РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.3.5Ключові слова:
мислення, наочно-дієве, наочно-образне, логічне мислення, компетентність, логіко-математична компетентність, пізнання, діяльність, розумовий розвиток, старший дошкільний вік, особистість, освітні напрями, гра, ігрова діяльністьАнотація
Статтю присвячено розвитку логічного мислення у дітей старшого дошкільного віку. У сучасному інформаційному суспільстві, яке постійно розвивається, виникає необхідність у підготовці особистостей, здатних мислити логічно, аналізувати інформацію та приймати обґрунтовані рішення. Формування логічного мислення у дошкільному віці є важливим кроком на шляху до розвитку таких компетентностей. Старший дошкільний вік – це період інтенсивного розвитку пізнавальних процесів, у тому числі логічного мислення. Логічне мислення – це фундамент для успішного навчання в школі та подальшого життя. Тому створення ефективних методик і прийомів для розвитку логічних операцій у дошкільників є одним з пріоритетних напрямів сучасної педагогіки. Незважаючи на значний прогрес у галузі дошкільної педагогіки, проблема недостатнього розвитку логічного мислення у сучасних дошкільників залишається актуальною. Це пов’язано з низкою факторів, таких як перевантаження дітей додатковими заняттями, недостатня увага до розвитку розумових операцій під час освітнього процесу тощо. Мета роботи – висвітлення специфіки розвитку логічного мислення у дітей старшого дошкільного віку. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів, як аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна полягає в тому, що здійснено аналіз Базового компоненту дошкільної освіти та чинної програми «Дитина» на предмет завдань з розвитку логічного мислення. Висновки. Розвиток логічного мислення – це тривалий і багатогранний процес, який вимагає систематичної роботи з дитиною, керівництва з боку вихователя. Ігрова діяльність є найефективнішим засобом розвитку логічного мислення у дошкільників. Через гру діти засвоюють нові знання, вчаться аналізувати ситуації, робити висновки. Для успішного розвитку логічного мислення важливо створити освітньо-розвивальне середовище, яке буде стимулювати пізнавальну активність дитини.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти. Науковий кервівник: Т. О. Піроженко, URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 15.07.2024).
Дитина: Освітня програма для дітей віком від двох до семи років / наук. ред. Г. В. Бєлєнька; Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020, 440 с.
Імбер В. Розвиток логічного мислення дітей дошкільного віку. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2012. № 38. С. 54–58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_2012_38_13 (дата звернення: 20.07.2024).
Костюк Г. С. Проблеми психології мислення. Загальна психологія: хрестоматія : навч. посібн. О. В. Скрипеченко, Л. В.Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. Київ : Каравела, 2007. 640 с.
Куліш І., Гой С. Розвиток логічного мислення як важливий компонент підготовки дітей старшого дошкільного віку до школи. Освітні обрії. 2020. № 2. С. 58–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/obrii_2020_2_14 (дата звернення: 29.07.2024).
Любченко І. Педагогічні умови розвитку логічного мислення у старших дошкільників. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2011. № 2. Ч. 2. doi: 10.31499/2307-4906.3.2011.189092 (дата звернення: 20.07.2024).
Любченко І. І. Педагогічні умови розвитку логічного мислення у старших дошкільників : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Умань, 2014. 318 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1192 (дата звернення: 22.07.2024).
Пагута Т. І. Розвиток логіко-математичних компетентностей старших дошкільників засобами ігрових методик. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2017. Вип. 2. С. 98–106. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_2017_2_16 (дата звернення: 29.07.2024).
Приходько Є., Богдан Т. Роль логічного мислення у розумовому розвитку дітей старшого дошкільного віку. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 7. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-7(35)-940-948 (дата звернення: 29.07.2024).
Щербакова К. Методика формування елементів математики в дошкільників : навч.посібн. Київ : Вид-во Європейськго університету. 2011. 262 с.