КОЛЕКТИВНА П’ЄСА-ПЕЧВОРК: СПЕЦИФІКА НОВІТНЬОГО ЖАНРУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.2.1Ключові слова:
літературний жанр, колективний літературний печворк, колективна п’єса-печворк, ознаки колективної п’єси-печворк, структура колективної п’єси-печворк, конструкція колективної п’єси-печворкАнотація
Ця стаття присвячена спробі наукового обґрунтування теорії новітнього літературного жанру – колективна п’єса-печворк, як піджанру колективного літературного печворку. У дослідженні запропоновано визначення новітнього жанру у вузькому та широкому сенсах, розроблено його загальну схематичну конструкцію, визначено структуру та виокремлено низку характерних ознак. На прикладі деяких драматичних жанрів окреслено перебіг їх модифікацій та трансформацій, розглянуто умови набуття ними нових функцій та зосереджено увагу на процесах жанрових дифузій. Описано передумови виникнення колективної п’єси-печворк, зокрема наголошено на впливі розвитку сучасних комунікативних процесів та глобалізації в цілому. На прикладі літературного експерименту, що полягає у написанні колективної п’єси-печворк «Босорка», організованого автором цієї статті, зроблена спроба продемонструвати особливості практичного втілення новітнього жанру.Метою статті є здійснення спроби наукового обґрунтування специфіки новітнього літературного жанру – колективна п’єса-печворк. Задля реалізації визначеної мети постає необхідність у розв’язанні наступних завдань: дати визначення новітньому літературному жанру – колективна п’єса-печворк, вивчити специфіку зазначеного жанру, запропонувати його схематичну конструкцію, виокремити основні ознаки новітнього літературного жанру.Наукова новизна теми полягає у тому, що запропоновано новітній літературний жанр – колективна п’єса-печворк, виокремлено його особливості та окреслено шляхи практичного втілення. Результати подальшої апробації новітнього жанру потребуватимуть додаткового вивчення, що зумовлює актуальність і новизну здійсненого у статті дослідження.Встановлено, що новітні комунікативні процеси дають поштовх для появи та розвитку новітніх жанрів.З’ясовано, що одним із таких жанрів є колективна п’єса-печворк, яку можна вважати піджанром колективного літературного печворку. В його основу покладено принцип об’єднання великої кількості авторів для створення єдиних драматичних текстів, що складають сукупність різножанрових доробків (актів або п’єс), об’єднаних спільною темою, ідеєю, ключовим персонажем та місцем подій.Висновки. Результатом даної наукової розвідки є обґрунтування новітнього літературного жанру колективна п’єса-печворк, яка може розглядатися у широкому та вузькому сенсах і характеризується, зокрема, такими ознаками: за формою є драматичним твором призначеним для постановки на сцені та включає його основні характеристики; створюється колективом авторів, кількість яких необмежена; має великий обсяг драматичного тексту; може складатися з великої кількості актів та окремих п’єс, створених співавторами колективної п’єси-печворк на основі прологу та концепції до драматичного твору; містить багато сюжетних ліній, розмаїття персонажів; об’єднує різножанрові за змістом (комедію, драму, трагедію, трагікомедію, фарс, трагіфарс, мелодраму, водевіль, містерію, міракль, мораліте, феєрію тощо) драматичні доробки (акти або п’єси) багатьох співавторів; усі доробки об’єднані навколо літературного ядра – прологу та концепції до колективного драматичного твору; пролог втілює тему та ідею твору, окреслює головного персонажа (персонажів), зображує його художній світ, спільне місце (місця) подій, містить художні деталі; об’єднує різні стилі й погляди багатьох авторів в єдиний колективний драматичний доробок; окремі драматичні доробки співавторів (акти або п’єси) можуть писатися різними мовами.Перспективу майбутніх досліджень вбачаємо у подальшому обґрунтуванні новітнього жанру та всебічному вивченні результатів проведення літературного експерименту, що передбачає написання колективної п’єси-печворк «Босорка».
Посилання
Атаманчук В. Жанр трагедії в українській драматургії 1910-1920-х років: ідейно-естетична парадигма: автореф. дис. канд. філол. наук: 10.01.01. К., 2007. 20 с.
Батура, С. Босорка. Нерозділене кохання. Пролог до колективної п’єси-печворк «Босорка». URL: https://www.batura.com.ua/2025/06/26/prolog-do-kolektyvnoyi-pyesy-pechvork/
Батура С. Колективний літературний печворк як новітній жанр літературного мистецтва. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Серія: Філологія. 2024. Вип. 2 (12). С. 5–16. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.1
Батура С. Концепція до колективної п’єси-печворк «Босорка». URL: https://www.batura.com. ua/2025/06/26/konczepcziya-do-kolektyvnoyi-pyesy-pechvork-bosorka/
Бортнік Ж. Деконструкція національних наративів: трагікомедія і трагіфарс (драматургія Л. Тимошенко, Лєни Лягушонкової, В. Ченського). Міжнародний філологічний часопис. 2023. Vol. 14, № 3. С. 72–81.
Бортнік Ж. Монодрама як об’єкт теоретичної та критичної рефлексії: історія досліджень. Питання літературознавства. 2015. Вип. 91. С. 123–136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pl_2015_91_12
Босорка. Колективний роман-печворк. Аркуш. Сучасна україномовна платформа. URL: https://arkush.net/book/20958
Васильєв Є. Сучасна драматургія: жанрові трансформації, модифікації, новації. Луцьк: ПВД «Твердиня», 2017. 532 с.
Дмитрієва І. П’єса-колаж та її особливості (на матеріалі п’єси Сари Кейн “Психоз 4.48”). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2016. Вип. 20 (1). С. 66–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2016_20%281%29__21
Жанри і жанрові процеси в історико-літературній перспективі: монографія / за ред. О. Кеби. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012. 224 с.
Жуковець А. Жанрова своєрідність часопростору в сучасній німецькій драматургії. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2019. Том 30 (69). № 3. Ч. 2. С. 166–170. DOI https://doi.org/10.32838/2663-6069/2019.3-2/30
Кембриджський електронний словник термінів. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/patchwork#google_vignette
Кобзар О. Драма: еволюція жанру. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2005. Вип. 1. С. 38–40.
Коваль В. Арістотель (384–322 рр. до н. е). Поетика. Київ: Мистецтво, 1967. 129 с.
Кудрявцев М. Жанр комедії у світовій драматургії: генеза, еволюція, тенденції і явища. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Філологічні науки. 2013. Вип. 32 (1). С. 177–184.
Лілова О. Алегорична антиномія «пороки-чесноти» як ідейно-стуктурна основа мораліте (на матеріалі п’єси Генрi Медволла «Природа»). Мова і культура. 2013. Вип. 16, т. 5. С. 79–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2013_16_5_14 – 17.
Лімборський І. Світова література і глобалізація. Черкаси: Брама Україна, 2011.192 с.
Літературознавчий словник-довідник. 2-ге вид. Київ: Академія. 2007. 751 c.
Олійник К. Містерія як метажанр у драматургії ХХ століття. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія: Філологічні науки. 2021. Вип. 2 (95). С. 18–26. URL: http://philology.visnyk.zu.edu.ua/article/view/247285/244611
Паві П. Словник театру. Л.: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка. 2006. 640 с.
Поліщук Я. Контекст традиції і трагедійний жанр Лесі Українки. Вісник Житомирського дер- жавного педагогічного університету імені Івана Франка. 2001. Вип. 7. С. 112–117.
Родчин З. Рецепція західноукраїнської трагікомедії 20–30-х років ХХ століття. Філологічні трак- тати. 2014. Т. 6. № 3. С. 18–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Filtr_2014_6_3_5
Словник театрознавчих термінів і понять: словник / укладачі Савченко І., Ліпницька І. Київ. 2021. 144 с.
Струк І. Комунікативно-прагматичні особливості драматичного тексту як різновиду художнього мовлення. Спільний українсько-румунський науковий журнал. (АПСНІМ). 2021. № 1 (29). С. 29–33. DOI: https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2021.236
Ступницька Г. Жанрові особливості комедії в англійській, німецькій, українській драматургії (кінець XIX – початок XX ст.): дисертація на здоб. наук. ступеня канд. філол. наук. Дрогобич, 2018. 296 с.
Ткаченко А. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства): підручник: 2 вид. Київ: ВПЦ «Київ- ський університет», 2003. 448 с.
Українська літературна газета. Встановлено два всеукраїнські літературні рекорди. 2024. URL: https://litgazeta.com.ua/news/vstanovleni-dva-vseukrainski-literaturni-rekordy/
Українська літературна газета. В Україні зафіксовано літературний рекорд: «Перший колективний роман-печворк «Босорка». 2025. URL: https://litgazeta.com.ua/news/v-ukraini-zafiksovano-literaturnyj-rekord-pershyj-kolektyvnyj-roman-pechvork-bosorka/
Kane S. Complete Plays: Blasted, Phaedra’s Love, Cleansed, Crave, 4.48 Psychosis, Skin. London: Methuen Drama. 2001. 268 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.