ІСТОРИЧНА ЕВОЛЮЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СКЛАДОВОЇ ГІБРИДНИХ ВОЄН: ВІД БІБЛІЙНИХ ТЕКСТІВ ДО АЛГОРИТМІВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2025-2(78)-23

Ключові слова:

інформаційна війна, інформаційно-психологічна операція, пропаганда, наратив, колективна пам’ять, ритуал, символ, медіа, дезінформація

Анотація

У статті здійснено системний аналіз еволюції інформаційної складової збройних конфліктів від ритуалів і символів доісторичних спільнот до організованих державних пропагандистських систем ХХ століття.На матеріалі археологічних, біблійних, античних, середньовічних і модерних джерел показано, що вербальні формули, сакральні образи, наративи та візуальні символи слугували інструментом мобілізації власних армій і деморалізації противника протягом всієї воєнної історії людства. Вперше в українському політологічному дискурсі розглянуто відомий епізод біблійних оповідей в якості ранного прикладу інформаційно-психологічних операцій – нічний рейд Гедеона у табір мідіянітян. Також проаналізовано використання дезинформації в відомих прикладах з історії Троянської війни і риторичні практики афінської демократії, як прояв мобілізуючої пропаганди. Згадано монументальну репрезентацію перемог Древнього Риму, що сформувала візуально-інформаційний простір імперії Цезаря і Августа. При розгляді східних традицій ведення війни на прикладі фундаментального і до цих пір актуального трактату Сунь Цзи «Мистецтво війни» автор доходить висновку, що саме у Древньому Китаї вперше проблема досягнення переваги у воєнному протистоянні була доведена до рівня управління інтерпретаціями, заклавши основи сучасних інформаційних стратегій. Після винайдення друку пропаганда набула можливості масового тиражування і швидкого масштабування, що продемонстровано на прикладах Реформації та революійних рухів раннього Нового часу. Окремо охарактеризовано перехід до індустріальних медіа: плаката, кіно, радіо, які у Першій та Другій світових війнах перетворили інформацію на стратегічний ресурс. Аналіз міжвоєнних, як демократичних, так і тоталітарних моделей контролю медіа доповнено оглядом інформаційних кампаній Холодної війни, де радіомовлення, листівки й телевізійні сюжети визначально впливали на формування громадської думки та бойовий дух протиборствуючих сторін. Автор узагальнює типові тактики впливу – апеляція до страху, авторитету, колективної пам’яті і демонструє їх повторюваність у різні епохи. Практична цінність роботи полягає у створенні історичної матриці, що може слугувати основою для подальшого дослідження інформаційної складової сучасних воєн.

Посилання

Біблія, Книга Суддів, 7:13–7:14. Сайт Українського Біблійного Товариства. URL: https://www.ukrbs.org/bible/CUV/JDG.7

Біблія, Книга Суддів, 7:20. Сайт Українського Біблійного Товариства. URL: https://www.ukrbs.org/bible/CUV/JDG.7

Гай Юлій Цезар. Нотатки про війну з галлами / Пер. з лат. В. Д. Литвинова. – Львів : Видавництво «Апріорі», 248 с, ISBN 978-617-629-745-1.

Гомер. Одіссея / пер. з давньогр. Б. Тена. Київ : Основи, 2015. 496 с. ISBN 978-966-500-430-8. – Кн. 8, в. 492–515 ; кн. 4, в. 272–289.

Сунь-цзи. Мистецтво війни / пер. з давньокит. С. Лесняка. Львів : Видавництво Старого Лева, 2015. 108 с. ISBN 978-617-679-145-4.

Фукідід. Промова Перікла / пер. з дав.–гр. А. Білецького. Антична література: хрестоматія / упоряд. О. І. Білецький. 2-ге вид. Київ : Радянська школа, 1968. 612 с. С. 283–287.

Andrew Pettegree. Brand Luther: How an Unheralded Monk Turned His Small Town into a Center of Publishing, Made Himself the Most Famous Man in Europe–and Started the Protestant Reformation. New York : Penguin Books, 2015. 400 с. ISBN 978-0-14-197542-9. Prologue, с. xvi

Block D. I. Judges, Ruth / Daniel I. Block. Nashville : Broadman & Holman Publishers, 1999. 765 p. (The New American Commentary; vol. 6). P. 274.

Cull N. J. The Cold War and the United States Information Agency: American Propaganda and Public Diplomacy, 1945–1989. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. 564 с. С. 12, 19

Doherty T. Projections of War: Hollywood, American Culture, and World War II. New York : Columbia University Press, 1993. 344 p. P. 63.

Donald D. The Age of Caricature: Satirical Prints in the Reign of George III / D. Donald. New Haven ; London : Yale University Press, 1996. 144 p.

Durant W.; Durant A. The Age of Napoleon: A History of European Civilization from 1789 to 1815. New York : Simon & Schuster, 1975. 872 p.

Eisenstein E. The Printing Press as an Agent of Change: Communications and Cultural Transformations in Early-Modern Europe: in 2 vols. Vol. 1. Cambridge : Cambridge University Press, 1979. P. 43.

Eisenstein S. Montage – A Weapon of Ideology. Film Form: Essays in Film Theory New York : Harcourt, Brace & Co., 1949. – P. 44.

Ellul J. Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes / пер. з фр. К. Kellen, J. Lerner. New York : Vintage Books, 1973. 320 p. P. 3–6.

Gaddis J. L. The Cold War: A New History. New York : Penguin Press, 2005. 333 p. P. 247.

Hammond M. The Battle of the Somme (1916). London ; New York : I. B. Tauris, 2006. 256 p. P. 29.

Hanks B. K. Warfare and Ritual in Anthropology. Pittsburgh : Department of Anthropology, University of Pittsburgh, 2014. 29 p.

Harding C. Photographing conflict: Roger Fenton and the Crimean War. Colin Harding. National Science and Media Museum Blog. 11 листопада 2012 р. URL: https://blog.scienceandmediamuseum.org.uk/remem-brance-day-part-1-photographing-war-fenton-crimean/

Harrison J. E. Themis: A Study of the Social Origins of Greek Religion. Cambridge : Cambridge University Press, 1912. 599 p. С. 12.

Herf J. The Jewish Enemy: Nazi Propaganda during World War II and the Holocaust: Harvard University Press, 2006. 402 с. С. 17–35.

Keane J. The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press, 1991. 276 с. Р. 112.

Kenez P. The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization, 1917–1929. Cambridge : Cambridge University Press, 1985. 240 p. P. 114.

Knightley P. The First Casualty: The War Correspondent as Hero and Myth-Maker from the Crimea to Kosovo: Prion Books,2000. 640 p. P. 298

Lasswell H. D. Democracy through Public Opinion. Menasha (WI) : George Banta Publishing, 1941. 219 p. P. 17.

Reeves N. The Power of Film Propaganda: Myth or Reality? London : Continuum, 1999. 260 p. P. 37.

Taylor P. M. Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day. – 3rd ed. – Manchester: Manchester University Press, 2003. 344 p. P. 113.

U.S. Department of Defense. Psychological Warfare in Korea. – Washington, D.C.: Government Printing Office, 1954. 111 p. P. 41

Welch D. Germany, Propaganda and Total War, 1914–1918: The Sins of Omission. New Brunswick: Rutgers University Press, 2002. 264 p. P. 45

Welch D. The Third Reich: Politics and Propaganda. – 2-nd ed. London; New York : Routledge, 2008. 256 с. С. 19.

Westmoreland W. A Soldier Reports. Garden City (NY): Doubleday, 1976. 446 p. P. 423.

Zanker P. The Power of Images in the Age of Augustus. – University of Michigan Press, 1988. P. 27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-01

Як цитувати

САВЧУК, В. (2025). ІСТОРИЧНА ЕВОЛЮЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СКЛАДОВОЇ ГІБРИДНИХ ВОЄН: ВІД БІБЛІЙНИХ ТЕКСТІВ ДО АЛГОРИТМІВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (2(78), 157-162. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2025-2(78)-23