ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ФАХОВОЇ МОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.5

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, терміни, фахова мова

Анотація

Інклюзивну освіту слід відносити до особливої системи освітніх послуг, основною метою якої є забезпечення рівних можливостей доступу для отримання освіти кожної особи, незалежно від особливих можливостей, психофізичного розвитку та індивідуальних потреб. Мета цього дослідження полягає у здійсненні систематизації та аналізу понятійно-категоріального апарату фахової мови інклюзивної освіти. Дослідження проводилося на основі використання загальнонаукових та спеціальних методів, які застосвуються в сучасній науці, а також метод описового аналізу з оглядом наукової літератури. Виокремлено та проаналізовано міжнародне та вітчизняне законодавства, яке визначає основні принципи, завдання, права та обов’язки суб’єктів освітнього процесу, зобов’язання щодо забезпечення інклюзивної освіти для дітей та молоді з особливими освітніми потребами. Аргументовано, що сьогодні відбувається активний процес узгодження та адаптації національного законодавства з міжнародним щодо забезпечення всіх умов для організації успішної інклюзивної освіти. Перспективами подальшого дослідження в сфері фахової мови інклюзивної освіти є знання та розуміння понятійно-категоріального апарату фахової мови інклюзивної освіти, що є ключовими для ефективної організації навчального процесу та створення сприятливого середовища для всіх учнів, що в свою чергу сприяє забезпеченню рівних можливостей у навчанні та формуванню інклюзивного суспільства. Автором, на основі аналізу міжнародних конвенцій, вітчизняного законодавства та наукової літератури виокремлено основоположні терміни інклюзивної освіти та здійснено концептуальний аналіз їх змісту. Аргументовано необхідність систематизації термінів фахової мови інклюзивної освіти та розроблення спеціалізованих словників. Це дослідження надає вагомий внесок у розвиток фахової мови інклюзивної освіти, сприяючи підвищенню ефективності та якості освітніх послуг для всіх учасників навчального процесу. Виявлення ключових термінів та їх систематизація дозволяють створити єдину платформу для професійної комунікації. Це, своєю чергою, сприяє більшій узгодженості дій та розумінню між усіма учасниками освітнього процесу. Застосування однозначних термінів також полегшує розробку та впровадження освітніх програм, що відповідають потребам усіх учнів. Таким чином, дослідження закладає підґрунтя для подальших наукових та практичних розробок у сфері інклюзивної освіти. Використання стандартизованих термінів сприяє укріпленню правового поля та забезпеченню рівних можливостей для всіх дітей, незалежно від їхніх освітніх потреб.

Посилання

Андрійчук Н. М. Інклюзивна освіта в сучасній гуманітарній науці: понятійно-категоріальний аппарат. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2016. Вип. 26. С. 3–7.

Антощак О. Інклюзивна освіта: шляхи від теорії до практики. Директор школи. 2019. № 9–10. С. 72–78.

Бойко В. О. (2012). Інклюзивна освіта: до питання визначення поняття та особливостей її реалізації. Психолого-педагогічні науки. № 4, С. 1–4.

Бугайчук А. Інклюзивна освіта в Україні: крок за кроком. Директор школи. Шкільний світ. 2019. № 3. С. 4–13.

Васильєва Г.І. Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища. Дис…канд…педагог…наук. Київ. 2021. 253 с.

Данілавічютє Е. А. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. К.: Видавнича група «А.С.К.», 2012. 287с.

Казачінер О. С. Використання методу ігротерапії у навчанні іноземної мови. Молодий вчений. 2016. № 2. С. 276–280.

Каминін І. М. Впровадження принципів інклюзивної освіти в процес навчання англійської мови в школі. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/93.

Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: Монографія. К.: «Самміт-Книга», 2009. 272 с.

Конвенція про права дитини. Редакція зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року. Конвенцію ратифіковано Постановою ВР № 789-XII від 27.02.91. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text.

Конвенція про права осіб з інвалідністю. Ратифікована Законом України № 1767-VI від 16.12.2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. С. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96- вр#Text.

Малишевська І. А. Інклюзивне освітнєсередовище: генеза поняття. Особлива дитина: навчання і виховання, 2016. No 3. С. 19–26.

Мігай Н. Б., Камишова Т. М. Англомовна термінологія галузі інклюзивної освіти та її однойменні одиниці. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2021. № 48, том 2. С. 9–12. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2021.48-2.2.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти. Постанова Кабінету міністрів України від 15.09.2021 №957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Як цитувати

ДУШКЕВИЧ, А. (2024). ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ ФАХОВОЇ МОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (2 (12), 37-43. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.5