UKRAINIAN WOMEN IN THE EDUCATION MOVEMENT: KHRYSTYNA ALCHEVSKA AND SOFIIA RUSOVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.3.3

Keywords:

national education movement, women’s Sunday school, methods of learning, pedagogy, preschool education, out-of-school learning, national patriotic education, Ukrainian studies

Abstract

In the context of contemporary realities, when Ukraine’s education system undergoes reorganization, the need to reevaluate and incorporate the most effective practices from historical and pedagogical experiences has become particularly relevant. Ukrainian women played a pivotal role in the national education movement, with notable representatives such as Khrystyna Alchevska and Sofiia Rusova making significant contributions. The article provides an in-depth analysis of the educational and social activities of Kh. Alchevska and S. Rusova – the remarkable educators of the second half of the XIXth century and the first quarter of the XXth century. It presents Alchevska as a progressive pedagogue and enlightener, a pioneer of private Sunday schools and a philanthropist who supported numerous educational establishment for adolescents and adults. She implemented principles of comprehensive upbringing, developed innovative methods of organizing the educational process, created teaching aids and programs, conducted assessments of teachers’ professional competence. Kh. Alchevska promoted the idea of accessible education for a wide segment of society. Sofiia Rusova is highlighted as the organizer of the first national kindergarten in Ukraine, the author of concepts for the national education system, Ukrainian-speaking schools and preschool institutions, fundamental theoretical and methodological principles of teaching. She was a prominent public figure who advanced the development of Ukrainian national education at the state level. The conclusion proves that the pedagogical achievements of Alchevska and Rusova became the foundation for Ukrainian national pedagogy, strengtened and developed progressive ideas of the education movement in Ukraine.

References

Антонець Н. Б. Русова Софія Федорівна. Українська педагогіка в персоналіях : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. : у 2 кн. ред. О. В. Сухомлинська. Київ, 2005. Кн. 2. 2005. С. 136–145.

Вибрані педагогічні твори : у 2 кн. / за ред. Є. І. Коваленко ; упоряд., передм., прим.: Є. І. Коваленко, І. М. Пінчук. Київ : Либідь, 1997. Кн. 1. 272 с. Кн. 2. 320 с.

Гураш Л. Виховувати малят на засадах педагогіки Софії Русової. Дошкільне виховання. 1998. № 4. С. 22–23. Бібліогр.: 7 назв.

Гураш Л. Софія Русова – апостол «Правди і Науки». Дошкільне виховання. 2001. № 2. С. 10 –11.

Джус О. Творча спадщина Софії Русової періоду еміграції. Прикарпатський ун-т ім. Василя Стефаника. Івано-Франковськ, 2002. 260 c.

Добровольська В. Історико-педагогічні аспекти розвитку вищої жіночої школи України у ХІХ – першій третині ХХ ст. Історичний архів. Випуск 19. С. 55–60 https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/354887

Загорулько Р. Христина Данилівна Алчевська (1841–1920). https://csamm.archives.gov.ua/2021/04/16/khrystyna-danylivna-alchevska-1841-1920/

Іващенко В., Палійчук Р. Педагогічна діяльність Христини Алчевської та її роль у розвитку української освіти в документах із фонду Державної науково-педагогічної бібліотеки імені В. О. Сухомлинського. Вісник Книжкової палати. 2014. № 7. С. 1–4

Коваленко Є. Софія Русова педагог – просвітитель, державний діяч, вчений. Рідна школа. 2000. № 8. С. 35–38. Бібліогр.: 5 назв.

Коляда Н. М. Недільні школи в селах України (друга половина ХІХ ст. – початок ХХст. https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/4/visnuk_40.pdf

Кучинський М. Педагог і вчений ( Софія Русова). Історичний календар. 2001. Київ, 2001. С. 115–118.

Мазур Г. Педагогічну спадщину С.Ф. Русової – в масову практику роботи національної школи. Початкова школа. 2001. № 5. С. 51–53.

Мамновська Н. В. Концепція мовної освіти і мовленнєвого розвитку дітей у педагогічній спадщині Софії Русової. Педагогіка і психологія. 1999. № 1. С. 129–135.

Марушкевич А. А. Алчевська Христина Данилівна. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Алчевська, Христина Данилівна (дата звернення: 9.07.2024).

Новак А. Вчитель. Борець. Жінка (до 175-річчя з дня народження Христини Алчевської). Земля і воля. 2013. http://zemlyaivolya.net/news/vchitel_borets_zhinkado_175richchya_vid_dnya_narodzhennya_h.html

Позашкільна освіта. Засоби її проведення: Музеї. Екскурсі. С. Русова. Дитячий садок. Мистецтво. Сер., Шкільний світ. 2020. № 4 (квіт.). С. 33–43.

Проскура О. С. С.Ф. Русова й концепція українського дитячого садка. Дошкільне виховання. 1991. № 7. № 10. С. 16–18.

Руденко Т. Педагогічні погляди і освітня діяльність Христини Данилівни Алчевської. Педагогічний музей України. 15.04.2011. http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/

Русова С. Дошкільне виховання. Вибрані педагогічні твори / упоряд., передм., комент. О. В. Проскура. Київ : Освіта, 1996. 304 с.

Русова С. Націоналізація школи. ВУШ. 1917 (рік перший). № 1 (вересень). С. 3–7.

Русова С. Нова школа. Світло. 1914. Кн. 7–8. С. 3–16.

Русова С. Нові методи дошкільного виховання. Прага: Видавництво Сіяч, 1927. 112 с.

Русова С. Теорія і практика дошкільного виховання. С. Русова. Прага : Український громадський видавничий фонд, 1924. 124 с.

Соловей М. В. Софія Русова – організатор позашкільної освіти України (1917 – поч. 1919 р.). Інноваційна педагогіка. 2019. № 14. т. 2. С. 82–86. Бібліогр. наприкінці ст.

Софія Русова: з маловідомого і невідомого : трилогія. Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника ; упоряд. : Зіновія Нагачевська, Оксана Джус. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. Ч. 2 : «Сеньйорка українського жіноцтва....» 364 с.

Стрижова О. Історія багатійки Алчевської та її українського Донбасу в Російській імперії. 10 березня 2018. Донбас. Реалії. https://www.radiosvoboda.org/a/donbass-realii/29089227.html

Тимчук Л. Становлення та розвиток андрагогіки як теорії і практики освіти дорослих в Україні (кінець ХІХ – ХХ століття). Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Тернопіль, 2016. 38 с.

Published

2024-09-30