ЦИФРОВІЗАЦІЯ В О СВІТІ: ПОРІВНЯННЯ ПІДХОДІВ УКРАЇНСЬКИХ І БАЛТІЙСЬКИХ ДОСЛІДНИКІВ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ТА ЗАВДАНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.2.1

Ключові слова:

країни Балтії, інновації, освіта, цифровізація, цифрові технології, Україна.

Анотація

У вік цифрових технологій та швидкої трансформації суспільства цифровізація стає не лише стратегічною метою, але й необхідністю для забезпечення ефективного функціонування освітнього простору. Українські та балтійські дослідники розглядають це явище як ключ до сучасного й інноваційного навчання, що підвищує конкурентоспроможність освіти та стимулює індивідуальний розвиток учасників освітнього процесу. Мета статті полягає в проведенні порівняльного аналізу підходів дослідників з України та країн Балтії до визначення суті цифровізації в освіті й основних завдань реалізації цього процесу в контексті розбудови сучасного освітнього простору. Методологія. Аналіз, систематизація та теоретичне узагальнення досліджень українських і балтійських дослідників щодо визначення поняття та ролі цифровізації в освіті; порівняння та зіставлення стратегій, підходів і результатів цифровізації в освіті в Україні та країнах Балтії. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше здійснено систематизацію та порівняння підходів українських і балтійських учених до визначення поняття й основних завдань цифровізації освіти з огляду на технологічні, соціокультурні та стратегічні аспекти цього процесу в контексті створення сучасного освітнього простору. Висновки. Цифровізація освіти в Україні та країнах Балтії сприймається як шлях до розбудови інноваційного освітнього простору та управління його процесами. Упровадження цифрових ініціатив у сферу освіти відбувається у відповідності до національних стратегій розвитку, що враховують європейські стандарти та рекомендації. Наукові дослідження акцентують на педагогічних аспектах цифровізації, таких як впровадження нових методів навчання й оцінка їх ефективності. Інтеграція цифрових інструментів у навчальний процес сприяє залученню студентів і підвищенню їхньої мотивації, інтересу до навчання. Цифровізація освіти сприяє забезпеченню доступності й якості освіти, розвитку індивідуальних навчальних потреб і зростанню конкурентоспроможності освітніх систем у міжнародному контексті.

Посилання

Арешонков В. Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). С. 1–6.

Бородкін Г. Модель цифрової компетенції студентів. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. Вип. 1. С. 27–41.

Буйницька О. П., Варченко-Троценко Л. О., Терлецька Т. С., Настас Д. Л. Модернізація системи електронного навчання університету до потреб учасників освітнього процесу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету : електронне наукове фахове видання. 2020. № 9. С. 1–14. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.1

Демянчук М., Боднарчук І. Цифровізація освіти як вектор підготовки фахівців ХХI століття. Viae Educationis. 2022. № 4. С. 74–81.

Іванюк І. В. Виклики дистанційного навчання в Україні в умовах карантину Covid-19. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3 (2). С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-10-1

Іщенко А. Ю. Національна платформа цифрової освіти як пріоритетний інструмент оновлення вітчизняної освітньої системи. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-05/cyfrova-osvita.pdf

Кан О. Сучасний стан та перспективи розвитку підготовки філологів у закладах вищої освіти України. Перспективи та інновації науки. 2021. № 5 (5). С. 345‐353. DOI:https://doi.org/10.52058/2786‐4952‐2021‐5 (5)‐345‐353

Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : методологічний семінар НАПН України. 2019. С. 188–197.

Карташова Л., Сорочан Т. Цифрове навчальне середовище наступного покоління: як буде виглядати екосистема навчання після ери LMS. Інформаційні технології в єпрофесійній діяльності : зб. мат. XІV Всеукр. наук.-практ. конф. Рівне : РВВ РДГУ. 2021. С. 19–22.

Колеснікова І. В. Цифровізація освітнього процесу в закладі післядипломної педагогічної освіти. Науковий часопис Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 78. С. 117–120.

Колеснікова І. В., Орлова О. А. Цифровізація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. 2022. Вип. 50. Т. 2. С. 188–191. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/50/part_2/37.pdf

Корінська О. О. Підготовка майбутніх перекладачів в умовах цифровізації. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. Вип. 1 (349). С. 39–47.

Крамаренко І. С., Фонарюк О. В., Зацерківна М. О. Цифровізація освіти – нові виклики та перспективи розвитку. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). № 2 (7). 2022. С. 392–404.

Кучерак І. В. Цифровізація та її вплив на освітній простір у контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 22. Т. 2. С. 91–94.

Малахов А., Хмельна О. Діджиталізація закладу освіти як ефективна модельуправління якістю надання освітніх послуг. Грааль науки : e-journal. 2021. №10. С. 396–409. https://doi.org/10.36074/grailof-science.19.11.2021.079

Макаренко Л. Л., Певсе А. А. Дидактичний потенціал цифрових технологій у системі професійної підготовці фахівців філологічного профілю. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 88. С. 140–147.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція, План, Заходи від 17.01.2018 № 67-р. Офіційний вісник України. 2018. № 16. С. 70. Ст. 560, код акта 89147/2018.

Cисоєва С. Педагогічні аспекти дигіталізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. No 4. С. 24–32. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.4.3

Ткачов С. І., Ткачова Н. О., Ткачов А. С. Диджиталізація вищої освіти: сутність, переваги та проблеми. Освіта та педагогічна наука. 2024. № 1 (185). С. 44–54. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2747-2024-1 (185)-44-54.

Трансформаційні процеси у суспільній та соціокультурній сферах України : монографія. Анісімова О.М. та ін ; відпов. за вип. Т.М. Яворська. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2021. 176 с.

Цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний – 2020»). Концептуальні засади. Першочергові сфери, ініціативи, проекти «цифровізації» України до 2020 р. 2016. 90 с. URL: https://www.rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf

Цифровізація освіти – імператив часу. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / Нац. акад. пед. наук України ; редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), О.М. Топузов (заст.голови) ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Barkauskaitė, M. Mokymosi motyvacijos atkūrimo prielaidos jaunimo mokykloje. Pedagogika. 2021.

Digitalizācija – ceļš uz augstākās izglītības konkurētspējas paaugstināšanu. 2024. URL: https://tsi.lv/lv/digitalizacija-cels-uz-augstakas-izglitibas-konkuretspejas-paaugstinasanu/

Forsler I. Enabling media: Infrastructures, imaginaries and cultural techniques in Swedish and Estonian visual arts education (Doctoral dissertation, Södertörns högskola). 2020.

iEducation – Digitaliseerme õppematerjale. https://iedu.ee/blogi/

Karosienė E., Skerniškytė J. Švietimo skaitmenizavimas. Esamos situacijos Lietuvoje analizė. Vilnius. 2022. URL: https://data.kurklt.lt/wp-content/uploads/2023/04/Skaitmeninio-svietimo-gaires-_-esamossituacijos-analize.pdf

Skaitmeninio švietimo gairės mokykloms. 2022. https://kurklt.lt/projektai/skaitmeninio-svietimogaires

Skolas jauno gadu sāk ar 35 tūkstošiem jaunu datoru. 2024. https://lvportals.lv/dienaskartiba/358938-skolas-jauno-gadu-sak-ar-35-tukstosiem-jaunu-datoru-2024

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-05