THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A MARKER OF NATIONAL IDENTITY (ON THE EXAMPLE OF STUDYING THE DISCIPLINES OF THE LINGUISTICS CYCLE IN THE UNIVERSITY OF UKRAINE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.5.5

Keywords:

education, disciplines of the language cycle, Russian-Ukrainian war, manipulation, online platforms, teaching methods

Abstract

The challenges of the war had a significant impact on the Ukrainian education system. The purpose of this article is to review the current stage of training specialists in higher educational institutions, to highlight the trends in the development of certain professions. Attention is drawn to the decisive role of lecturers in the formation of educational competencies of students. The article analyses the key components of the educational process, emphasizes the need for the PhD to increase the motivation of students to study the disciplines of the language cycle. In the current conditions, Ukraine needs professionals who can effectively adapt to changing situations, distinguish between true and false information and maintain stability. These specialists must not only possess the knowledge acquired during university studies, but also demonstrate the ability to apply the relevant skills and competencies in their professional activities. Effective communication becomes extremely important during war, serving as a powerful tool against the enemy. We suggest using social networks as an additional tool in the educational process, as it does not require time for students to adapt and provides an opportunity to use free online educational resources, to deepen their knowledge of the Ukrainian language, culture, history, and to diversify the educational material with multimedia means. Applicants can independently study educational material in an extended format, participate in the joint creation of educational material in groups, discuss problematic issues on various forums, receive prompt consultations from lecturers and expert students, etc. Using social networks in the educational process, we will consider certain shortcomings – poorly functioning information search system, low structure, scattered information, imperfect security of user protection, presence of unverified information and non-normative content, etc.

References

Бахмат Н., Кирилюк О., Сясьєв А., Юрчук В., Козловський А. Цифрова трансформація освіти в контексті інформатизації освіти та суспільства на тлі російської збройної агресії: актуальні проблеми та вектори розвитку. Мудрість 4:14–21. 2022. DOI: 10.24234/wisdom.v4i3.813

Червоний П., Алєксєєва С., Сенчило-Татліліоглу Н., Частник О., Діомідова Н. Особливості розвитку вищої освіти в середовищі змішаного навчання. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, 2021. С. 2241–2257. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15959

Довжук І. Інноваційні методи навчання студентів-документознавців. Соціум. Документ. Комунікація : зб. наук. ст. Серія «Історичні науки». 2018. № 5. С. 165–177.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради України. № 1556-VII. 2020. Чинний від 01.07.2014. База даних «Законодавство України» /ВР України. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 28 серпня 2023 р.).

Міжнародна академічна мобільність. URL: https://imco.nau.edu.ua/академічна-мобільність/ (дата звернення: 08 вересня 2023 р.).

Кошетар У., Литвинська С., Сенчило-Татліліоглу Н., Сібрук А., Онуфрійчук Г. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності вищих навчальних закладів України. Цифрові технології в стратегіях викладання та навчання. Матеріали ДТТЛС-2021. Спрингер. 2021. Р. 86–94. DOI: 10.1007/978-3-031-05175-3_9

Литвинська С., Герасимчук І., Гуменюк С. Динаміка розвитку професії «документознавець» в Україні. Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи: матеріали IV Всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 21 листопада 2019 р. URL: https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/41045/1/Lytvyns_ka_S._Dynamika_rozvytku_profesii_dokumentoznavets__v_Ukraini..pdf [in Ukrainian].

Литвинська С. В. Інформаційні технології в процесі підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Історико-культурна спадщина: збереження, доступ, використання: збірка наук. праць. Тернопіль : Бескиди, 2017. С. 131–134.

Литвинська С. В. Мультимедійні технології в процесі підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Соціум. Документ. Комунікація : зб. наук. statei. Серія «Історичні науки», 2019. № 6. С. 117–136.

Масі Н. І. ІТ-компанії одеського регіону: впровадження впровадження ІТ-продуктів. Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття: зб. матеріалів Х Міжнар. наук.- практ. конф., Одеса, 14–15 вересня 2017 року. Полтава: Симон, 2017. С. 243–252.

Мельник Н., Пуховська Л., Ковтун О., Білецька І., Ладохубець Н. Сучасні тенденції педагогічної освіти в Україні та країнах ЄС в умовах поспандемії та російської інвазії. Amazonia Investiga, 11(56), 2022. 103–113.DOI: 10.34069/AI/2022.56.08.11

Пелещишин А. М., Вовк Н. С. Особливості розробки проекту стандарту магістра зі спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття: зб. матеріалів Х Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 14–15 вересня 2017 року. Полтава: Симон, 2017. С. 70–73.

Рідкодубська Г., Виговський Л., Виговська Т., Якубова Л., Гуменюк О., Олійник І. Застосування інформаційних технологій у навчальному процесі вищих навчальних закладів в умовах воєнного стану Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 13(3). 2022. С. 274–287.

Соляник А. А. Сучасні проблеми стандартизації інформаційної освіти в Україні. Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття: зб. матеріалів Х Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 14–15 вересня 2017 року. Полтава: Симон. 2017. С. 15–19.

Щербінскіс В. Війна та вища освіта в Ризі, 1914–1920. Історія, 2020, т. 118, 2, С. 70–92. DOI: 10.15823/історія.2020.118.3

Sibruk , A. V., Lytvynska, S. V., Koshetar, U. P., Senchylo-Tatlilioglu, N. O., Stetsyk, C. M., Diachuk, T. M., & Sibruk, V. L. Ukrainian education system: war challenges. Multidisciplinary Science Journal, 5, 2023. Рp. 0502. https://doi.org/10.31893/multiscience.2023ss0502 (Scopus).

Published

2023-11-29

How to Cite

СІБРУК, А., & ЛИТВИНСЬКА, С. (2023). THE UKRAINIAN LANGUAGE AS A MARKER OF NATIONAL IDENTITY (ON THE EXAMPLE OF STUDYING THE DISCIPLINES OF THE LINGUISTICS CYCLE IN THE UNIVERSITY OF UKRAINE). Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (5 (10), 30-36. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.5.5