РУХОВА КОРЕКЦІЯ ПРИ ЗАХВОРЮВАННЯХ СПЕКТРУ АУТИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-1-6Ключові слова:
аутизм, розлади спектру аутизму, діти, психомоторні розлади, ігрова кінезітерапія, сенсорна інтеграція, реабілітаціяАнотація
Анотація. Постановка проблеми. Раннє втручання допомагає дитині з аутизмом швидше та якісніше подолати проблеми свого розвитку. Завдяки кінезітерапії з’являється можливість впливати на онтогенез психіки на ранньому етапі. Формулювання мети дослідження. Мета – дослідити вплив рухової корекції дітей із звхворюваннями спектру аутизму на їх психічний стан і когнітивні функції, розвиток рухових та функціональних можливостей. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Останнім часом спостерігається стрімке зростання кількості дітей із аутизмом. Правильно підібрані програми ранньої реабілітації допомагають знизити рівень івалідизації дітей та навчити їх життєво важливим навичкам. Фізична активність має значний позитивний вплив не лише на моторні навички дітей із розладами спектру аутизму, але й на здатність до соціальної взаємодії. Матеріали та методи дослідження. В дослідженні взяли участь 59 дітей дошкільного віку (від 2 до 5 років). У 32 із них було встановлено діагноз дитячого аутизму і у 27 – психоорганічний синдром. Використовувалася авторська методика комплексної ігрової кінезітерапії, що включає пальцевий масаж, елементи краніосакральної терапії, елементи йоги, динамічну гімнастику на м’ячі для фітнесу, сенсорні ігри, тренінг для мозку. Виклад основного матеріалу. При порівнянні результатів групи дітей з аутизмом із групою дітей з органічними ураженнями головного мозку можна зробити висновок, що ігрова кінезітерапія однаково позитивно впливає на всі групи обстежених дітей. У дітей з аутистичними розладами під впливом ігрової кінезітерапії спостерігаються більш виражені поліпшення в галузі комунікації, когнітивних здібностей, мови, ігрової здатності та моторики, орієнтації в навколишньому просторі, що в цілому сприяє їх соціалізації. Висновки. Доведене покращення психофізичного стану дітей після 10 сеансів ігрової кінезіотерапії: спостерігалося збільшення зросту дитини до 4 см, розвиток дрібної та великої моторики, поліпшення комунікації (діти починали дивитися в очі, починали цікавитися іграшками, якими раніше нехтували, поводилися відкрито по відношенню до близьких, намагалися контактувати з дітьми), на більш високий рівень переходила ігрова діяльність. Підтверджено гіпотезу, що рухова корекція сприяє покращеню психічного стану дітей із розладами спектру аутизму завдяки поліпшенню сенсорного синтезу.
Посилання
Гінзбург А.А., Гутшабаш М.Є., Іванова Я.Л. Підготовка до дорослого життя людей з РАС та іншими особливостями розвитку в АНО «Адаїн Ло». Співпраця фахівців та батьків. Аутизм та порушення розвитку. 2018. Т. 16. № 1. С. 29-35, doi:10.17759/autdd.2018160105 (Ru)
Гулбані Р.Ш. Дитячий аутизм і фізична реабілітація. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 5(99), С. 79–82.
Мусієнко О., Кізло Н. Досвід застосування біомеханічних принципів керування рухами у адаптивному фізичному вихованні дітей з розладами спектру аутизму, Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 2017. Т. 1. № 13. URL: https://www.spp.org.ua/index.php/journal/article/view/94.
Чуприков А.П., Зайцев Д.В., Таршинов І.В., Чорна Т.В. Патент на корисну модель №78372 «Спосіб лікування дитячого аутизму із застосуванням ігрової кінезітерапії». Зареєстровано у Державному реєстрі патентів України на корисні моделі 11.03.2013 р.
Чуприков А.П., Чуприкова О.Г., Чорна Т.В. та ін. Патент на корисну модель № 88247 «Спосіб лікування дитячого аутизму». Зареєстровано у Державному реєстрі патентів України на корисні моделі 11.03.2014 р.
Чуприков А.П. Цунами детского аутизма: медицинская и психолого-педагогическая помощь. Москва : Гнозис, 2017. с. 20–36.
Chia-Hua Chu, Chia-Liang Tsai, Fu-Chen Chen, et al. The role of physical activity and body-related perceptions in motor skill competence of adolescents with autism spectrum disorder. Disability and Rehabilitation. 2020. 42:10, 1373-1381, DOI: 10.1080/09638288.2018.1526334
Cibrian, F.L., Ley-Flores, J., Newbold, J.W. et al. Interactive sonification to assist children with autism during motor therapeutic interventions. Pers Ubiquit Comput. 2021. Vol. 25. pp. 391–410. URL: https://doi.org/10.1007/s00779-020-01479-z.
Draudvilienė, Lina, Sosunkevič, Sergej, Daniusevičiūtė-Brazaitė, Laura, Burkauskienė, Aušra, Draudvila, Justas. The benefit assessment of the physiotherapy sessions for children with autism spectrum disorder. Baltic journal of sport & health sciences. Kaunas : Lietuvos sporto universitetas. 2020. Vol. 3. Issue 118. pp. 25–32. ISSN 2351-6496, eISSN 2538-8347, DOI: 10.33607/bjshs.v3i118.971
Homa Rafiei Milajerdi, Mahmoud Sheikh, Mahboubeh Ghayour Najafabadi, et al. The Effects of Physical Activity and Exergaming on Motor Skills and Executive Functions in Children with Autism Spectrum Disorder. Games for Health Journal. 2021. Vol. 10. No. 1 Original Articles.
Huang, Jinfeng, Chunjie Du, Jianjin Liu, & Guangxin Tan (2020), Meta-Analysis on Intervention Effects of Physical Activities on Children and Adolescents with Autism. International Journal of Environmental Research and Public Health. Vol. 17. Issue 6. P. 1950. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph17061950.
Jaworski, Piotr. Reports of recent years on physiotherapy and the health of children. Journal of Education. Health and Sport. 2021. Vol. 11. Issue 9. pp. 440–448. DOI 10.12775/JEHS.2021.11.09.057.
Jessica Hamm & Joonkoo Yun. Influence of physical activity on the health-related quality of life of young adults with and without autism spectrum disorder. Disability and Rehabilitation. 2019. 41:7. 763–769, DOI: 10.1080/09638288.2017.1408708.
Jung, D. ‘DJECA S AUTIZMOM I FIZIOTERAPIJSKE INTERVENCIJE’, Završni rad, Veleučilište “Lavoslav Ružička” u Vukovaru, citirano: 28.11.2021. URL: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:150:457116.
Khvorova H. Introduction and content of training of competent interaction of specialists with parents of children with autism and training of competent parenting by children with autism. EUROPEAN HUMANITIES STUDIES: State and Society, 2019. 18(2), 98-112. URL: https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2019.2.09.
Nikolina Manojlovic. Children with Autism and Psychotjerapy Interventions. Biomedicina I Zdravstvo. 2021. URL: https://zir.nsk.hr/islandora/object/vevu:534.
Patrick Jachyra, Rebecca Renwick, Brenda Gladstone et al. Physical activity participation among adolescents with autism spectrum disorder. Autism. 2020. URL: https://doi.org/10.1177/1362361320949344.
Tuganbekova, Clara M., Kudarinova, Assel S., Sagynbekova, Shugyla B. Correction of anxiety in children with special needs with the help of kinesiotherapy. Education & Science Without Borders. 2018. Vol. 9. Issue 18. pp. 58–60.
Xufeng Ma, Yazhou Song, Unzi Kim, Joonki Paik. The Limitation of Tobacco Control on Mainland China. The Frontiers of Society. Science and Technology. 2020. Vol. 2 Issue 18, pp. 122–126. URL: https://doi.org/10.25236/FSST.2020.021819.
Ya-Shu Kang & Yao-Jen Chang. Using game technology to teach six elementary school children with autism to take a shower independently. Developmental Neurorehabilitation, 2019. 22:5. 329–337. DOI: 10.1080/17518423.2018.1501778.
Іmankhah F, Khanzadeh H., Hasirchaman A. The Effectiveness of Combined Music Therapy and Physical Activity on Motor Coordination in Children With Autism. Iranian Rehabilitation Journal. 2018. Vol. 16 (4), pp. 405–412. URL: http://irj.uswr.ac.ir/article-1-889-en.html.