ПСИХОЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОВНОЇ СИТУАЦІЇ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ МІСТА КИЄВА НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.3

Ключові слова:

мовна ситуація, мовна освіта дітей, дошкільна освіта, українська мова, володіння державною мовою, психологічне виховання, сучасна соціальна ситуація розвитку дитини дошкільного віку

Анотація

Стаття заснована на дослідженні когнітивних процесів у мозку дитини як індивіда та розкриває неоднозначність мовної ситуації у закладах дошкільної освіти м. Києва. Актуальність проблеми з точки зору психолінгвістичного аналізу та нейропсихологічної діагностики до сьогоднішнього часу залишалася невисвітленою. Важливість даного питання полягає у невизначеності рівня володіння дітьми державною мовою та її розвитку у столиці вцілому. У фокусі умови активної взаємодії дитини, яка опановує мовні коди у комунікації із соціальним оточенням, зокрема, це – батьки, сімʼя, родина, педагоги, вихователі, інформаційний контент, однолітки або інші оточуючі діти. Мовна поведінка оточення дитини у виховному процесі допомагає зрозуміти прогалини у володінні українською мовою та забезпечити дітям системний підхід до оволодіння державною мовою, що дозволить ефективно опанувати у подальшому шкільну програму. На підставі отриманих результатів проаналізовано подальші освітні втрати у дітей в початковій школі. При цьому, досить високою залишається комунікативна потужність контактної російської мови, в тому числі й серед дітей різних вікових груп населення, функціонування мови і мовлення не тільки у неформальному (родина, оточення), а також й у формальному спілкуванні, як то дошкільні заклади, дитячі садки, центри нагляду за дітьми, тощо.

Посилання

Актуальні проблеми та перспективи дошкільної освіти в сучасному освітньому просторі : зб. науково-методичних праць ; за заг. ред. О. О. Максимової, М. А. Федорової. Житомир : ФОП Левковець, 2019. С. 10–12 ; Гужанова Т. С. Місце «Методики формування мовленнєвої компетенції дошкільників» у підготовці майбутніх вихователів. 5 с.

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Науковий керівник : А.М. Богуш. Київ, 2021.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) : нова редакція. Київ, 2021. 16–18 с.

Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / за заг. ред. О. В. Низковської. Тернопіль : Мандрівець, 2017. С. 45–50, с. 94–100, с. 154–161, с. 225–233.

Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Літера ЛТД, 2011. С. 10–19.

Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник. А. М. Богуш, Н. В.Гавриш ; за ред. А. М. Богуш. Вид. 2-ге, доп. К. : Видавничий Дім «Слово», 2015. 3 с.

Закону України про мову: https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/76996.html

Засєкіна Л. В., Засєкін С. В. Психолінгвістична діагностика: навч. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. 124–130 с.

Коваль М. Н Психолінгвістика : методичні рекомендації для здобувачів вишої освіти магістерського рівня освітньо-професійної програми «Українська мова та література». Вінниця : Видавництво ФОП Ю.В. Кушнір, 2021. 35–38 с.

Князев В. М., Мілютіна К. Л., Дубашидзе Н. М., Рубель Н. Г. Робоча книга корекційного психолога. К. : ДІА, 2019.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика : практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 24–26 с.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика: практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 51–55 с.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика: практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 82 с.

Максименко С. Д. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України Проблеми сучасної психології 2019. 14 с.

Піроженко Т. О. Відображення проблеми ціннісних орієнтацій дитини дошкільного віку у сучасній теорії та практиці виховання.

Столяренко О. Б. Психологія особистості : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2012. 171 с.

Чорна Т. П. Формування мовної компетентності в дітей дошкільного віку. 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

ГАСАНОВА-ЛЕБЕДЄВА, А. (2024). ПСИХОЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОВНОЇ СИТУАЦІЇ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ МІСТА КИЄВА НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (1 (11), 14-20. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.3