UKRAINIAN CHILDREN'S MAGAZINES: TYPOLOGY, MEDIA CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2022.1.7

Keywords:

children's magazine, media content, typology, audience, information

Abstract

Modern children's magazines are a valuable tool for aesthetic, social, patriotic, humanistic education of young people. It is the children's segment of the national journal discourse, despite numerous studies of children's periodicals, in general, continues to remain outside the scope of scientific research, which inspires the relevance of our study. The aim of the article is to define and analyze modern children's magazine periodicals, to identify their constant typological, structural, semantic and functional features that mark it as an independent, original socio-communicative phenomenon in the modern media discourse of Ukraine. Scientific novelty. The article defines the typology of modern magazine periodicals for children with regard to age specifics, which corresponds not to the functional and thematic orientation of the publication, but to the age characteristics of the recipient. This chronological and age principle made it possible to distinguish three main groups of magazines for children: 1) magazines for children and preschoolers; 2) magazines for preschoolers and primary school age; 3) magazines for teenagers. The typological range of children's magazines includes publications that have gender and regional specifics. The media content of each publication from the analyzed typological range corresponds to the specifics of the magazine, focuses on the level of perception of information by the target audience. Despite the similar media content of publications for children of one typological group, each magazine finds its niche, meeting the needs and interests of young readers. In conclusion, we state that the Ukrainian media discourse has created favorable conditions for the development of children's magazines. Magazines perform developmental, educational, entert aining, entertaining function, stimulate the child's cognitive interest, become a means of nurturing and educating love for people and nature on the way to the humanistic and civic development of young readers.

References

Бессараб А. О. Зміст і форма сучасного дитячого журналу. Держава та регіони. Серія : Гуманітарні науки. 2008. № 3. С. 103–108.

Бондаренко Ю. В. Медіапсихологічні проблеми сучасних дитячих періодичних видань. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. Серія : Філологічні науки. 2010. № 21. С. 208–210.

Вернигора Н. М. Українські дослідники періодики та книговидання для дітей. Українське журналістикознавство. 2013. Вип. 14. С. 80–86.

Давидченко Т. С. Дитячі періодичні видання в Україні: контент-аналітичне дослідження змісту. Наукові записки Інституту журналістики. 2010. Т. 38. С. 176–181.

Кіт Н. О. Психологізм як передумова реалізації цільового призначення журналу для дошкільників. Наукові записки Інституту журналістики. 2004. Т. 17. С. 107–109.

Огар Е. Українське книго- та пресознавство для дітей (спроба загального огляду). Збірник праць науково-дослідного центру періодики. 2002. Вип. 10. С. 260–277.

Орлик О. Тенденції та розвиток сучасної дитячої періодики (2008–2011). Вісник Книжкової палати. 2011. № 12. С. 1–5.

Побідаш І. Л. Стан дослідження дитячої періодики в українській науці. Обрії друкарства. 2015. № 1(4). С. 132–137.

Сидоренко О. О. Становлення та розвиток дитячої учнівської періодики на території України (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.) : автореф. дис. … канд. наук. із соц. ком. : 27.00.04. Дніпропетровськ, 2013. 18 с.

Стадницька Ю.В. Роль галицької дитячої періодики 20–30-х рр. XX ст. у становленні української пізнавальної літератури : автореф. дис. … канд. наук із соц. ком. : 27.00.05. Київ, 2009. 20 с.

Шульська Н., Манюхіна А. Ілюстративна культура сучасної дитячої книги: видавничі норми й читацькі вимоги. SCRIPTA MANENT: молодіжний науковий вісник Інституту філології та журналістики. 2016. С. 152–154. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153585109.pdf

Яблоновська Н. Кримські журнали учнівської молоді «Первый луч» и «Луч» (1906). Образ. 2004. Вип. 5. С. 72–77.

Heinzerling B. A review of advertisements in children’s magazines. The journal of consumer education. 1992. Vol. 10. P. 32–37.

Jones S. C., Reid A. Children’s magazines: reading resources or food marketing tools? Public Health Nutrition. 2010. 13(3). P. 393–399.

Published

2022-07-15

How to Cite

СУПРУН, В. (2022). UKRAINIAN CHILDREN’S MAGAZINES: TYPOLOGY, MEDIA CONTENT. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (1), 47-53. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2022.1.7