DIGITALIZATION IN EDUCATION: COMPARISON OF APPROACHES OF UKRAINIAN AND BALTIC RESEARCHERS TO THE DEFINITION AND TASKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.2.1

Keywords:

Baltic countries, education, digitalization, digital technologies, innovations, Ukraine.

Abstract

In the age of digital technology and rapid transformation of society, digitalization is becoming not only a strategic goal, but also a necessity to ensure the effective functioning of the educational space. Ukrainian and Baltic researchers consider this phenomenon as the key to modern and innovative learning, which increases competitiveness of education and stimulates individual development of participants in the educational process. The purpose of the article is to conduct a comparative analysis of the approaches of researchers from Ukraine and the Baltic States to determine the essence of digitalization in education and the main tasks of implementing this process in the context of development of a modern educational space. Methodology. Analysis, systematization and theoretical generalization of research by Ukrainian and Baltic scientists on the definition and role of digitalization in education; comparison of strategies, approaches and results of digitalization in education in Ukraine and the Baltic countries. Scientific novelty. The article systematizes and compares approaches of Ukrainian and Baltic scientists to the definition and main tasks of digitalization of education, taking into account the technological, sociocultural and strategic aspects of this process in the context of creating a modern educational space. Conclusions. Digitalization of education in Ukraine and the Baltic countries is defined as a path to a modern and innovative education and management of educational processes. Implementation of digital initiatives in the field of education takes place in accordance with national development strategies that take into account European standards and recommendations. Scientific research focuses on the pedagogical aspects of digitalization, such as introduction of new teaching methods and assessment of their effectiveness. Integration of digital tools into the learning process helps to attract students and increases their motivation and interest in learning. Digitalization of education contributes to ensuring accessibility and quality of education, developing individual educational needs and increasing competitiveness of educational systems in the international context.

References

Арешонков В. Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). С. 1–6.

Бородкін Г. Модель цифрової компетенції студентів. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. Вип. 1. С. 27–41.

Буйницька О. П., Варченко-Троценко Л. О., Терлецька Т. С., Настас Д. Л. Модернізація системи електронного навчання університету до потреб учасників освітнього процесу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету : електронне наукове фахове видання. 2020. № 9. С. 1–14. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.1

Демянчук М., Боднарчук І. Цифровізація освіти як вектор підготовки фахівців ХХI століття. Viae Educationis. 2022. № 4. С. 74–81.

Іванюк І. В. Виклики дистанційного навчання в Україні в умовах карантину Covid-19. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3 (2). С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-10-1

Іщенко А. Ю. Національна платформа цифрової освіти як пріоритетний інструмент оновлення вітчизняної освітньої системи. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-05/cyfrova-osvita.pdf

Кан О. Сучасний стан та перспективи розвитку підготовки філологів у закладах вищої освіти України. Перспективи та інновації науки. 2021. № 5 (5). С. 345‐353. DOI:https://doi.org/10.52058/2786‐4952‐2021‐5 (5)‐345‐353

Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку : методологічний семінар НАПН України. 2019. С. 188–197.

Карташова Л., Сорочан Т. Цифрове навчальне середовище наступного покоління: як буде виглядати екосистема навчання після ери LMS. Інформаційні технології в єпрофесійній діяльності : зб. мат. XІV Всеукр. наук.-практ. конф. Рівне : РВВ РДГУ. 2021. С. 19–22.

Колеснікова І. В. Цифровізація освітнього процесу в закладі післядипломної педагогічної освіти. Науковий часопис Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 78. С. 117–120.

Колеснікова І. В., Орлова О. А. Цифровізація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. 2022. Вип. 50. Т. 2. С. 188–191. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/50/part_2/37.pdf

Корінська О. О. Підготовка майбутніх перекладачів в умовах цифровізації. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. Вип. 1 (349). С. 39–47.

Крамаренко І. С., Фонарюк О. В., Зацерківна М. О. Цифровізація освіти – нові виклики та перспективи розвитку. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). № 2 (7). 2022. С. 392–404.

Кучерак І. В. Цифровізація та її вплив на освітній простір у контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 22. Т. 2. С. 91–94.

Малахов А., Хмельна О. Діджиталізація закладу освіти як ефективна модельуправління якістю надання освітніх послуг. Грааль науки : e-journal. 2021. №10. С. 396–409. https://doi.org/10.36074/grailof-science.19.11.2021.079

Макаренко Л. Л., Певсе А. А. Дидактичний потенціал цифрових технологій у системі професійної підготовці фахівців філологічного профілю. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 88. С. 140–147.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція, План, Заходи від 17.01.2018 № 67-р. Офіційний вісник України. 2018. № 16. С. 70. Ст. 560, код акта 89147/2018.

Cисоєва С. Педагогічні аспекти дигіталізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. No 4. С. 24–32. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.4.3

Ткачов С. І., Ткачова Н. О., Ткачов А. С. Диджиталізація вищої освіти: сутність, переваги та проблеми. Освіта та педагогічна наука. 2024. № 1 (185). С. 44–54. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2747-2024-1 (185)-44-54.

Трансформаційні процеси у суспільній та соціокультурній сферах України : монографія. Анісімова О.М. та ін ; відпов. за вип. Т.М. Яворська. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2021. 176 с.

Цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний – 2020»). Концептуальні засади. Першочергові сфери, ініціативи, проекти «цифровізації» України до 2020 р. 2016. 90 с. URL: https://www.rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf

Цифровізація освіти – імператив часу. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / Нац. акад. пед. наук України ; редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), О.М. Топузов (заст.голови) ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Barkauskaitė, M. Mokymosi motyvacijos atkūrimo prielaidos jaunimo mokykloje. Pedagogika. 2021.

Digitalizācija – ceļš uz augstākās izglītības konkurētspējas paaugstināšanu. 2024. URL: https://tsi.lv/lv/digitalizacija-cels-uz-augstakas-izglitibas-konkuretspejas-paaugstinasanu/

Forsler I. Enabling media: Infrastructures, imaginaries and cultural techniques in Swedish and Estonian visual arts education (Doctoral dissertation, Södertörns högskola). 2020.

iEducation – Digitaliseerme õppematerjale. https://iedu.ee/blogi/

Karosienė E., Skerniškytė J. Švietimo skaitmenizavimas. Esamos situacijos Lietuvoje analizė. Vilnius. 2022. URL: https://data.kurklt.lt/wp-content/uploads/2023/04/Skaitmeninio-svietimo-gaires-_-esamossituacijos-analize.pdf

Skaitmeninio švietimo gairės mokykloms. 2022. https://kurklt.lt/projektai/skaitmeninio-svietimogaires

Skolas jauno gadu sāk ar 35 tūkstošiem jaunu datoru. 2024. https://lvportals.lv/dienaskartiba/358938-skolas-jauno-gadu-sak-ar-35-tukstosiem-jaunu-datoru-2024

Published

2024-08-05