ОСОБЛИВОСТІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЗМІСТУ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.3.13Ключові слова:
зміст, навчання, іноземна мова, педагог, початкова школа, освіта, компетентностАнотація
У статті визначено особливості трансформації змісту іншомовної освіти майбутніх вчителів початкової школи в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття у закладах освіти України. Мета статті – проаналізувати зміни в іншомовній підготовці майбутніх педагогів. Методологія – аналіз педагогічно-організаційних засад та методики навчання іноземних мов дав змогу дослідити тенденції навчання іноземних мов, виокремити чинники змін. Наукова новизна – вперше дослідження стосується іншомовної підготовки майбутніх вчителів початкової школи в контексті професійної підготовки. Висновки. Доведено, що досліджуваний період характеризується пошуком принципів та методів навчання іноземних мов з орієнтацією на підвищення рівня володіння іноземною мовою у студентів вищих навчальних закладів. З’ясовано, що зміна мовної політики держави була рушійною силою трансформації змісту іншомовної підготовки. В пострадянський період, особливо на початку ХХІ століття спостерігалась тенденція до зростання в суспільстві важливості вивчення іноземної мови, як важливого засобу міжкультурного спілкування, важливим елементом вищої педагогічної освіти. Євроінтеграція України в освітній простір спричинила трансформацію змісту іншомовної підготовки, появі нових технологій та методик навчання іноземних мов у закладах освіти України. Метою цієї підготовки є удосконалення у здобувачів вищої освіти умінь усного та писемного спілкування іноземною мовою в межах визначеної тематики відповідно до потреб міжкультурного спілкування в контексті професійної підготовки за фахом (формування загальних та спеціальних(фахових, предметних) компетентностей. Виявлено, що фахова підготовка майбутнього вчителя початкової школи набула професійно-орієнтованого характеру, розвитку міжкультурної компетентності. Іншомовна освіта майбутнього фахівця в контексті професійної підготовки є важливим чинником його конкурентоспроможності, відповідності освітнього рівня міжнародним стандартам і є актуальною в сучасних умовах.
Посилання
Безлюдна В. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах України (1948–2016 рр.): дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Рівне, 2018. 520 с.
Ветохов О. Розвиток психології навчання іноземних мов у 60-ті роки ХХ ст. Історія педагогіки, психології, освіти. 1999. № 3. С. 132–140.
Дорошенко І. Особливості реалізації мовних стратегій у вітчизняному просторі педагогічної освіти в контексті історичного розвитку. Вища освіта України. 2021. № 3. С. 82–88.
Закон УРСР «Про мови в Українській РСР» від 28 жовтня 1989 року.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8312-11#Text
Коляска І. Освіта в Радянській Україні: [переклад з англійської з доповненнями і додатками]. Торонто: Peter Martin Associates, 1970. 246 с.
Краснопьоров П. В., Воронюк В. І., Вишатицька І. Р. Аналіз ефективності сучасних методик викладання іноземних мов в українських закладах вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки №(14), 2025.
Левицька Л. Я., Терлецька Л. М., Кузьменко Ю. О. Впровадження інноваційних методик вивчення іноземної мови у вищій школі. Перспективи та інновації науки №12(17), 2022. с. 147–160.
Лосєва О. Розвиток англомовної освіти учнів початкової школи в сучасній Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Мукачево, 2019. 248 с.
Ніколаєва С. Від «навчання іноземної мови» до «міжкультурної іншомовної освіти»: сторічна історія цілей навчання (1917–2017 роки). Молодий вчений. 2017. № 8. С. 256–260.
Передерій Т. Мета навчання іноземної мови в радянській середній школі. Методика викладання іноземної мови. 1969. № 4. С. 40–45.
Про народну освіту. Закон Української Радянської Соціалістичної Республіки. № 2778-VIII від 28.06.1974 р.
Стельмах Д. Становлення методики контролю та взаємоконтролю умінь іншомовного монологічного мовлення майбутніх учителів іноземних мов. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. 2020. № 9. С. 138–142.
Фурман І. Стан викладання іноземних мов у загальноосвітніх закладах України на початку ХХ ст. Історія педагогіки. 2000. № 4. С. 116–119.
Юхименко Н. Філософсько-освітні виміри формування та становлення системи освіти України в період тоталітаризму. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2012. № 15. С. 136–140.
Konotop O., Bondar O., Terletska L., Ovsianko G. Methods of using digital technologies for the development of students’ listening comprehension strategies in higher educational institutions Journal for educators, teachers and trainers. 2022. (13(3)). с. 247–259. ISSN 1989-9572
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





