereya C., Merwe T.Implementing blended learning at a developing university: obstacles in the way. Electronic Journal of e-Learning. 2014. 12(1), pp. 101–110.