SOCIO-COMMUNICATIVE ASPECT OF CHANGES IN GENDERORIENTED CONTENT IN SOCIAL ADVERTISING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.16

Keywords:

method, social advertising, gender, advertising, message, social motive

Abstract

Introduction. The research focuses on the theoretical analysis of the history of the development of genderoriented content in social advertising and the identification of key stages of its development. Aim. Theoretically substantiate the stages of development of social advertising on gender issues in Ukraine. Methods. The principle of historicism is used to study the dynamic development of the phenomenon of gender-oriented content in social advertising, the method of terminological analysis, to study the concepts of «social advertising», «Gender-oriented social advertising», the theoretical basis of the study is based on sociocultural (studied socio-cultural aspects of changing social values, cultural codes in advertising messages), sociocommunicative (identified features of gender-oriented content in advertising communications) and gender social approaches advertising). The method of content analysis was used to study Ukrainian social advertising on gender issues. Results. Stages of development of gender-oriented social advertising are highlighted.

References

Бєрєндєєва Е. В. Історія розвитку соціальної реклами в незалежній Україні як передумова форму- ванню тенденцій розвитку соціальної реклами. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 733–737.

Закон України «Про рекламу». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата доступу: 10.02.2022)

Іваницька С. Б. Беніна М. О. Аналіз сучасного стану ґендерної нерівності на ринку праці в Україні. Ефективна економіка: електр. наук. фах. вид. 2014. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3523 (дата доступу: 10.02.2022)

Мантач А. Історичні аспекти розвитку соціальної реклами. Науковий блог НаУ «Острозька академія». 2015. URL: https://naub.oa.edu.ua/author/nastya-mantach (дата доступу: 10.02.2022)

Мунтян І. В. Євтушок О. В., Гнатовська Д. О. Соціальна реклама в Україні: сучасні реалії та перспективи розвитку. Економіка харчової промисловості. 2020. № 2. С. 55–61.

Олтаржевський Д. О. Соціальна реклама: навчальний посібник. Київ: Центр вільної преси. 2016.120 с.

Сайт фонду Відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського URL:http://www.nbuv.gov.ua/node/1903 (дата доступу: 10.02.2022).

Слушаєнко В. Є., Гірієвська Л. О. Соціальна реклама: світовий досвід та українські реалії. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право: збірник наукових праць. 2009. № 4. С. 122–126.

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейськимспівтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011. (дата доступу: 10.02.2022)

Site a Brief History of Public Service Advertising. PSA Research Center. URL: https://www.psaresearch.com/a-brief-history-of-public-service-advertising/ (Last accessed: 10.02.2022)

Structural change in research institutions: Enhancing excellence, gender equality and efficiency inresearch and innovation. (2012) Luxembourg: Publications Office of the European Union [in English].

Published

2024-08-15

How to Cite

ЧЕКШТУРІНА, В. (2024). SOCIO-COMMUNICATIVE ASPECT OF CHANGES IN GENDERORIENTED CONTENT IN SOCIAL ADVERTISING. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (2 (12), 100-104. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.16