PHENOMENOLOGY OF INTEGRATED TEACHING OF PROFESSIONALLY-ORIENTED ENGLISH OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.10

Keywords:

professional training, social work, social worker, integrated education, professionally oriented English language

Abstract

The full-scale invasion of the Russian Federation became a challenge for all spheres of activity in Ukraine – the social sphere, which takes care of vulnerable, poorly protected and unprotected categories of the population, was no exception. Solving the problem of improving the quality of training of future specialists in the social sphere, which determines the new paradigm of professional training of social workers, defines it as the central subject of professional activity in the social sphere, puts forward requirements for its qualification. The current requirements for social workers, knowledge of the English language is an integral part of their professional competence. The purpose of the article is to analyze modern scientific research and systematize the main directions of studying the problem of professional training of future social workers. To find out the phenomenology of the research, to determine the essence of the conceptual apparatus, which will be used in future as part of the study of the problem of integrated teaching of the professionally oriented English language of future social workers in the process of professional training. The methodology of the article consists of a comprehensive analysis and a systematic approach to the study of the leading scientific experience related to the professional training of future social workers. The scientific novelty of the research lies in the definition of phenomenology of the problem of integrated teaching of professionally oriented English language of future social workers in higher educational institutions. The conclusions of the article clearly outline the essence of the conceptual apparatus of the problem of integrated teaching of the professionally oriented English language of future social workers in the process of professional training.

References

Viktoriia KORNESHCHUK, Yuliia KOLODIICHUK Professional Training of Future Social Workers and Its Efficiency. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2019, Volume 11, Issue 4, pages: 100–112. doi:10.18662/rrem/160 (WOS).

Бех В.П. Соціальна робота і формування громадянського суспільства: [монографія]. В.П. Бех, М. П. Лукашевич, М.В. Туленков; Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 599 с.

Бондаренко Н.Б., Грига І.М, Кабаченко Н.В. Соціальна робота: В 3 ч. Київ. Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. Ч. 1: Основи соціальної роботи.

Грень Т.Я. Особливості реалізації політики соціального захисту територій в умовах сучасної війни. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Публічне управління та адміністрування. Том 33 (72) № 6, 2022. С. 80–84.

Карпенко О.Г. Професійні функції соціального працівника як складова професійної компетентності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2007. Вип. 20. С. 27–34.

Лукашевич М. П., Семигіна Т. В. Соціальна робота: (теорія і практика): підручник для ВНЗ. Київ: Каравела, 2011. 368 с.

Мигович І.І. До питання про зміст професійної підготовки фахівців соціальної сфери. Актуальні проблеми професійної підготовки фахівців соціальної роботи в Україні і за рубежем. Ужгород. 2003. С. 227–230.

Полтавець В. Соціальна робота в Україні: перші кроки. Київ, «КМ Асасіетіа». 2021. 233 с.

Стащук О.В., Гергола С.В., Комар-Стаховська К.П. Стан соціального захисту та соціального забезпечення населення України в умовах війни. Економіко-правовий розвиток сучасної України: матеріали XІ Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, що присвячена 25-ій річниці з дня заснування Національного університету «Одеська юридична академія», м. Одеса, 25 листопада 2022 р. Одеса, 2022. С. 6–8.

Фалинська З.З. Практична підготовка майбутніх соціальних педагогів у вищих навчальних закладах: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2006. 284 с.

Словник професійної термінології для майбутніх фахівців сфери соціальної роботи (до курсів) / уклад.: Г.В. Коваль, Е.І.Костишин, Г.П. Васянович, В.В. Грицанюк, О.М. Міщенко, В.М. Логвиненко, Савостікова К.І.; за ред. Г.В.Коваль. Львів: ЛДУ БЖД, 2021. 208 с.

Словник-довідник соціального працівника. За ред. Кизименко Л.Д., Бєдна Л.М. Міні – глосарій. Львів, ДЦ МОУ, 2000. 80 с.

Published

2024-06-17