MANIPULATIVE TECHNOLOGIES IN SOCIAL MEDIA: BASIC TACTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2

Keywords:

manipulation, social media, influence tactics, disinformation, media literacy, manipulative strategies, manipulation technology, countering tactics, information security

Abstract

The article analyzes the main manipulative tactics used in social media, as well as their verbal and visual means of influence. Using the method of information retrieval, a selection of scientific literature dedicated to the study of manipulative tactics specifically in the context of social media was conducted. The research highlights studies that focus on aspects such as the impact of fake information on the emotional and cognitive state of content consumers. Using the method of problem analysis, the specifics of the main types of manipulative tactics aimed at spreading disinformation and distorting informational reality, including social media users, were revealed. These tactics include: the use of a promoted image, the tactic of accusation to expose the opponent, the creation of threats, the creation of an emotional mood in the audience, integration tactics, flattery, false self-presentation, spreading rumors and disinformation, creating caricatures and memes, as well as inciting panic and fear, among others. Attention is paid to how social media, through their algorithms and social proof mechanisms (such as likes, comments, reviews), spread these manipulative technologies. Particular emphasis is placed on the tactics of countering disinformation, which are used to reduce the impact of manipulations on social media users. The main mechanisms of combating disinformation are considered, including increasing the level of media literacy among the population, developing critical thinking, and implementing technological tools to detect and neutralize fake messages. The issue of disinformation and its impact on public opinion is especially important in the context of crisis situations, particularly during wars, political, and social conflicts, when manipulations become a powerful tool for influencing public consciousness. The article also examines the prospects for further research into manipulation and disinformation tactics on digital platforms and analyzes how new technologies can be used to combat manipulation. An important element is also the study of how social media algorithms contribute to the spread of manipulations, amplifying their viral dissemination.

References

Бігунов Д. О. Мовленнєва поведінка особистості: комунікативні стратегії та тактики. Психологія: реальність і перспективи. 2019. № 10. С. 32–38. URL: https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi10.90 (дата звернення: 27.03.2024).

Борисенко Н. Д. Менасивна комунікативна поведінка персонажів британської драми: гендерний аспект. Мовні і концептуальні картини світу : зб. наук. пр. Київ, 2014. № 47 (1). С. 123–130.

Бушанський В. Маніпуляція свідомістю: від фрустрації до нової ідентичності. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень І. Ф. Кураса НАН України. 2011. № 5. С. 74–87.

Войцехівська Н. Засоби вираження погрози в українському конфліктному діалогічному дискурсі. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. Київ, 2014. С. 17–30.

Гарасим Т. О., Довбуш О. І., Скорейко-Свірська І. П. Ted talks: комунікативні стратегії та тактики. Nova fìlologìâ. 2023. № 87. С. 17–23. URL: https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-87-3 (дата звернення: 27.03.2024).

Глущенко А. Комунікативні стратегії і мовленнєві тактики для аналізу дискурсу. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2022. С. 25–32. URL: https://doi.org/10.24919/2411-4758.2022.246074 (дата звернення: 27.03.2024).

Голишевська І. В. Інформаційні маніпуляції в суспільстві: thesis. 2015. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15331 (дата звернення: 27.03.2024).

Горіна Ж. Д. Трансформація масової культури в сучасних медіа текстах. Вісник Одеського національного університету. 2019. Т. 24. Вип. 1(19). Серія : Філологія. Одеса : ОНУ імені І.І. Мечникова. С. 14–20.

Горіна Ж. Д., Олійник О. В. Мовні засоби маніпулятивного впливу в дискурсі соціальних мереж. Молодий вчений. 2020. № 9(85.1), вересень. С. 22–26. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/9.1/5.pdf (дата звернення: 27.03.2024).

Косовець М. В. Комунікативні засоби створення маніпулятивного впливу жінки-детектива на підозрюваного у злочині (на матеріалі сучасного англомовного детективного дискурсу). Записки з романо-германської філології. 2022. Вип. 2(49). DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2022.2(49).26819. ISSN 2307–4604.

Петрик В. М., Присяжнюк М. М., Компанцева Л. Ф., Скулиш Є. Д., Бойко О. Д., Остроухов В. В. Сугестивні технології маніпулятивного впливу : навчальний посібник / за заг. ред. Є.Д. Скулиша. 2-ге вид. Київ : Видавничий дім «СКІФ», 2023. 248 с.

Прокопивнюк Н., Колодяжна А. Ефективність маніпуляції: thesis. 2016. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/5101 (дата звернення: 27.03.2024).

Руда О. Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі: монографія. Київ: НАН України, Ін-т укр. мови, 2012. 232 с. URL: http://www1.nas.gov.ua/institutes/ium/Structure/Departments/Department5/soc_staff/Documents/ruda-o.pdf (дата звернення: 28.09.2024).

Семак Л. А. Маніпуляції в сучасному медіадискурсі. Чорноморські наукові студії. 2023. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-300-5-30 (дата звернення: 27.03.2024).

Хлаповська Т. Г. Тактики та прийоми самопрезентації в діловому спілкуванні. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ, 2011. № 29. С. 127–134.

Шкіцька І. Ю. Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові : дис. ... докт. філол. наук : 10.02.01. Тернопіль, 2012. 484 с.

Atamali Z. Manipulation in British political discourse. Scientific Notes of TNU Named After V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Journalism, 2021. 32(71), 102–106.

Bradshaw S., Bailey H., Howard P. N. Industrialized disinformation: 2020 global inventory of organised social media manipulation (Working Paper 2021.1). Oxford, UK : Project on Computational Propaganda. 2021.

Bradshaw S., Campbell-Smith U., Henle A., Perini A., Shalev S., Bailey H., Howard P. N. Country case studies. Industrialized disinformation: 2020 global inventory of organized social media manipulation. 2020. URL: https://demtech.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/12/2021/03/Case-Studies_FINAL.pdf (accessed September 25, 2024).

Breiner J. G. The press struggles for credibility in the face of info-toxification: New strategies emerge to counter decentralized hoaxes. Comunicación y Hombre, 2021. 17, 39–51.

Higdon N., Huff M. United States of distraction: Media manipulation in post-truth America (and what we can do about it) (R. Nader, Foreword). San Francisco: Open Media Series/City Lights Books. 2019.

Hoque M. M. Making a video documentary on fake news and disinformation in Bangladesh: Critical reflections and learning. Advances in Journalism and Communication, 2022. 10, 136–148.

Karusala N., Anderson R. Towards conviviality in navigating health information on social media. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’22), April 29-May 5, 2022, New Orleans, LA, USA. 2022. (pp. 1–14). ACM. https://doi.org/10.1145/3491102.3517622

Kreft J., Hapek M. Fake news: Possibility of identification in post-truth media ecology system. 2019. 7(3), 133–142. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.19.009.11120

Mialkovska L., Yanovets A., Sternichuk V., Nykoliuk T., Honchar K., Khnykina O. Manipulative tactics in modern English-language media discourse: Linguistic, pragmatic and educational approach. Conhecimento & Diversidade, 2023. 15(38), 345–362.

Mialkovska L., Zhvania L., Rozhylo M., Terebus O., Yablonskyy M., Hrysiuk V. Digital tools in teaching the mass media language. World Journal of English Language, 2023. 13(4), 43–48. https://doi.org/10.5430/wjel.v13n4p43

Skarzauskiene A., Maciuliene M., Ramasauskaite O. The digital media in Lithuania: Combating disinformation and fake news. 2020. 9(2), 74–91. https://doi.org/10.18267/J.AIP.134

Published

2024-12-10

How to Cite

ГРИШИН, М. (2024). MANIPULATIVE TECHNOLOGIES IN SOCIAL MEDIA: BASIC TACTICS. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (3 (13), 17-26. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2