THE STRATEGY OF POSITIVE IMPRESSION AS AN APPEAL TO THE RHETORICAL ETHOS IN ENGLISH BUSINESS DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.9

Keywords:

English discourse, business communication, ethos, rhetoric, positive impression strategy

Abstract

The article is devoted to the study of the strategy of positive impression as a means of appealing to the rhetorical ethos in English-language business discourse. The author examines the concept of «positive impression» in the context of interaction in business communication and analyzes the verbalizers who implement the strategy of positive impression. The relevance of the study lies in the growing importance of intercultural communication and the effective use of language in the business environment, especially in countries where English is the language of international business. The purpose of the article is to examine the verbalization potential of the positive impression strategy in English business discourse from a rhetorical perspective. Focusing on the rhetorical ethos, which is aimed at the speaker’s self-presentation, the article highlights how the effective use of positive impressions contributes to the increase of influence and persuasiveness in business communication. The author emphasizes that understanding the strategy of positive impression in business discourse can help increase professional success and improve the speaker’s reputation. The article interprets the rhetorical strategy of positive impression as an approach to language influence aimed at creating a favorable, friendly and confident impression of one’s own personality, product, service or organization. The author examines how certain language tools positively influence the audience’s perception of the speaker and increase credibility and trust in the speaker or organization. The author provides examples of successful use of the positive impression strategy in real business communication situations, and proves its impact on the effectiveness of communication and goal achievement. The results of the study can be useful for specialists in the fields of intercultural communication, marketing and management, as well as for anyone interested in improving business communication skills in an English-speaking environment.

References

Бліщук К. Сучасні маркетингові стратегії. Ефективність державного управління. 2016. Вип. 4(49). Ч. 2. С. 301–308.

Василевська Н. С. Візуалізація як засіб самопрезентації в соціальних медіа (теоретичний аспект дослідження). Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2016. Вип. 10. С. 208–218.

Волинець В. О. Ідентичність особистості та специфіка її самопрезентації у віртуальному комунікативному просторі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 2. С. 31–36.

Горовенко О. А. Формування особистісно-професійного іміджу загальноосвітнього навчального закладу засобами самопрезентації : дис. канд. педагог. наук : 13.00.04. Харківський нац. педаг. ун-т ім. Г. Сковороди. Харків, 2013. 209 с.

Житєньова Н. В. Електронне портфоліо як інструмент самопрезентації майбутнього фахівця. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 212–219.

Козинець І. І. Особливості віртуального спілкування. Вісник Дніпропетровського університету ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2016. № 2(12). С. 71–75.

Кононенко А. О. Структурно-функціональні моделі самопрезентації викладача соціогуманітарних дисциплін : дис... док. психол. наук : 19.00.05. 2017. 428 с.

Краснякова А. О. Дослідження інтенцій самопрезентації в політичному дискурсі. Психологічні перспективи. Луцьк, 2014. Вип. 24. С. 161–171.

Настояща К. В. Практики самопрезентації в інтернет-просторі: форми і тенденції. Науково-теоретичний альманах «Грані». 2019. Т. 22, № 1. С. 20–28.

Пелепейченко Л. М. Стратегічні комунікації силових структур України в сучасному соціальному контексті. Інформаційна безпека людини, суспільства, держави. Київ : Нац. акад. СБУ, 2017. № 1(21). С. 34–41.

Посмітна В. В. Комунікативні стратегії та тактики мас-медійного дискурсу в аспекті потенційної загрози деструктивного мовного впливу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Філологія» : зб. наук. пр. Одеса : МГУ, 2019. № 39. Т. 3. С. 123–126.

Серман Л. Проблема самопрезентації викладача іноземних мов у системі дистанційної освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 12(44). С. 158–164.

Циховська Е. Д. Самопрезентація у соціальних мережах: акаунт у Facebook як інструмент створення іміджу. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Соціальні комунікації». 2017. Вип. 17. С. 137–147.

Чигирин Т. О. Самопрезентація: визначення, види, стратегії, техніки. Збірник наукових праць Інституту психології iмені Г. С. Костюка Національної АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2012. Т. 24. Ч. 5. С. 245–253.

Щербак О. М. Лінгвориторичні стратегії зображення російсько-української війни 2022 року (на матеріалі повідомлень німецькомовного сайту tagesschau.de). Актуальні питання іноземної філології : збірник наукових праць. Луцьк : Волинський. нац. ун-т імені Лесі Українки. 2022. № 16. С. 219–225.

Schtscherbak O. Zusammenwirken der linguistisch-rhetorischen Strategien in den deutschen Nachrichten im Internet. Одеський лінгвістичний вісник. 2018. Вип. 11. С. 93–100.

Published

2024-06-28

How to Cite

СЄРЯКОВА, І. (2024). THE STRATEGY OF POSITIVE IMPRESSION AS AN APPEAL TO THE RHETORICAL ETHOS IN ENGLISH BUSINESS DISCOURSE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (1 (11), 48-53. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.1.9