ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ, ЯКІ ПЕРЕЖИЛИ ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД ВОЄННИХ ДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.7Ключові слова:
психологічна реаблітація, допомога, діти, травматичний досвід, переживання, воєнні діїАнотація
У статті представлені результати проблеми психологічної реабілітації дітей, які пережили травматичний досвід воєнних дій. Адже нестабільна ситуація в державі внаслідок воєнних дій з боку Російської Федерації через постійну небезпеку для життя та значний стрес особливо у дітей, спостерігаються численні психологічні розлади, такі як порушення сну, розлади уваги, пам’яті, тривожні розлади, захворювання на нервовому ґрунті та інші. Метою статті є висвітлення проблеми психологічної реабілітації дітей із зони воєнних дій. Для досягнення поставленої мети дослідження використано комплекс методів: аналіз психологічної літератури, порівняння наукових джерел, які стали основою для визначення ступеня наукової розробки проблеми, систематизація з метою визначення та уточнення основних понять дослідження та наявних наукових підходів до вирішення означеної проблеми, узагальнення, для формулювання підсумкових положень та висновків. Визначено конкретні завдання психологічної допомоги дітям які зазнали травматичного впливу, зокрема, зняття стресу, максимальне «витіснення» із пам’яті стресогенного фактору – зриву, пожежі, зняття фобій вогню, процедур перев’язок, ін’єкцій, а також набуття навичок самоуправління, аутогенного тренування, підвищення прийняття своєї особистості, формування нового змісту існування. Встановлено, що ефективність психологічної реабілітації дітей, які опинилися в стресовій ситуації воєнних дій, може бути забезпечена лише за своєчасного та адекватного використання активних форм психологічної допомоги. На основі теоретичного вивчення та емпіричного дослідження запропоновано основні напрямки психологічної реабілітації дітей які зазнали травматичного досвіду в умовах воєнних дій. Значне місце у психологічній реабілітації дітей, які пережили травматичний досвід воєнних дій посідає зростання свідомої активності та тісної взаємодії фахівців спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорового психологічного клімату.
Посилання
Гридковець Л.М. Світ життєвих криз людини як дитини своєї сім’ї, свого роду та народу: монографія. Львів : Скриня, 2016. 512 с.
Діагностика, терапія та профілактика медико-психологічних наслідків бойових дій в сучасних умовах. Методичні рекомендації. Харків: Інститут неврології, психіатрії та наркології НАМН України, 2014. 67 с.
Дитяча та юнацька психотерапія. Теорія і практика в сучасних наукових дослідженнях / за заг. ред. Г. Католик. Львів : Асролябія, 2012. 312 с.
Кондратенко Л.О. Психологічні особливості сприйняття своєї ситуації дітьми переселенцями із зони АТО та Криму. Науковий вісник Чернівецького університету: збірник наукових праць. Випуск 743: Педагогіка та психологія. Чернівці : Чернівецький национальний университет, 2015. С. 115–118.
Тичковський Є. Психотравма в дітей та підлітків (причини та наслідки). URL: http://1. psiholog.
com.ua/node/1054
Чухрій І.В. Дитяча гра в процесі психологічної допомоги дітям раннього та дошкільного вік. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія Випуск 3 (56), 2022. С. 85–89.
Beck А.Т. Cognitive therapy and the emotional disorders. Scarbough, 1976.
Dennison P.E. Brain gym. Simple activities for whole brain learning. California. 1986.
Spitz R.A. Hospitalism: an inquiry into the genesis of psychiatric conditions in early childhood. The psychoanalytic Study of the Child. 1945. 1. P. 53–74.