ЕМПАТІЯ ЯК РЕГУЛЯТОР МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.12

Ключові слова:

емпатійні здібності, структурно-особистісні ознаки, міжособистісна взаємодія, інтерактивна компетентність, типові форми поведінки, ставлення до людей

Анотація

У статті представлені результати емпіричного дослідження характеру міжособистісної взаємодії осіб з розвиненими емпатійними здібностями. Для перевірки гіпотези про те, що регулятивна функція емпатії проявляється у формуванні дружелюбних, доброзичливих відносин з оточуючими, в неагресивних формах розв’язання конфліктів, у загальній компетентності щодо ефективної міжособистісній взаємодії в цілому, аналіз результатів дослідження складався з трьох послідовних кроків. По-перше, це визначення точності та варіативності отриманих показників, які характеризують емпатійні здібності, а також з’ясування загальних тенденцій прояву емпатії у сучасної молоді. По-друге, встановлення характеру взаємозв’язків між цими показниками та різними формами поведінки у міжособистісній взаємодії. По-третє, порівняння груп досліджуваних з високим та невисоким рівнями розвитку емпатії. У результаті аналізу індивідуальних даних та первинних статистик показано, що більшість представників студентської молоді мають середній рівень емпатії, передусім, за рахунок розвитку вміння поставити себе на місце партнера та створити атмосферу відкритості, довірливості, задушевності. Емоційна чуйність, здатність розуміти внутрішній світ співрозмовника, несвідомо, на інтуїтивному рівні сприймати його емоційний стан та налаштовуватись на іншого розвинені в них дещо гірше. Встановлено в процесі кореляційного аналізу, що регуляторна функція емпатії у міжособистісній взаємодії розкривається через прямий зв’язок з розвитком особистісного ресурсу міжособистісної взаємодії, соціальною адаптивністю та готовністю дійти взаєморозуміння у відносинах, із схильністю до уникнення або пристосування у ситуації конфлікту, із залежним, дружелюбним, альтруїстичним ставлення до людей, а також через від’ємний зв’язок із соціальною автономністю, конкурентною формою поведінки у конфлікті, агресивним, підозрілим ставлення до людей. Виявлено шляхом порівняння груп досліджуваних з високим та низьким рівнями емпатії, що емпатійні люди відрізняються вищим проявом потреби в міжособистісній взаємодії, прагненням до встановлення контакту, до розширення кола спілкування, значнішим інтересом до людей, вмінням зрозуміти точку зору опонента, гнучкістю поведінки, що дозволяє їм більш успішно регулювати рівень конфліктності у групі, впливати на благополуччя взаємин, пристосовуватися до чужих рішень, не намагаючись відстоювати власні інтереси, або загалом ухилятися від конфлікту, не вдаючись до агресивних форм поведінки. У взаємодії такі особи частіше проявляють себе як ввічливі, компромісні, конформні, товариські, дружелюбні у відносинах. Вони невимогливі, не схильні до звинувачень, охоче приймають допомогу, схильні довіряти партнерам.

Посилання

Вавринів О.С. Емпіричне дослідження емпатійності майбутніх рятувальників. Сучасні педагогіка та психологія: перспективні та пріоритетні напрями наукових досліджень : матеріали Міжнар. наук.- практ. конф., 12-13 лип. 2019 р., м. Київ. Київ : ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2019. Ч. 2. С. 98–100. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/6108/1/дослідження%20емпатійності%20майб%20рятув. pdf (дата звернення: 17.01.2022).

Журавльова Л.П., Литвинчук А. І., Можаровська Т. В. Емпатійні переживання юнацтва, що виховується в повних та неповних сім’ях. Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі. 2017. Т. 3. С. 457–458. URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/24830 (дата звернення: 05.01.2022).

Лисенко Л.Н. Емпатія як компонент професійної компетентності у майбутніх психологів. Education and science of todey: intersector issues and development of sciences : Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference, Cambridge, 19 March 2021. Cambridge ; Vinnytsia : P.C. Publishing House & European Scientific Platform, 2021. Vol. 3. P. 147–150. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5958/1/lysenko_L. pdf (дата звернення: 17.01.2022).

Литвиненко І., Пшеніцина А. Деякі аспекти розвитку емпатійних здібностей в офіцерів Збройних Сил України. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2021. № 2 (21). С. 21–25. DOI: 10.33310/2078-2128-2021-21-2-21-25.

Литвинчук Н.Б. Здатність до емпатії як компонент професійних здібностей майбутнього практичного психолога. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 2021. С. 47–48. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51612 (дата звернення: 17.01.2022).

Пирог Г. В., Шикирава Н. М. Особливості емпатії на різних етапах професійного становлення практичних психологів системи освіти. Науковий часопис нац. педагогічного ун-ту ім.М. П. Драгоманова. Сер. 12. Психологічні науки. 2020. Вип. 10 (55). С. 87–99. DOI: 10.31392/NPU-nc.series12.2020.10(55).09.

Коломієць Т.В., Литвинчук А.І, Можаровська Т.В. Емпатія як чинник ціннісно-смислової спрямованості сучасних юнаків у ситуації міжособистісної взаємодії. Теоретичні та прикладні проблеми психології : зб. наукових праць. 2018. №1 (45). С. 144–156.

Коломієць Т.В. Розвиток емпатійної міжособистісної взаємодії в юнацькому віці. Наука і освіта: наук.-практ. журн. Південноукраїнського нац. пед. ун-ту ім. К.Д. Ушинського. 2016. № 9. С. 77–84.

Ситнік С.В. Особливості міжособистісної взаємодії дітей в період рекреації. Наука і освіта. Одеса, № 9’2016/CХХХХХ. С. 148–153.

Ситнік С. В. Психологія міжособистісної взаємодії: монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М.О., 2020. 350 с.

Ситнік С.В. Розробка методики оцінки особистісних компонентів міжособистісної взаємодії. Теорія і практика сучасної психології: Зб. наук. праць. Запоріжжя, 2020. № 1, Т. 3. С. 111–115. DOI https://doi.org/10.32840/2663-6026.2020.1-3.19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

СИТНІК, С. (2022). ЕМПАТІЯ ЯК РЕГУЛЯТОР МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4 (53), 70-78. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.12