НАРАТИВНІ ТЕХНІКИ У ПСИХОКОРЕКЦІЇ РЕСУРСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.7

Ключові слова:

професійне становлення, майбутні психологи, ресурсне забезпечення, наративний підхід, наратив, самодетермінація.

Анотація

В умовах сучасного трансформаційного суспільства проблематика професіоналізації представників соціономічних професій набуває широкої популярності у науковому середовищі. Виявлені низкою зарубіжних та вітчизняних науковців проблеми навчальної мотивації студентів-психологів загострюють актуальність дослідження ресурсного забезпечення професійного становлення цих фахівців, а також створюють запит на пошук ефективних шляхів його психокорекції. Метою пропонованої розвідки є теоретичне та практичне осмислення проблеми ресурсного забезпечення професійного становлення майбутніх психологів з презентацією авторської наративної техніки психокорекції його структурних елементів. Методологію дослідження сформували методи теоретичного аналізу проблематики, методи психологічної діагностики; принципи наративного напряму психотерапії та розроблена на їхній основі авторська техніка конструювання образу «Я – майбутній психолог» з використанням методу проективного малюнку; контент-аналіз. Учасниками тренінгового формату, в якому застосовувалась техніка, стали студенти 4-го курсу денної форми навчання спеціальності 053 Психологія Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського (32 особи), які перед тим взяли участь в емпіричному дослідницькому експерименті. Результатом проведення техніки стало визначення смислового ядра записів студентів-психологів за такими категоріями, як основа професійного становлення, слабкі сторони, сильні сторони, емоції та почуття, що пов’язані з професією, труднощі професійного становлення, шляхи вирішення таких труднощів. За допомогою контент-аналізу та якісної інтерпретації отриманого словесного і візуального матеріалів виявлено, що студенти-психологи переживають страх починати професійну діяльність, робити помилки, здобувати досвід. Це відображається у їхній невпевненості, відсутності конкретних шляхів вирішення труднощів професійного становлення та внутрішніх опор забезпечення професіоналізації. Висновки. У результаті використання наративної техніки додатково визначено проблемні тенденції ресурсного забезпечення професійного становлення майбутніх психологів, зокрема уточнена специфіка емоційного ставлення до свого фахового «Я-образу» у середовищі студентів-психологів. Уточнено напрями подальшого психокорекційного впливу.

Посилання

Вакуленко В. Ю. Використання арт-терапії та наративної психотерапії у психологічному супроводі батьків дітей з порушеннями розвитку. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука», 2020. № 2. URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/15804158712164.pdf

Холковська І. Л., Московчук О. С. Особливості соціокультурного освітнього простору як чинника формування соціальної компетентності студентів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2018. Випуск 52. С. 430–434.

Tabachnikov S., Mikhalchuk N., Kharchenko Y., Ivashkevych E. (2019). The empirical research of the experience of reflection of future psychologists. Психологічні перспективи, Вип. 33. С. 248–260.

Титаренко Т. М. Особистісні практики конструювання життя: зміна фокусування. Педагогічна і психологічна наука в Україні: зб. Наук. Праць: в 5 т. Т. 2: Психологія, вікова фізіологія та дефектологія. Київ : Пед. Думка, 2012. C. 175–186.

Штифурак В.С., Шаманська О.І., Педоренко В.М. Психологія професійного становлення психолога-консультанта: навчальний посібник. Вінниця, 2021. 226 с.

Alia I. Sheikh, Derek L. Milne, Bryony V. MacGregor. (2007). A model of personal professional development in the systematic training of clinical psychologist. Clinical Psychology and Psychotherapy. 14, 278–287. Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com). DOI: 10.1002/cpp.540

Englund, C., Olofsson, A D., Price, L. (2018). The influence of sociocultural and structural context in academic change and development in higher education. Higher Education, 76(6). P. 1051–1069. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1180518/FULLTEXT02.pdf

Frankl V. Man’s Search for Meaning: The classic tribute to hope from the Holocaust. London. Sydney. Auckland. Johannesburg : Rider, 2004. 160 p.

Fromm E. (1947). Man for Himself: An Inquiry Into the Psychology of Ethics. New-York : Open Road Media, 2013. Kindle Edition, 257 p. 10. Hobfoll S. E., Lilly R. S. Resource conservation as a strategy for community psychology. Journal of Community Psychology. № 21. 1993. Pp. 128–148.

Laura Elena Nastasa, Ana-Maria Cazan. (2013). Personal and professional development of beginner psychologists. 3rd World Conference on Psychology, Counselling and Guidance. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 84 (2013). 781–785. URL: https://www.researchgate.net/publication/275220295_Personal_ and_Professional_Development_of_Beginner_Psychologists

Moen, T. (2006). Reflections on the Narrative Research Approach. International Journal of Qualitative Methods. Volume 5. Issue 4. PP. 56-69. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/16094069060- 0500405?fbclid=IwAR3o0W9xbuOsrYwET8sKdD3rHYTtLgpEcPXgfqWTIMNMqzz8YM8td9gL21k&

Nancy S. Elman, William N. Robiner, Joyce Illfelder-Kaye. (2005). Professional development: training for professionalism as a foundation for competent practice in psychology. Professional Psychology: Research and Practice, Vol. 36, No. 4, 367–375. URL: https://www.researchgate.net/publication/228634653_Professional_ Development_Training_for_Professionalism_as_a_Foundation_for_Competent_Practice_in_Psychology

Rogers R. Carl (1960). A Therapist`s View of Personal Goals. Eastford, USA: Martino Fine Books, 2021. P. 34.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-19

Як цитувати

МАЗАЙ, Л. ., & ШТИФУРАК, В. . (2022). НАРАТИВНІ ТЕХНІКИ У ПСИХОКОРЕКЦІЇ РЕСУРСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (54), 47-54. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.7