MENTAL HEALTH: OCCUPATIONAL RISKS AND HEALTH OF THE FUTURE SPECIALIST IN THE EDUCATIONAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.11Keywords:
mental health, educational space, occupational risks, future specialist, nervous tensionAbstract
The article analyzes mental health: occupational risks and the health of future professionals in the educational space. The scientific views of various researchers on the definition of the phenomenon of "mental health" are considered. The aim of the article is to analyze mental health: occupational risks and the health of future professionals in the educational space. It is determined that the state of mental health of modern students is characterized by a large number of individual qualities, as well as a synthesis of biologically and socially determined features of their mental sphere. The main features of mental health of future professionals in the educational space include: successful adaptation to educational activities; approval by the team; low level of anxiety; emotional balance; ability to analyze the received information. It is proved that students in the educational space are characterized by increased requirements and different types of workload. In the process of studying at a higher education institution, a future specialist is formed, and his state of mental health influences the success of studies and lifestyle in general. Conclusions. Priority forms for maintaining mental health should include: educational activities based on providing information to future professionals on important issues of improving their health; prevention, in the form of interviews individually or for the whole group; diagnosis, psychological counseling. Of particular importance are the adaptations of first-year students, so they need to pay important attention, ie close cooperation with curators (mentors) of study groups; studying the personal qualities of the future specialist, informing students.We believe that it is necessary to integrate the experience of European colleagues in the field of education in solving the problem, first of all, taking into account the peculiarities of mental health in national programs and regulations. Prospects for further research in this aspect are the study of the dynamics, social and psychological trends and the main factors in maintaining and improving the mental health of future professionals in the educational space.
References
Варій М.Й. Психічне здоров’я людей та його критерії. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2008. Вип. 1. С. 3–15.
Вербицький, В. В. Зміцнення психічного здоров’я студентів на заняттях з фізичної культури у ВНЗ. Ідеї, реалії і перспективи освітніх інновацій: філософія, психологія та методика : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (20-21 квітня 2006 р.): у 2 ч.Ч. 2 / Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Суми, 2006. С. 23–26.
Максименко С. Д. Медична психологія : підручник / С. Д. Максименко, Я. В. Цехмістер, І. А. Коваль, К. С. Максименко ; за ред. С. Д. Максименка. 2-ге вид. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. 520 с.
Маслоу А. Дальние пределы человеческой психіки ; пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. Санкт-Петербург : Евразия, 1999. 432 с.
Митяева А. Здоровьесберегающие педагогические технологии : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд., стер. Москва : Издательский центр «Академия», 2016. 192 с.
Олпорт Г. Становление личности : избр. труды. Москва : Смысл, 2002. 462 с.
Оржеховська В. М. Педагогіка здорового способу життя. Проблеми освіти : наук.-метод. зб. Київ : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2006. Вип. 48. С. 3–7.
Приходько Ю.О. Психологічний словник-довідник : навч. посіб. Київ : Каравела, 2012. 328 с.
Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.
Роджерс К. Становление личности. Взгляд на психотерапию / К. Роджерс ; пер. с англ. М. Злотник. Москва: ЭКСМО-Пресс, 2001. 416 с.
Савчин М. В. Психічна складова здоров’я людини : науковий вісник : зб. наук. пр. Херсонський держ. ун-т ; гол. ред. О. Є. Блинова. Херсон : Гельветика, 2017. Вип. 6. С. 93–97.
Тимофієва М. Збереження психічного здоров’я молоді: валеоcофський аспект. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2015. № 2. С. 64–69.
Charlotte Emma Hilton, Lynne Halley Johnston, Health psychology: It’s not what you do, it’s the way that you do it. August 2, 2017 Research Article https://doi.org/10.1177/2055102917714910
Perepeliuk T. Determination and research of the mental health dynamics among teachers of higher education with different places of professional activity / T. Perepeliuk, S. Penzai, N. Pikovets. Humanities & Social Sciences Reviews. Vol 7. № 4. 2019. Р. 1378–1388.