АРТТЕРАПЕВТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, ЯКІ ОПИНИЛИСЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.2.5

Ключові слова:

арттерапевтичні технології, психологічна допомога дітям, складні життєві обставини, надзвичайні ситуації, психологічна підтримка, психологічна травма.

Анотація

У статті висвітлено особливості застосування арттерапевтичних технологій психологічної допомоги дітям під час війни, що передбачає їх творче самовираження у процесі групової роботи. Розкрито специфіку тренінгових занять з використанням техніки малювання, які проводилися в межах діяльності Центру психологічної підтримки «Razom з тобою». З’ясовано, що у складних життєвих обставинах діти відчувають ті самі сильні почуття, що й дорослі (безпорадність, розгубленість, злість, страх повторення події, руйнування ілюзії справедливості світу тощо). Проаналізовано досвід діяльності міжнародних організацій (War Child, Save the Children, UNICEF, PIN тощо) з психосоціальної підтримки дітей і дорослих, що постраждали внаслідок військових дій. Визначено, що метою психологічної допомоги дітям в екстремальних ситуаціях є збереження їх фізичного та психічного здоров’я, повернення втраченого почуття безпеки та залучення до активного повсякденного життя. Оскільки дитяча психотерапія належить до індивідуально орієнтованої сфери застосування психологічних знань, то пропонується неекспериментальна дослідницька стратегія. Для досягнення поставленої мети використано комплекс методів: теоретичні (аналіз і синтез, порівняння, систематизація й узагальнення представлених у науковій літературі концептуальних положень з досліджуваної проблематики), емпіричні (спостереження, бесіда, аналіз продуктів діяльності), проєктивні та герменевтичний (розуміння, інтерпретація). Значну увагу приділено змісту тренінгової роботи з дітьми із застосуванням арттерапевтичних технології (недирективна ігрова терапія, ізотерапія. казкотерапія тощо). Показано, що у процесі групових форм роботи діти можуть виявити назовні свої болісні переживання й почуття, навчитися розпізнавати й розуміти свої емоції та інших учасників групи, набути просоціальних навичок взаємодії шляхом ідентифікації з різними іграшковими персонажами й фокусування на бажаних патернах поведінки. Обґрунтовано переваги застосування арттерапії у відновленні психоемоційного стану дітей, які пережили психотравмуючі події.

Посилання

Досвід надання допомоги дітям і сім’ям – жертвам військового конфлікту : практ. посіб. / [І.О. Корнієнко, І.М. Лісовецька, Ю.А. Луценко, Д.Д. Романовська]. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 152 c.

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери ; за заг. ред. проф. І.Д. Зверєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 2012. 536 с.

Климчук В.О. Психологія посттравматичного зростання: монографія / В. О. Климчук ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 125 с.

Коен Д., Маннаріно Е., Деблінджер Е. Психотерапія з дітьми та підлітками, які пережили травму та втрату. Львів : Свічадо. 2016. 254 с.

Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник. Том 1. Київ, 2018. 208 с.

Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи : навчальний посібник. Том 3 ; заг. редакція Л. Гридковець. Київ, 2018. 236 с.

Паркулаб О.Г. Арт-терапевтичні методи вивчення людської екзистенції. Цілісний підхід у психології особистості: особливості теорії та практики : зб. матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної онлайн конференції (м. Кропивницький, 25 лютого 2022 р.). Кропивницький, 2022. С. 28-31.

Соціально-психологічні технології відновлення особистості після травматичних подій : практичний посібник / [Т. М. Титаренко, М. С. Дворник, В. О. Климчук та ін.] ; за наук. ред. Т. М. Титаренко / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 220 c.

Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c.

Mazur, Piotr; Kondur, Oksana; Budnyk, Olena; Nikolaesku, Inna; Parkulab, Oksana; Lazarovych, Nadiia y Grebeniuk, Nataliya. Artistic and aesthetic preferences of adolescents in Ukraine and Poland. Revista Inclusiones Vol: 7 num Especial (2020): 593-607.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-27

Як цитувати

ПАРКУЛАБ, О., & ДМЕТЕРКО, Н. (2023). АРТТЕРАПЕВТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ, ЯКІ ОПИНИЛИСЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (2(58), 31-36. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.2.5