ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ЯК РЕСУРС РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.6

Ключові слова:

інтернет-середовище, громадянська компетентність, цифрова компетентність, інформаційно-комунікаційні технології, інтернет-технології, вплив інтернет-середовища

Анотація

Інформаційно-комунікаційне середовище мережі Інтернет розглянуто як ресурс розвитку громадянської компетентності молоді, унікальне джерело інформації, новий соціальний простір інтерсуб’єктної взаємодії користувачів. Наголошується, що інтернет-середовище є гібридним середовищем, яке утворюється за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій у результаті інтеграції елементів реального і віртуального життя. Підкреслюється, що сучасні інтернет-технології створюють можливість швидко орієнтуватися в інформаційно-комунікаційному інтернет-просторі, ефективно і відповідально взаємодіяти з різними соціальними суб’єктами. Звертається увага на те, що оцифрування різних сфер життєдіяльності вимагає від сучасної людини готовності і здатності постійно оволодівати новітніми інформаційно-комунікаційними технологіями, компетентно (швидко і якісно, усвідомлено і відповідально) оцінювати їхні можливості та ризики. Громадянську компетентність розглянуто як внутрішню готовність особистості усвідомлено і відповідально реалізовувати комплекс громадянських прав і свобод, нести відповідальність за свої дії як у реальному житті так і у віртуальному інформаційно-комунікаційному просторі мережі Інтернет. Інформаційно-комунікаційний простір мережі Інтернет визначено як простір взаємодії соціальних суб’єктів, утворений за допомогою інтернет-технологій; сукупність баз даних, способів, технологій їх використання, що забезпечують інформаційні потреби особистості. У статті представлено результати авторського емпіричного дослідження впливу інтернет-середовища на такі характеристики громадянської компетентності як: відповідальність за країну, усвідомлення можливості впливу на суспільно-політичні процеси, бажання брати участь у суспільно-політичному житті, ініціативність у вирішенні значущих проблем суспільства. Результати емпіричного дослідження показали, що молодь оцінює вплив інтернет-середовища вище впливу політичних суб’єктів і на рівні впливу традиційних соціальних суб’єктів. Взаємовплив відбувається на рівні мікро-, мезо- і макросередовища, що дає підстави розглядати інтернет-середовище як метасередовище сприятливе для розвитку громадянської компетентності молоді.

Посилання

Журавлев А.Л., Нестик Т.А. Социально-психологические последствия внедрения новых технологий: перспективные направления исследований. Психологический журнал. 2019, том 40, № 5, С. 35–47.

Жадан І.В. Громадянська компетентність: соціальні очікування та реалії : монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Київ, 2021. 105 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/gk_sotr-2021.pdf.

Zhadan I., Malkhazov O., Poznyak S. Personality factors of emotional resilience in the challenging environments for mental health. Wiadomosci Lekarskie, cited by Scopus, Q – 4, SCI – 0,3. – 0.5 (engl.).

Краснякова А.О. Особливості впливу інформаційно-комунікаційного середовища мережі Інтернет на становлення громадянськості молоді. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. № 6. Том 2. С. 149–153.

Краснякова А.О. Цифрова компетентність корситувачів Інтернету: соціально-та політико-психологічні аспекти дослідження. Проблеми політичної психології : збірник наукових праць / Асоціація політичних психологів України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; ред..колегія: Л. А. Найдьонова, Л. Г. Чорна, І. Г. Батраченко та ін.. Київ : Талком, 2019. Вип. 8 (22). 212 с. C. 198–210. URL: https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/40/37

Краснякова А.О. Інтернет як новий комунікативний простір самоідентифікації кіберпокоління. Проблеми політичної психології : збірник наукових праць / Асоціація політичних психологів України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; редакційна колегія : Л.А. Найдьонова, Л.Г. Чорна, І.Г. Батраченко та ін. Київ : Талком, 2018. Вип. 7 (21). 192 с. C. 174–184.

Kubov P. (1998) Multidimensional citizenship : Educational policy for the 21* Century / Patricia Kubov, David Grossman and Akira Ninomiya. Citizenship for the 21* Century : An International Perspective on Educational / John J. Cogan, Ray Derricott (eds.). London : Cogan Page. P. 115–134.

Levine, P., (2002) Can the Internet save democracy? Toward an on-line commons, in: Hayduk, R., Mattson, K. (Eds.): Democracy’s moment: Reforming the American political systems, New York : Rowman & Littlefield, 121–137.

Механізми громадянської і національної самоідентифікації: трансформації комунікативних практик : монографія . І. В. Жадан, А. О. Краснякова, С. І. Позняк, О. М. Скнар ; за наук. ред. І. В. Жадан ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 192 с.

Митина Е.В. Становление гражданской компетентности старшеклассников в учебном процессе : на материале гуманитарных дисциплин : автореф. дис. … канд. пед. наук. Тула, 2011.

с. URL: http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-01/dissertaciya-stanovlenie-grazhdanskoykompetentnostistarsheklassnikov-v-uchebnom-protsesse

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. Пер. с англ. Москва, «Когито-центр», 2002. 396 с.

Соснін О. В. Проблеми державного управління системою національних інформаційних ресурсів із наукового потенціалу України. Київ : Інститут держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2003. 572 с.

Сулер, Дж. (2002). Управление идентификацией в киберпространстве. Журнал прикладных психоаналитических исследований, 4, С. 455–460.

Татенко В.О. Соціальна психологія впливу : монографія. Київ : Міленіум, 2008. 216 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

КРАСНЯКОВА, А. (2022). ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ЯК РЕСУРС РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4 (53), 34-39. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.6