ПЕРЕВІРКА ЗВ’ЯЗКУ МІЖ ЦІЛЯМИ, ЖИТТЯМИ ТА УСПІХОМ У СТУДЕНТІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.2

Ключові слова:

наполегливість, життєві цілі, успішність у навчанні

Анотація

Мета: Мета цього дослідження – визначити, чи мають наполегливість і життєві цілі старшокласників прогностичний вплив на навчальні досягнення. Метод: у дослідженні використовувався реляційний метод скринінгу. Вибірка дослідження складається з 781 учня, який навчається в середніх школах центральних районів Ерзурума в 2021–2022 навчальному році. Як інструменти збору даних у дослідженні використовувалися «Форма особистої інформації», «Шкала короткої наполегливості» та «Шкала життєвих цілей». Використання програми SPSS для аналізу даних, отриманих у дослідженні; застосовано описовий аналіз, t-тест для незалежних вибірок, односторонній дисперсійний аналіз, кореляційний аналіз Пірсона та множинний регресійний аналіз. Результати: було встановлено, що наполегливість різниться залежно від статі та плану на майбутнє, але не залежно від рівня класу та типу середньої школи. Визначено, що життєві цілі також відрізняються залежно від статі, рівня навчання та планів на майбутнє, але не залежно від типу середньої школи. У прикладному кореляційному аналізі було виявлено позитивний низький значущий зв’язок між життєвими цілями, наполегливістю та академічними досягненнями. У застосованому аналізі посередництва було встановлено, що життєві цілі передбачають 18% успіху в навчанні завдяки наполегливості. Висновок: В дослідженні життєвих цілей; стать, клас і плани на майбутнє відрізняються наполегливістю; Було встановлено, що є відмінності за статтю та планами на майбутнє. Крім того, було визначено, що існує позитивний і значущий зв’язок між життєвими цілями, наполегливістю та академічними досягненнями. Також було виявлено, що життєві цілі передбачають академічні досягнення через наполегливість. З цієї причини вважається, що було б корисно врахувати ці висновки в практиках, спрямованих на підвищення академічних досягнень старшокласників.

Посилання

Abuhassan, A. & Bates, T. C. Distinguishing effortful persistence from conscientiousness. Journal of Individual Differences. 2015. 36(4), 205–214.

Adıgüzel, A. Kız çocuklarının okullulaşma engelleri ve çözüm önerileri: Şanlıurfa örneği. EKEV Akademi Dergisi. 2013. 17(56), 325–344.

Adler, A. Yaşamın anlam ve amacı (K. Şipal, Çev.). 2014. Say. (Çalışmanın orjinali 1931’de yayımlanmamıştır)

Ak, K. Üniversite öğrencilerinin özgecilik düzeylerinin yordayıcısı olarak yaşam amaçları. 2013. (Tez No. 327454). [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa ÜniversitesiTokat] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Akyıldız, S. Yabancı dil olarak ingilizce öğretiminde öğrencilerin azim seviyeleri ve başarı arasındaki ilişki. (Tez No. 640117). 2020. [Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi-Mersin] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Aliyev, R. Azim. B.Ergüner-Tekinalp ve Ş. Işık (Eds.), Eğitimde pozitif psikoloji uygulamaları içinde(2nd., ss. 221–249). 2019. Pegem Akademi.

Arıcı, İ. Öğrencilerin cinsiyetlerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersindeki başarı düzeylerine etkisi. İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2008. 13(1), 143–159.

Arıkan, A. Ç., Zorbaz, D. S. & Koçi M. Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2019. 9(2), 236–242.

Büyüköztürk, Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. 2012. Pegem Akademi.

Clark, K. N. & Malecki, C. K. Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology. 2019. 72, 49–66.

Demirçelik, E., Karacabey, A. S. & Cenan, E. D. Özel yetenekli öğrencilerin liderlik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2017. 7(13), 399–425.

Demirhan, Z. Yaşam amaçları belirlemede erken dönem uyumsuz şemaların etkisi (Tez No. 532958). Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi-İstanbul. 2018. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Duckworth, A. L. & Seligman, M. E. Self-discipline outdoes IQ in predicting academic performance of adolescents. Psychological Science. 2005. 16(12), 939–944.

Duckworth, A. L. Intelligence is not enough: Non-IQ predictors of achievement. (Publication

No. 3211063). [Doctoral dissertation, University of Pennsylvania]. 2006. ProQuest Dissertations and Theses Global.

Duckworth, A.L., Peterson, C., Matthews, M.D. & Kelly, D.R. Grit: Perseverance and passion for longterm goals. Journal of Personality and Social Psychology. 2007. 92(6), 1087–1101.

Ekinci, N. Azim eğitim programının azim ve motivasyonel kararlılık düzeylerine etkisinin incelenmesi. (Tez No. 617519) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi-Konya]. 2019. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Eryılmaz, A. & Aypay, A. Lise öğrencilerinde derse katılmaya motive olma ile yaşam amaçları belirleme arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011. 12(3), 149–158

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-31

Як цитувати

ДОРТЙОЛ, З., & АЙ, І. (2023). ПЕРЕВІРКА ЗВ’ЯЗКУ МІЖ ЦІЛЯМИ, ЖИТТЯМИ ТА УСПІХОМ У СТУДЕНТІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1(57), 11-17. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.2