INFORMATION AND COMMUNICATION ENVIRONMENT OF THE INTERNET AS A RESOURCE FOR THE DEVELOPMENT OF CIVIC COMPETENCE OF YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.6Keywords:
Internet environment, civic competence, digital competence, information and communication technologies, Internet technologies, influence of the Internet environmentAbstract
The information and communication environment of the Internet is considered as a resource for the development of civic competence of young people, а unique source of information, a new social space of intersubjective interaction of users. The Internet space is a hybrid environment created by means of the information and communication technologies in the course of integration of the elements of real and virtual life. It is emphasized that modern Internet technologies create an opportunity to quickly navigate the information and communication Internet space, to interact effectively and responsibly with various social actors. Attention is drawn to the fact that the digitizing various spheres of life requires readiness and ability to constantly master the latest information and communication technologies, competently (quickly and qualitatively, consciously and responsibly) assess their opportunities and risks any modern person has to demonstrate. Civic competence is considered as the inner readiness of the individual to consciously and responsibly implement a set of civil rights and freedoms, to be responsible for their actions both in real life and in the virtual information and communication space of the Internet. The information and communication space of the Internet is defined as the space of interaction of social actors, formed with the help of Internet technologies; a set of databases, methods, technologies of their use that provide information needs of the individual. The article presents the results of the author’s empirical study of the impact of the Internet environment on such characteristics of civic competence as: responsibility for the country, awareness of the possibility of influencing socio-political processes, desire to participate in socio-political life, initiative in solving significant problems. An empirical study has shown that young people rate the impact of the Internet environment above the influence of political actors and at the level of the influence of traditional social actors. Interaction occurs at the level of micro-, meso- and macro-environment, which gives grounds to consider the Internet environment as a social metaenvironment conducive to the development of civic competence of young people.
References
Журавлев А.Л., Нестик Т.А. Социально-психологические последствия внедрения новых технологий: перспективные направления исследований. Психологический журнал. 2019, том 40, № 5, С. 35–47.
Жадан І.В. Громадянська компетентність: соціальні очікування та реалії : монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Київ, 2021. 105 с. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/gk_sotr-2021.pdf.
Zhadan I., Malkhazov O., Poznyak S. Personality factors of emotional resilience in the challenging environments for mental health. Wiadomosci Lekarskie, cited by Scopus, Q – 4, SCI – 0,3. – 0.5 (engl.).
Краснякова А.О. Особливості впливу інформаційно-комунікаційного середовища мережі Інтернет на становлення громадянськості молоді. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. № 6. Том 2. С. 149–153.
Краснякова А.О. Цифрова компетентність корситувачів Інтернету: соціально-та політико-психологічні аспекти дослідження. Проблеми політичної психології : збірник наукових праць / Асоціація політичних психологів України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; ред..колегія: Л. А. Найдьонова, Л. Г. Чорна, І. Г. Батраченко та ін.. Київ : Талком, 2019. Вип. 8 (22). 212 с. C. 198–210. URL: https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/40/37
Краснякова А.О. Інтернет як новий комунікативний простір самоідентифікації кіберпокоління. Проблеми політичної психології : збірник наукових праць / Асоціація політичних психологів України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; редакційна колегія : Л.А. Найдьонова, Л.Г. Чорна, І.Г. Батраченко та ін. Київ : Талком, 2018. Вип. 7 (21). 192 с. C. 174–184.
Kubov P. (1998) Multidimensional citizenship : Educational policy for the 21* Century / Patricia Kubov, David Grossman and Akira Ninomiya. Citizenship for the 21* Century : An International Perspective on Educational / John J. Cogan, Ray Derricott (eds.). London : Cogan Page. P. 115–134.
Levine, P., (2002) Can the Internet save democracy? Toward an on-line commons, in: Hayduk, R., Mattson, K. (Eds.): Democracy’s moment: Reforming the American political systems, New York : Rowman & Littlefield, 121–137.
Механізми громадянської і національної самоідентифікації: трансформації комунікативних практик : монографія . І. В. Жадан, А. О. Краснякова, С. І. Позняк, О. М. Скнар ; за наук. ред. І. В. Жадан ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 192 с.
Митина Е.В. Становление гражданской компетентности старшеклассников в учебном процессе : на материале гуманитарных дисциплин : автореф. дис. … канд. пед. наук. Тула, 2011.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. Пер. с англ. Москва, «Когито-центр», 2002. 396 с.
Соснін О. В. Проблеми державного управління системою національних інформаційних ресурсів із наукового потенціалу України. Київ : Інститут держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2003. 572 с.
Сулер, Дж. (2002). Управление идентификацией в киберпространстве. Журнал прикладных психоаналитических исследований, 4, С. 455–460.
Татенко В.О. Соціальна психологія впливу : монографія. Київ : Міленіум, 2008. 216 с.