BLENDED LEARNING: AN INNOVATIVE APPROACH TO TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN TODAY’S CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.9Keywords:
blended learning, educational process, foreign language, digitalization, approaches to teaching, students, higher education institutionsAbstract
The article discusses the peculiarities of teaching a foreign language to higher education students in the process of blended learning. The relevance of the topic is due to the modern transformational changes taking place in the world in the context of the COVID-19 pandemic and the Russian-Ukrainian war, as a result of which there is a need for new approaches in the educational process. It has been established that blended learning combines traditional methods with online resources and technologies to create an educational environment that promotes active interaction, individualization and self-study of students. It is noted that the system of teaching foreign languages is constantly changing, modern life is very dynamic and dictates the same high and, at the same time, effective pace of learning, so the use of information and communication technologies in teaching a foreign language is a very urgent problem of modern education. The article analyzes modern approaches to blended learning and their application in teaching a foreign language in higher education institutions. The advantages of blended learning are investigated, taking into account the current requirements of modern education and the needs of modern students. The problem of searching and updating approaches to training students in the blended learning format when studying a foreign required a separate comprehensive analysis. The authors analyzed the main forms of presentation of educational material, including lectures, seminars, independent work of students, individual and group online projects, the use of QR codes and workbooks. In order to determine the attitude of students of the Odesa I. Mechnikov National University and the Taras Shevchenko National University of Kyiv to blended learning, the authors conducted a survey. As a result, it was found that students have a positive attitude to blended learning in the process of teaching a foreign language, and the main advantages and difficulties faced by students were identified. The results of the study confirm the relevance and effectiveness of blended learning in teaching a foreign language in the modern educational environment.
References
Holiver N., Kurbatova T., Bondar I. Blended Learning for Sustainable Education: Teaching English for Specific Purposes on the basis of Moodle at Kryvyi Rih National University, 2020.
Karapetyana I., Kuzmina J., Zigrida V. English language testing in Moodle: a step towards the implementation of the language policy of the University of Latvia. Baltic Journal of English Language, Literature and Culture. 2016, рр. 47–58.
Striuk M.I., Semerikov S.O., Striuk A.M. Mobility: a systems approach. Information Technologies and Learning Tools. 2015. 49(5), рр. 37–70. doi: 10.33407/itlt.v49i5.1263
Snihur O., Danylyuk S., Shevchenko V., Derbak O., Sabelnykova T, El papel de las tecnologías de la información (Classroom/Zoom) en la realización de seminaries. Apuntes Universitarios, 2021. vol. 13(1), pp. 60–76. doi: 10.17162/au.v13i1.1316
Дерека К. Робочі зошити як засіб підвищення ефективності навчання при викладанні англійської мови в коледжах. Актуальні питання гуманітарних наук: науковий журнал. 2023. № 61 (1), ст. 274–277, URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/61_2023/part_1/43.pdf
Карташова Л, Квятковська А, Шалигіна Н. Досвід змішаного навчання закладів вищої освіти Польщі та Німеччини. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 83, ст. 35–41. doi: 10.32840/1992-5786.2022.83.5
Квятковська А., Карташова Л. Змішане навчання: методика підготовки майбутніх фахівців з телекомунікацій. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». 2024. 27(56). Ст. 55–69. doi: 10.58442/2218-7650-2024-27(56)-55-69.
Концепція розвитку цифрових компетентностей. 2021 https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/kabmin-skhvaliv-kontseptsiyu-rozvitku-tsifrovikh-kompetentnostey-do-2025-roku/Dodatok-2.pdf
Осадча К., Осадчий В., Спірін О., Круглик В. Стан проблеми організації змішаного навчання у закладах вищої освіти україни під час пандемії COVID-19. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. doi: 10.32840/1992-5786.2022.81.44 20.
Ткачук Г. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіті України. European vector of Ukraine and Republic of Poland. 2018. вип. 1, с. 465–485.
Чередніченко Г.А., Л.Ю. Шапран. Модель змішаного навчання і її використання у викладанні іноземних мов. Третя міжнародна науково-практична конференція «Moodle Moot Ukraine», Київ, 2015. URL: http://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=83 (дата звернення 01.03.2024)