ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ПРОФЕСІЙНІ РИЗИКИ І ЗДОРОВ’Я МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.11

Ключові слова:

психічне здоров’я, освітній простір, професійні ризики, майбутній фахівець, нервове напруження

Анотація

У статті проаналізовано психічне здоров’я: професійні ризики і здоров’я майбутнього фахівця в освітньому просторі. Розглянуто наукові погляди різних дослідників щодо визначення феномену «психічне здоров’я». Метою статті є аналіз психічного здоров’я: професійні ризики і здоров’я майбутнього фахівця в освітньому просторі. Визначено, що стан психічного здоров’я сучасних студентів характеризується великою кількістю індивідуальних якостей, а також, синтезом біологічно та соціально-обумовлених особливостей їх психічної сфери. До основних ознак психічного здоров’я майбутніх фахівців в освітньому просторі належить: успішне пристосування до навчальної діяльності; схвалення колективом; низький рівень тривоги; емоційна рівновага; здатність аналізувати отриману інформацію. Доведено, що для студентів в освітньому просторі характерні підвищені вимоги та різни види навантаження. В процесі навчання у вищому освітньому закладі відбувається становлення майбутнього фахівця, а його стан психічного здоров’я здійснює вплив на успішність навчання та стиль життя загалом. Висновки. До пріоритетних форми з метою збереження психічного здоров’я необхідно включити: просвітницьку діяльність, яка базується на наданні інформації майбутнім фахівцям щодо важливих питань покращення їх здоров’я; профілактику, у формі проведення бесід індивідуально чи для всієї групи; діагностування, психологічне консультування. Особливе значення має адаптації студентів першого курсу, тому їм потрібно приділити важливу увагу, тобто необхідна тісна співпраця з кураторами (наставниками) навчальних груп; вивченню особистісних якостей майбутнього фахівця, інформування студентів. Вважаємо, що необхідно інтегрувати досвід європейських колег в освітній сфері стосовно розв’язання проблеми, перш за все, врахування особливостей психічного здоров’я в національних програмах, нормативно-правових актах. Перспективи подальших досліджень у зазначеному аспекті є вивчення динаміки, соціальних та психологічних напрямів і основних факторів збереження та покращення психічного здоров’я майбутніх фахівців в освітньому просторі.

Посилання

Варій М.Й. Психічне здоров’я людей та його критерії. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2008. Вип. 1. С. 3–15.

Вербицький, В. В. Зміцнення психічного здоров’я студентів на заняттях з фізичної культури у ВНЗ. Ідеї, реалії і перспективи освітніх інновацій: філософія, психологія та методика : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (20-21 квітня 2006 р.): у 2 ч.Ч. 2 / Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Суми, 2006. С. 23–26.

Максименко С. Д. Медична психологія : підручник / С. Д. Максименко, Я. В. Цехмістер, І. А. Коваль, К. С. Максименко ; за ред. С. Д. Максименка. 2-ге вид. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. 520 с.

Маслоу А. Дальние пределы человеческой психіки ; пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. Санкт-Петербург : Евразия, 1999. 432 с.

Митяева А. Здоровьесберегающие педагогические технологии : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд., стер. Москва : Издательский центр «Академия», 2016. 192 с.

Олпорт Г. Становление личности : избр. труды. Москва : Смысл, 2002. 462 с.

Оржеховська В. М. Педагогіка здорового способу життя. Проблеми освіти : наук.-метод. зб. Київ : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2006. Вип. 48. С. 3–7.

Приходько Ю.О. Психологічний словник-довідник : навч. посіб. Київ : Каравела, 2012. 328 с.

Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.

Роджерс К. Становление личности. Взгляд на психотерапию / К. Роджерс ; пер. с англ. М. Злотник. Москва: ЭКСМО-Пресс, 2001. 416 с.

Савчин М. В. Психічна складова здоров’я людини : науковий вісник : зб. наук. пр. Херсонський держ. ун-т ; гол. ред. О. Є. Блинова. Херсон : Гельветика, 2017. Вип. 6. С. 93–97.

Тимофієва М. Збереження психічного здоров’я молоді: валеоcофський аспект. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2015. № 2. С. 64–69.

Charlotte Emma Hilton, Lynne Halley Johnston, Health psychology: It’s not what you do, it’s the way that you do it. August 2, 2017 Research Article https://doi.org/10.1177/2055102917714910

Perepeliuk T. Determination and research of the mental health dynamics among teachers of higher education with different places of professional activity / T. Perepeliuk, S. Penzai, N. Pikovets. Humanities & Social Sciences Reviews. Vol 7. № 4. 2019. Р. 1378–1388.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

ПРУДКА, Л. (2022). ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ПРОФЕСІЙНІ РИЗИКИ І ЗДОРОВ’Я МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4 (53), 64-69. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.11