EMPATHY AS A REGULATOR OF INTERPERSONAL INTERACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.12

Keywords:

empathic abilities, structural-personal features, interpersonal interaction, interactive competence, typical forms of behavior, attitude to people

Abstract

The article presents the results of an empirical study of the interpersonal interactionnature of persons with developed empathic abilities. To test the hypothesis that the regulatory function of empathy is manifested in the formation of friendly, benevolent relationships with others, in non-aggressive forms of conflict resolution, in general competence for effective interpersonal interaction in general, the analysis consisted of three successive steps. The first is to determine the accuracy and variability of the indicators that characterize empathic abilities, as well as to clarify the general trends of empathy in modern youth. Second, to establish the nature of the relationship between these indicators and different forms of behavior in interpersonal interaction. Third, a comparison of study groups with high and low levels of empathy. The analysis of individual data and primary statistics shows that most students have an average level of empathy, primarily due to the development of the ability to put yourself in the place of a partner and create an atmosphere of openness, trust, sincerity. Emotional sensitivity, the ability to understand the inner world of the interlocutor, unconsciously, on an intuitive level to perceive his emotional state and tune in to another developed in them a little worse. It was established in the process of correlation analysis that the regulatory function of empathy in interpersonal interaction is revealed through a direct connection with the development of personal resources of interpersonal interaction, social adaptability and willingness to reach mutual understanding in relationships, prone to avoid or adapt to conflict altruistic attitude towards people, as well as through a negative connection with social autonomy, competitive behavior in conflict, aggressive, suspicious attitude towards people. Identified by comparing groups with high and low levels of empathy, empathic people have a higher manifestation of the need for interpersonal interaction, the desire to establish contact, to expand communication, greater interest in people, the ability to understand the opponent’s point of view, flexibility of behavior that allows them more successfully regulate the level of conflict in the group, influence the well-being of relationships, adapt to other people’s decisions without trying to defend their own interests, or generally avoid conflict without resorting to aggressive behavior. In interaction, such persons often show themselves as polite, compromising, conforming, sociable, friendly in relationships. They are undemanding, not prone to accusations, willing to accept help, tend to trust partners.

References

Вавринів О.С. Емпіричне дослідження емпатійності майбутніх рятувальників. Сучасні педагогіка та психологія: перспективні та пріоритетні напрями наукових досліджень : матеріали Міжнар. наук.- практ. конф., 12-13 лип. 2019 р., м. Київ. Київ : ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2019. Ч. 2. С. 98–100. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/6108/1/дослідження%20емпатійності%20майб%20рятув. pdf (дата звернення: 17.01.2022).

Журавльова Л.П., Литвинчук А. І., Можаровська Т. В. Емпатійні переживання юнацтва, що виховується в повних та неповних сім’ях. Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі. 2017. Т. 3. С. 457–458. URI: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/24830 (дата звернення: 05.01.2022).

Лисенко Л.Н. Емпатія як компонент професійної компетентності у майбутніх психологів. Education and science of todey: intersector issues and development of sciences : Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference, Cambridge, 19 March 2021. Cambridge ; Vinnytsia : P.C. Publishing House & European Scientific Platform, 2021. Vol. 3. P. 147–150. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5958/1/lysenko_L. pdf (дата звернення: 17.01.2022).

Литвиненко І., Пшеніцина А. Деякі аспекти розвитку емпатійних здібностей в офіцерів Збройних Сил України. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2021. № 2 (21). С. 21–25. DOI: 10.33310/2078-2128-2021-21-2-21-25.

Литвинчук Н.Б. Здатність до емпатії як компонент професійних здібностей майбутнього практичного психолога. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 2021. С. 47–48. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/51612 (дата звернення: 17.01.2022).

Пирог Г. В., Шикирава Н. М. Особливості емпатії на різних етапах професійного становлення практичних психологів системи освіти. Науковий часопис нац. педагогічного ун-ту ім.М. П. Драгоманова. Сер. 12. Психологічні науки. 2020. Вип. 10 (55). С. 87–99. DOI: 10.31392/NPU-nc.series12.2020.10(55).09.

Коломієць Т.В., Литвинчук А.І, Можаровська Т.В. Емпатія як чинник ціннісно-смислової спрямованості сучасних юнаків у ситуації міжособистісної взаємодії. Теоретичні та прикладні проблеми психології : зб. наукових праць. 2018. №1 (45). С. 144–156.

Коломієць Т.В. Розвиток емпатійної міжособистісної взаємодії в юнацькому віці. Наука і освіта: наук.-практ. журн. Південноукраїнського нац. пед. ун-ту ім. К.Д. Ушинського. 2016. № 9. С. 77–84.

Ситнік С.В. Особливості міжособистісної взаємодії дітей в період рекреації. Наука і освіта. Одеса, № 9’2016/CХХХХХ. С. 148–153.

Ситнік С. В. Психологія міжособистісної взаємодії: монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М.О., 2020. 350 с.

Ситнік С.В. Розробка методики оцінки особистісних компонентів міжособистісної взаємодії. Теорія і практика сучасної психології: Зб. наук. праць. Запоріжжя, 2020. № 1, Т. 3. С. 111–115. DOI https://doi.org/10.32840/2663-6026.2020.1-3.19.

Published

2022-05-12

How to Cite

СИТНІК, С. (2022). EMPATHY AS A REGULATOR OF INTERPERSONAL INTERACTION. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4 (53), 70-78. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.12