СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО КОРЕКЦІЇ СТРЕС-АСОЦІЙОВАНИХ СТАНІВ ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2024.1.1

Ключові слова:

діти, депресія, тривожність, стрес, фізичні вправи

Анотація

Мета дослідження – здійснити аналітичний огляд науково-методичної літератури з проблеми застосування засобів фізичної культури як засобу корекції стресових станів у дітей. Методологія включає застосування теоретичних методів, аналіз документальних матеріалів та інтернет-ресурсів, дедуктивний, індуктивний методи та формалізацію. Наукова новизна полягає в тому, що вперше проведено мета-аналіз інформації про характер впливу засобів фізичної культури на симптоми стресових станів у дітей різного віку. Висновки. Не зважаючи на зростання інтересу до проблеми застосування фізичних вправ різної спрямованості з метою подолання стрес асоційованих станів у різних груп населення, практично не вивченим залишається питання контролю таких станів у дітей старшого дошкільного віку засобами фізичної культури. Встановлено, що для регуляції стресу ефективними виявилися аеробні навантаження помірної потужності; виявлена перевага аеробних вправ в корекції депресивних симптомів у дітей молодше 15 років над груповими силовими тренуваннями; зареєстровано позитивний вплив восьмимісячної програми рухової активності на психоемоційний стан дітей 6–7 років із застосуванням аеробних танців, спортивних ігор, силових вправ, бігу, стрибків на скакалці та гімнастики. В Україні розроблені методики антитрес-вправ для дітей різного віку. Йога як форма фізичних вправ також вивчалася як предмет терапевтичного впливу на прояви ПТСР у дітей. Було показано, що такі дихальні вправи, як глибоке та діафрагмальне дихання, мають заспокійливу дію на нервову систему, сприяють розвитку навичок саморегуляції у дітей. Перспективними визначено такі методи інтервенцій, як EMDR – десенсибілізація і переробка травм рухами очей та EFT-техніка емоційної свободи.

Посилання

Вправи-антистрес для дітей. Міністерство охорони здоров’я України. URL: https://moz.gov.ua/article/health/vpravi-antistres-dlja-ditej. 2

Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навч.-метод. посіб. / С.О. Богданов та ін. Київ : НаУКМА, 2017. 208 с. 1.

Швидке знайомство з методикою ECERS-3. Головна | Платформа розвитку дошкільнят. URL: https://numo.mon.gov.ua/shvidke-znajomstvo-z-metodikoyu-ecers-3?icon-2&color-green. (дата звернення: 27.03.2024). 3

Brown R. P., Gerbarg P. L. Sudarshan kriya yogic breathing in the treatment of stress, anxiety, and depression: part ii–clinical applications and guidelines. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2005. Vol. 11, no. 4. P. 711–717. URL: https://doi.org/10.1089/acm.2005.11.711 (date of access: 27.03.2024).

Chen D., Pauwels L. Perceived benefits of incorporating yoga into classroom teaching: assessment of the effects of “yoga tools for teachers”. Advances in Physical Education. 2014. Vol. 04, no. 03. P. 138–148. URL: https://doi.org/10.4236/ape.2014.43018 (date of access: 27.03.2024).

Church, D., Stapleton, P., Vasudevan, A., and O’Keefe, T. Clinical EFT as an evidence-based practice for the treatment of psychological and physiological conditions: a systematic review. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.951451 (date of access: 27.03.2024).

Feinstein D. Using energy psychology to remediate emotional wounds rooted in childhood trauma: preliminary clinical guidelines. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1277555 (date of access: 27.03.2024).

Jellesma F.C., Cornelis J. Mind magic: a pilot study of preventive mind-body-based stress reduction in behaviorally inhibited and activated children. J Holist Nurs. 2012 Mar;30(1):55–62. doi: 10.1177/0898010111418117. Epub 2011 Oct 27. PMID: 22034522.

Karadag M., Gokcen C., Sarp AS. EMDR therapy in children and adolescents who have post-traumatic stress disorder: a six-week follow-up study. Int J Psychiatry Clin Pract. 2020 Mar; 24(1):77–82. doi: 10.1080/13651501.2019.1682171.

Kliziene I, Cizauskas G, Sipaviciene S, Effects of a physical education program on physical activity and emotional well-being among primary school children Int. J. Environ. Res. Public Health, 2021, 2021, 18 (14), 7536; https://doi.org/10.3390/ijerph18147536.

Li J., Xiaoping Jiang, Zan Huang and Tianyi Shao. Exercise intervention and improvement of negative emotions in children: a metaanalysis BMC Pediatrics. 2023. Vol. 23, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s12887-023-04247-z (date of access: 27.03.2024).

Li J., Xiaoping Jiang, Zan Huangand, Tianyi Shao. Effect of exercise intervention on depression in children and adolescents: a systematic review and network meta-analysis BMC Public Health. 2023. Vol. 23, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s12889-023-16824-z (date of access: 27.03.2024).

Li Y., Xia X., Meng F. and Zhang C. Association Between Physical Fitness and Anxiety in Children: A Moderated Mediation Model of Agility and Resilience. Frontiers in public health. 2020. Vol. 8. URL: https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00468 (date of access: 27.03.2024).

Newman CL, Motta RW. The effects of aerobic exercise on childhood PTSD, anxiety, and depression. International Journal of Emergency Mental Health and Human Resilience. 2007. No. 9. P. 133–58. 13.

Poli A., Cappellini F., Sala J., Miccoli M. The integrative process promoted by EMDR in dissociative disorders: neurobiological mechanisms, psychometric tools, and intervention efficacy on the psychological impact of the COVID-19 pandemic Frontiers in Psychology.2023.Vol. 14.

Popović B., Cvetković M., Mačak D., Šćepanović, Čokorilo N., Belić А., Trajković N., Andrašić S. and Bogataj Š. Nine Months of a Structured Multisport Program Improve Physical Fitness in Preschool Children: A Quasi-Experimental Study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020.Vol. 17, no. 14. P. 4935. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph17144935 (date of access: 27.03.2024). 15

Sonne T., Jensen M., ChillFish: A Respiration Game for Children with ADHD. TEI ‘16: tenth international conference on tangible, embedded, and embodied interaction, Eindhoven Netherlands. New York, NY, USA, 2016. URL: https://doi.org/10.1145/2839462.2839480 (date of access: 27.03.2024). 16

Stueck M., Gloeckner N. Yoga for children in the mirror of the science: working spectrum and practice fields of the training of relaxation with elements of yoga for children Early Child Development and Care. 2005. Vol. 175, no. 4. P. 371–377. URL: https://doi.org/10.1080/0300443042000230537 (date of access: 27.03.2024). 17

Wang M., Tao F.B., Wu X.Y. Research progress on the comorbidity of anxiety and depression in children and adolescents. Zhonghua Yu Fang Yi Xue Za Zhi. 2022. No. 7. P. 56. doi: 10.3760/cma.j.cn112150-20220325-00283.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-17