ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ ФАХІВЦІВ В ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.3.1Ключові слова:
ідентифікація, компоненти професійної ідентичності медиків, професійна ідентичність, психологічний супровідАнотація
У статті розглянуті питання психологічних особливостей формування професійної ідентичності у майбутніх медичних фахівців – студентів базового медичного коледжу м. Хмельницького та Кам’янця-Подільського. Метою статті є теоретичне дослідження психологічних особливостей формування професійної ідентичності майбутніх медичних фахівців; визначення компонентів професійної ідентичності особистості майбутнього медпрацівника та структурування системи психологічного супроводу формування професійної ідентичності студентів медичного коледжу. Науковою новизною є розкриття структурних компонентів моделі психологічного супроводу розвитку професійної ідентичності у майбутніх медичних фахівців: когнітивного, емотивного, мотиваційно-вольового, комунікативного та креативно-рефлексивного. Визначено, що основну складову формування професійної ідентичності утворюють два напрямки: систематизація ступенів, тобто поділ на періоди професійної ідентичності та встановлення шляхів набуття конкретних ознак і форм у становленні особистості професіоналом. Здійснено аналіз понять «професійна ідентичність», «психологічний супровід професійної ідентичності». Розкрито три періоди процесу формування професійної ідентичності медиків середньої ланки згідно Г. Теджфелу. В роботі визначено критерії рівнів сформованості професійної ідентичності медиків. За допомогою анкетування визначено рівні готовності майбутніх медиків до професійної діяльності. Встановлено ступінь впливу психологічного супроводу на динаміку сформованості професійної ідентичності студентів-медиків. Розроблено та запроваджено програму психологічного супроводу з розвитку професійної ідентичності майбутніх медичних фахівців – студентів базового медичного коледжу. Вказана програма охоплювала процес професійної підготовки студентів в навчальному закладі протягом усіх років навчання та включала всі види виробничої практики. В результаті здійсненої роботи було підтверджено, що професійна самосвідомість відіграє суттєву роль у досягненні професійної зрілості. Відповідно, це є професійним самовизначенням, яке і проявляється у професійній ідентичності майбутніх медичних фахівців.
Посилання
Балл Г. О., Зливков В. Л., Копилов С. О. Становлення ідентичності фахівця : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 260 с.
Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. Луцьк, 2003. 320 с.
Івакін С. Т. Особливості організації викладання предметів в медичних навчальних закладах. Медична освіта, 2012. № 3. С. 178–180.
Калинюк Н. М., Гуменна Н. В., Кадобний Т. Б. Особливості досягнення програмних результатів навчання в процесі підготовки здобувачів вищої медичної освіти. Інженерні та освітні технології, 2022. № 10 (3). С. 43–51.
Козлова Л. Б. Вивчення історії медицини у формуванні професійної ідентичності майбутніх медичних працівників. Перспективи та інновації науки. № 2 (30). Київ, 2023. С. 297–307.
Краєва О. А., Романенко Н. В. Психологічні особливості стану професійної ідентичності медичних працівників під час трансформаційних змін суспільства. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. № 14 (2), Київ : ПП Лисенко М. М., 2019. С. 199–210.
Лукомська С. О., Чуйко О. В. Термінологічні аспекти професійної ідентичності. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського : збірник наукових праць. № 11(99). Миколаїв, 2013. С. 184–187.
Остапенко І. В. Аналіз особливостей професійної ідентифікації як типу особистісної активності. Українська психологія: сучасний потенціал. Київ : ДОК-К, 1996. № 2. С. 294–299.
Пріб Г. А., Бегеза Л. Є. Теоретичне підґрунтя моделі професійної ідентичності особистості. Проблеми сучасної психології, 2020. № 1 (17). С. 95–100.
Разумна А. Г. Персоніфікація і персоналізація в структурі професійної ідентичності майбутніх психологів, які набувають другу вищу. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2016. 3 (2). С. 81–86.
Саблук А,, Біда О., Формування професійної ідентичності майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи. Педагогічний часопис Волині, 2018. № 4(11). С. 137–140.
Степаненко М. І. Професійна ідентичність особистості: теоретичне вивчення феномена. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2016. № 3(1). С. 90–94.