ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ КОПІНГСТРАТЕГІЙ ПОВЕДІНКИ ЗАЛЕЖНО ВІД РІВНЯ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.1Ключові слова:
життєстійкість, копінг стратегії, підліток, стрес, складна життєва ситуація.Анотація
У статті розкрито психологічний зміст феномену копінг стратегій поведінки, зокрема його представлено як механізм подолання складних життєвих ситуацій, загальний динамічний процес психіки, який функціонує задля оптимізації емоційного стану особистості. Наголошено на тому, що ці стратегії можуть бути адаптивними (позитивними), ефективними та дезадаптивними (негативними), дисфункціальними. Визначено, що найбільш сприятливим та сензитивним періодом розвитку життєстійкості є підлітковий вік. Підкреслено нагальну необхідність у розвитку життєстійкості особистості підлітка задля ефективного вміння не лише долати труднощі, а і можливості перспективно реалізовувати власний потенціал, здобуття автономності у власній життєдіяльності. Метою статті є психологічний аналіз ролі життєстійкості у розвитку адаптивних копінг стратегій, а саме виявлення взаємозв’язку між рівнем життєстійкості та проявом копінг стратегій. Висновки. У статті представлено результати проведеного емпіричного дослідження, яке надало можливість виявити психологічні особливості прояву копінг стратегій поведінки підлітків, а саме визначити залежність їх прояву від рівня життєстійкості. Зокрема, підтверджено, що високий рівень життєстійкості сприяє розвитку адаптивних копінг стратегій поведінки, уміння знаходити сприятливі шляхи вирішення ситуації, спроможності здійснювати ефективну саморегуляцію. В той час як низький рівень життєстійкості перешкоджає його розвитку, формує дезадаптивні копіг стратегії, обумовлюючи відчуття пригніченості та безнадійності.
Посилання
Leont'ev, D. A., & Rasskazova, E. I. (2006). Test zhiznestojkosti [ Hardiness Test]. Moscow: Smysl [in Russian].
Metodika dlja psihologicheskoj diagnostiki koping-mehanizmov (n.d.) [Methodology for the psychological diagnosis of coping mechanisms]. Retrieved from:https://psylab.info/%D0%9C%D0%B5%D1 %82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%B4%D0%BB%D1%8F_%D0%BF%D1 %81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81-%D0%BA%D0%BE%D0%B9_%D0%B4%D0%B8%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81 %D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8_%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D0%BD%D0%B3- %D0%BC%D0%B5%D1%85%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%BE%D0%B2 [in Ukrainian].
Predko, V. (2020). Psykholohichne znachennia zhyttiestiikosti zadlia efektyvnoho rozvytku pidlitka v umovakh osvitnoho seredovyshcha [Psychological significance of hardiness for the effective development of adolescents in an educational environment]. Habitus. №19. S. 185–189. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2020.19.32 [in Ukrainian].
Predko, V. (2021а) Rozvytok zhyttiestiikosti osobystosti pidlitka v umovakh innovatsiinoi osvitnoi diialnosti: metodychni rekomendatsii [Development of hardiness of the teenager's personality in the conditions of innovative educational activity: guidelines]. Kyiv: Nika-Tsentr. 104 s. [in Ukrainian].
Predko, V. V. (2021b). Rozvytok zhyttiestiikosti osobystosti yak osnovna psykholohichna umova efektyvnoho osvitnoho protsesu [Development of hardiness of the individual as the main psychological condition of an effective educational process]. Vcheni zapysky TNU imeni VI Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, 32(71), 157–162. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.2/28 [in Ukrainian].
Predko, V. V. (2021c). Skladna zhyttieva sytuatsiia yak providna umova formuvannia zhyttiestiikosti osobystosti [Difficult life situation as a leading condition for the formation of hardiness of the individual]. Teoretychni i prykladni problemy psykholohii, 74. DOI: https://doi.org/10.33216/2219-2654-2021-54-1-74-99 [in Ukrainian].
Predko, V. V. (2021). Tekhnolohiia rozvytku zhyttiestiikosti yak umovy poperedzhennia konfliktnoi povedinky pidlitkiv [Technology for the development of resilience as a condition for preventing conflict behavior in adolescents]. In V. M. Horlenko, I. V. Marukhyna, V. H. Panok, V. V. Predko, V. V. Rybalka, D. D. Romanovska, N. V. Sosnovenko, V. H. Panok, Psykholohichnyi suprovid formuvannia demokratychnykh zasad ta profilaktyky i rozviazannia konfliktiv u zakladi osvity (pp. 57–103). Kyiv : Nika-Tsentr [in Ukrainian].
Predko, V. V., Predko, D. Ye. (2021) Psykholohichne znachennia zhyttiestiikosti zadlia rozvytku frustratsiinoi tolerantnosti osobystosti u skladnykh zhyttievykh sytuatsiiakh [Psychological significance of hardiness for the development of frustration tolerance of the individual in difficult life situations]. Materialy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Osobystist u zhyttievykh sytuatsiiakh: svitovi tendentsii y natsionalni osoblyvosti» (PLSWTNP) (m. Kyiv, November 5th 2021), (s. 98–100). Kyiv : Pro format [in Ukrainian].
Cooley, J. L., Fite, P. J., & Hoffman, L. (2022). Interactive effects of coping strategies and emotion dysregulation on risk for peer victimization. Journal of applied developmental psychology, 78, 101356. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2021.1013567.
Ensel, W. M., & Lin, N. (1991). The life stress paradigm and psychological distress. Journal of Health and Social behavior, 321-341. DOI: https://doi.org/10.2307/2137101
Kobasa, S. C., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: a prospective study. Journal of personality and social psychology, 42(1), 168. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
Murphy, L. B., & Krall, V. (1962). The widening world of childhood. Basic Books.
Saija, E., Ioverno, S., Baiocco, R., & Pallini, S. (2022). Children experiencing sadness: Coping strategies and attachment relationships. Current Psychology, 1–10. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-022-02771-2