PSYCHOLINGUISTIC STUDY OF THE LANGUAGE SITUATION IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS OF THE CITY OF KYIV AT THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.3

Keywords:

language situation, language education of children, preschool education, Ukrainian language, mastery of the state language, psychological education, modern social situation of preschool child development

Abstract

The article is based on the study of cognitive processes in the child’s brain as an individual and reveals the ambiguity of the language situation in preschool education institutions in Kyiv. The relevance of the problem from the point of view of psycholinguistic analysis and neuropsychological diagnosis emained unexplained until today. The importance of this issue lies in the uncertainty of the level of children’s mastery of the state language and its development in the capital as a whole. The focus is on the conditions of active interaction of a child who masters language codes in communication with the social environment, in particular, parents, family, relatives, teachers, educators, informational content, peers or other surrounding children. The language behavior of the child’s environment in the educational process helps to understand the gaps in the Ukrainian language and provide children with a systematic approach to mastering the state language which will allow them to effectively master the school program in the future. Based on the obtained results, further educational losses among children in primary school were analyzed. At the same time, the communicative power of the contact Russian language remains quite high, including among children of different age groups of the population, the functioning of language and speech not only in informal (family, environment), but also in formal communication, such as preschools, kindergartens kindergartens, childcare centers, etc.

References

Актуальні проблеми та перспективи дошкільної освіти в сучасному освітньому просторі : зб. науково-методичних праць ; за заг. ред. О. О. Максимової, М. А. Федорової. Житомир : ФОП Левковець, 2019. С. 10–12 ; Гужанова Т. С. Місце «Методики формування мовленнєвої компетенції дошкільників» у підготовці майбутніх вихователів. 5 с.

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Науковий керівник : А.М. Богуш. Київ, 2021.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) : нова редакція. Київ, 2021. 16–18 с.

Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / за заг. ред. О. В. Низковської. Тернопіль : Мандрівець, 2017. С. 45–50, с. 94–100, с. 154–161, с. 225–233.

Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Літера ЛТД, 2011. С. 10–19.

Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник. А. М. Богуш, Н. В.Гавриш ; за ред. А. М. Богуш. Вид. 2-ге, доп. К. : Видавничий Дім «Слово», 2015. 3 с.

Закону України про мову: https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/76996.html

Засєкіна Л. В., Засєкін С. В. Психолінгвістична діагностика: навч. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. 124–130 с.

Коваль М. Н Психолінгвістика : методичні рекомендації для здобувачів вишої освіти магістерського рівня освітньо-професійної програми «Українська мова та література». Вінниця : Видавництво ФОП Ю.В. Кушнір, 2021. 35–38 с.

Князев В. М., Мілютіна К. Л., Дубашидзе Н. М., Рубель Н. Г. Робоча книга корекційного психолога. К. : ДІА, 2019.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика : практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 24–26 с.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика: практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 51–55 с.

Князев В. М. Нейропсихологічна діагностика: практичний посібник із проведення обстеження дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. К. : ДІА, 2023. 82 с.

Максименко С. Д. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України Проблеми сучасної психології 2019. 14 с.

Піроженко Т. О. Відображення проблеми ціннісних орієнтацій дитини дошкільного віку у сучасній теорії та практиці виховання.

Столяренко О. Б. Психологія особистості : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2012. 171 с.

Чорна Т. П. Формування мовної компетентності в дітей дошкільного віку. 2022.

Published

2024-06-28

How to Cite

ГАСАНОВА-ЛЕБЕДЄВА, А. (2024). PSYCHOLINGUISTIC STUDY OF THE LANGUAGE SITUATION IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS OF THE CITY OF KYIV AT THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURY. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (1 (11), 14-20. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.3