MODERN PEDAGOGICAL TEACHING TECHNOLOGIES IN TEACHING THE DISCIPLINE “MARITIME LAW”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.5.2

Keywords:

educational process, technology, digitalization, cadets, discipline

Abstract

The article is devoted to the definition of modern pedagogical technologies for teaching the discipline "Maritime Law", the concept of "pedagogical technology" is defined. The author analyzes the current approaches to teaching in this area, taking into account the specifics of the discipline, the peculiarities of the educational process, technological progress and the requirements of the modern labor market. The article examines pedagogical approaches to the formation of professional competencies of cadets in the field of maritime law. It is established that at the present stage, the priority areas for improving the educational process are the development of individual, adaptive forms of education, the introduction of integrated courses, the development of the information base of the educational process, and the optimal saturation of the course with digital technologies and interactive teaching methods. The relevance of the problem of introducing modern pedagogical teaching technologies and methods of teaching the law of the sea is determined by such factors as a change in the paradigm of education which requires the use of such pedagogical technologies which contribute to the development of these skills and abilities in cadets; development of information technology; labor market needs, since the modern labor market requires in-depth knowledge and practical skills from specialists in the field of maritime law, and the introduction of modern pedagogical technologies for teaching the law of the sea contributes to the development of these skills and abilities. It is noted that when teaching the discipline "Maritime Law" at the Danube Institute of the National University "Odesa Maritime Academy", various modern teaching methods are used, depending on specific topics and tasks. For example, to study the theoretical foundations of maritime law, teachers use interactive methods, such as discussions or debates; presentations that allow students to actively engage in theoretical debates. The results of the study may be useful for teachers who are interested in optimizing the process of teaching this discipline and improving the efficiency of the educational process.

References

Chernenko O. Modern pedagogical technologies in higher education. Review of Pedagogy and Management of Education. 2020. (2). Pр. 52–59. https://doi.org/10.36690/2733-2039-2020-2-52

Radkevych V., Zhurian V.; Kononenko A., Smyrnova І. Pedagogical Aspects of Formation of Ecological Competence of Specialists of Maritime Branch. International Journal of Engineering Pedagogy. 2023. Vol. 13, Issue 1, p. 82 10.3991/ijep.v13i1.36125

Romaniuk R., Fonariuk O., Pavliuchenko O., Shevchuk S., Yermoshyna T., Povidaychyk M. Application of information and communication technologies in the study of natural sciences. Postmodern Discoveries. 2022.13 (1), 313–329. https://doi.org/10.18662/po/13.1/398

Антонова О.Є. Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. 2013. Вип. 2. URL:http://eprints.zu.edu.ua/20637/1/%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F.pdf

Гайдаржи А. Цифрова компетентність викладача освітньої компоненти «Маркетинг» у Дунайському інституті національного університету «Одеська морська академія». 2018. URL:https://lib.iitta.gov.ua/736171/1/Formuvannya_onlaynovykh_virtualnykh_kolektsiy_elektronnykh_osvitnikh_resursiv-2023. pdf#page=11 (дата звернення 05.01.24).

Гуревич Р. С. Використання сучасних технологій навчання у ВНЗ. 2015. URL:http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4017/1/Gurevush.pdf

Гуревич Р. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навч. пос. Вінниця : ТОВ фірма ”Планер”. 2012. 348 с.

Дубасенюк О.А. Технологічний підхід до професійно-педагогічної підготовки: пошуки та перспективи. Технології професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів: навчальний посібник. Житомир: держ. пед.ун-тет, 2001. С. 4–12.

Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю., Стрельніков М. В. Сучасні технології навчання і методикивикладання дисциплін : Навчально-методичний посібник для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти. Полтава : АСМІ. 2020. 303 с.

Смирнова І.М., Кононенко А.Г. Використання хмарних інструментів в процесі викладання освітньої компоненти «Фізика». Інноваційна педагогіка. 2023. № 60. Ст. 206–209. https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/60.42

Published

2024-01-09