FEATURES OF THE TRANSFORMATION OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION CONTENT FOR FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE SECOND HALF OF THE 20TH- THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.3.13Keywords:
content, teaching, foreign language, teacher, primary school, education, competencesAbstract
The article identifies the peculiarities of the transformation of the content of foreign language education for future primary school teachers in the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century in educational institutions in Ukraine. The purpose of the article is to analyse changes in the foreign language training of future teachers. Methodology: analysis of pedagogical and organisational principles and methods of foreign language teaching made it possible to study trends in foreign language teaching and identify factors of change. Analysis of relevant research for the first time, the study concerns foreign language training of future primary school teachers in the context of professional training. Conclusions.It has been proved that the period under study is characterised by a search for principles and methods of foreign language teaching with a focus on improving the level of foreign language proficiency among students of higher education institutions. It has been established that changes in the state’s language policy were the driving force behind the transformation of the content of foreign language training. In the post-Soviet period, especially at the beginning of the 21st century, there was a growing trend in society towards the importance of learning a foreign language as an important means of intercultural communication and an important element of higher pedagogical education. Ukraine’s European integration into the educational space led to a transformation in the content of foreign language training and the emergence of new technologies and methods of teaching foreign languages in Ukrainian educational institutions. The aim of this training is to improve the oral and written communication skills of higher education students in a foreign language within a specific subject area in accordance with the needs of intercultural
References
Безлюдна В. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах України (1948–2016 рр.): дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Рівне, 2018. 520 с.
Ветохов О. Розвиток психології навчання іноземних мов у 60-ті роки ХХ ст. Історія педагогіки, психології, освіти. 1999. № 3. С. 132–140.
Дорошенко І. Особливості реалізації мовних стратегій у вітчизняному просторі педагогічної освіти в контексті історичного розвитку. Вища освіта України. 2021. № 3. С. 82–88.
Закон УРСР «Про мови в Українській РСР» від 28 жовтня 1989 року.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8312-11#Text
Коляска І. Освіта в Радянській Україні: [переклад з англійської з доповненнями і додатками]. Торонто: Peter Martin Associates, 1970. 246 с.
Краснопьоров П. В., Воронюк В. І., Вишатицька І. Р. Аналіз ефективності сучасних методик викладання іноземних мов в українських закладах вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки №(14), 2025.
Левицька Л. Я., Терлецька Л. М., Кузьменко Ю. О. Впровадження інноваційних методик вивчення іноземної мови у вищій школі. Перспективи та інновації науки №12(17), 2022. с. 147–160.
Лосєва О. Розвиток англомовної освіти учнів початкової школи в сучасній Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Мукачево, 2019. 248 с.
Ніколаєва С. Від «навчання іноземної мови» до «міжкультурної іншомовної освіти»: сторічна історія цілей навчання (1917–2017 роки). Молодий вчений. 2017. № 8. С. 256–260.
Передерій Т. Мета навчання іноземної мови в радянській середній школі. Методика викладання іноземної мови. 1969. № 4. С. 40–45.
Про народну освіту. Закон Української Радянської Соціалістичної Республіки. № 2778-VIII від 28.06.1974 р.
Стельмах Д. Становлення методики контролю та взаємоконтролю умінь іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів іноземних мов. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. 2020. № 9. С. 138–142.
Фурман І. Стан викладання іноземних мов у загальноосвітніх закладах України на початку ХХ ст. Історія педагогіки. 2000. № 4. С. 116–119.
Юхименко Н. Філософсько-освітні виміри формування та становлення системи освіти України в період тоталітаризму. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2012. № 15. С. 136–140.
Konotop O., Bondar O., Terletska L., Ovsianko G. Methods of using digital technologies for the development of students’ listening comprehension strategies in higher educational institutions Journal for educators, teachers and trainers. 2022. (13(3)). с. 247–259. ISSN 1989-9572






