ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ В СУЧАСНОМУ ЗВО: МОЖЛИВОСТІ ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.3.2

Ключові слова:

адаптація, індивідуалізація освіти, освітній процес, здобувачі освіти, інновації, цифровізація

Анотація

У статті авторами проаналізовані поняття «диференціація» та «індивідуалізація» в контексті використання інформаційних технологій у закладах вищої освіти. Встановлено, що диференційоване навчання допомагає здобувачам розвивати позитивне ставлення до дисциплін, демонструвати вищий рівень впевненості в собі, мати кращі соціальні навички завдяки роботі в групах і демонструвати кращі результати навчання, звички та навички вирішення проблем. Індивідуалізоване навчання – це освітня методологія, яка використовує інформаційні технології для створення індивідуальних навчальних траєкторій для кожного здобувача. Ця методика враховує особисті особливості, здібності та потреби майбутніх фахівців, забезпечуючи оптимальні умови для їхнього навчання. Мета дослідження: дослідити поняття «диференціація освіти» та «індивідуалізація освіти» у контексті вищої освіти, визначити основні виклики та переваги. Методологія. Аналіз психолого-педагогічної літератури: вивчення наукових праць, статей та інших джерел інформації з досліджуваної теми; проведення аналітичної роботи з джерелами інформації: синтез та систематизація отриманих знань, чітке формулювання ключових понять та аспектів теми. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що авторами досліджено, систематизовано поняття «диференціація освіти»; проведено аналіз основних викликів та переваг індивідуалізованого та диференційованого навчання за допомогою інформаційного середовища ЗВО. Висновки. Технології індивідуалізованого та диференційованого навчання набирають все більшої популярності у сфері вищої освіти. Їхнє впровадження несе з собою ряд суттєвих переваг, роблячи освітній процес більш ефективним та результативним. Завдяки врахуванню особистих особливостей та потреб кожного здобувача, навчання стає більш гнучким та адаптивним. Результати дослідження свідчать про те, що інформаційні технології дозволяють використовувати різноманітні методи та форми навчання, зокрема онлайн-курси, проєктне навчання, здійснювати наукові дослідження та ін.

Посилання

Бахмат Н., Сидорук Л. Формування сучасних уявлень про адаптивне освітнє середовище закладу вищої освіти. Освітній простір України. 2019. 2(15). 17–25.

Володько В. М., Солдатенков М. М. Індивідуалізація навчання студентів. Педагогіка і психологія. 1994. № 3. С. 91–99.

Годованюк Т. Л. Індивідуальне навчання у вищій школі : монографія. Київ, Україна: НПУ імені Драгоманова, 2010. 160 с.

Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремінь. Київ: Юрінком Інтер. 2008. 1040 с.

Квятковська А., Харлай Л. Освітні технології EDTECH: переваги, ризики та перспективи. Всеукр. наук.-метод. конф. Вінниця, 21 квіт. 2023 р. Вип № 4(9). С. 115–116.

Осадча К. П., Осадчий В. В., Спірін О. М., Круглик В. С. Концептуальні засади розробки адаптивної системи індивідуалізації та персоналізації професійної підготовки майбутніх фахівців в умовах змішаного навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. 3(74), 65–70.

Черновол Є. О., Чепелюк А. В, Куртяк Ф. Ф. Щодо цифровізації освітнього процесу у закладах вищої освіти України: нові можливості та перспективи. Академічні візії. 2023. 1(15). URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/132 (дата звернення 01.07.2024)

Ярошенко О. Г. Диференціація навчання. Енциклопедія освіти. К. : Юрінком Інтер, 2008. С. 210–211.

Gurman O., Kvyatkovska A. The impact of industry 4.0 on the modern world educational process and in Ukraine. Scientific Journal of Polonia University. Vol. 59(4), 2023. PP. 23–29. Doi:10.23856/5903.

Hidayat N., Suharyati H., Sanubari R. A strategy for improving the effectiveness of differentiated instruction. Journal of Theory and Practice of Higher Education. 2024. 24(6). https://doi.org/10.33423/jhetp.v24i6.7021

Santangelo T., C. A. Tomlinson. The application of differentiated instruction in postsecondary environments: Benefits, challenges, and future directions. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 2009, no. 3: 307–324.

Tomlinson C. A., Imbeau M. B. Differentiated instruction. The Handbook of Educational Theories. 2013. 1097–1117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-30