PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE FORMATION OF THE PROFESSIONAL IDENTITY OF FUTURE MEDICAL WORKERS FROM PROFESSIONAL EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.3.1Keywords:
identification, components of professional identity of health workers, professional identity, psychological supportAbstract
The article examines the issues of psychological characteristics of the formation of professional identity among future medical specialists – students of the basic medical college in Khmelnitskyi and Kamianets-Podilskyi. The purpose of the article is a theoretical study of the psychological characteristics of the formation of professional identity of future medical specialists; determining the components of the professional identity of a future health worker and structuring a system of psychological support for the formation of professional identity of medical college students. The scientific novelty is the disclosure of the structural components of the model of psychological support for the development of professional identity of future medical specialists: cognitive, emotive, motivational-volitional, communicative and creative-reflexive. The concepts of “professional identity” and “psychological support of professional identity” are analyzed. Three periods of the process of formation of professional identity of mid-level physicians according to G. Tejfel are revealed. The work defines the criteria for the levels of formation of the professional identity of physicians. Using a questionnaire, the levels of readiness of future doctors for professional activities were determined. The degree of influence of psychological support on the dynamics of the formation of professional identity of medical students has been established. A program of psychological support for the development of professional identity of future medical specialists – students of a basic medical college – has been developed and implemented. This program covered the process of professional training of students at the educational institution throughout all years of study and included all types of practical training. As a result of the work done, it was confirmed that professional self-awareness plays a significant role in achieving professional maturity. Accordingly, this is professional self-determination, which is manifested in the professional identity of future medical specialists.
References
Балл Г. О., Зливков В. Л., Копилов С. О. Становлення ідентичності фахівця : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 260 с.
Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. Луцьк, 2003. 320 с.
Івакін С. Т. Особливості організації викладання предметів в медичних навчальних закладах. Медична освіта, 2012. № 3. С. 178–180.
Калинюк Н. М., Гуменна Н. В., Кадобний Т. Б. Особливості досягнення програмних результатів навчання в процесі підготовки здобувачів вищої медичної освіти. Інженерні та освітні технології, 2022. № 10 (3). С. 43–51.
Козлова Л. Б. Вивчення історії медицини у формуванні професійної ідентичності майбутніх медичних працівників. Перспективи та інновації науки. № 2 (30). Київ, 2023. С. 297–307.
Краєва О. А., Романенко Н. В. Психологічні особливості стану професійної ідентичності медичних працівників під час трансформаційних змін суспільства. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. № 14 (2), Київ : ПП Лисенко М. М., 2019. С. 199–210.
Лукомська С. О., Чуйко О. В. Термінологічні аспекти професійної ідентичності. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського : збірник наукових праць. № 11(99). Миколаїв, 2013. С. 184–187.
Остапенко І. В. Аналіз особливостей професійної ідентифікації як типу особистісної активності. Українська психологія: сучасний потенціал. Київ : ДОК-К, 1996. № 2. С. 294–299.
Пріб Г. А., Бегеза Л. Є. Теоретичне підґрунтя моделі професійної ідентичності особистості. Проблеми сучасної психології, 2020. № 1 (17). С. 95–100.
Разумна А. Г. Персоніфікація і персоналізація в структурі професійної ідентичності майбутніх психологів, які набувають другу вищу. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2016. 3 (2). С. 81–86.
Саблук А,, Біда О., Формування професійної ідентичності майбутніх молодших спеціалістів сестринської справи. Педагогічний часопис Волині, 2018. № 4(11). С. 137–140.
Степаненко М. І. Професійна ідентичність особистості: теоретичне вивчення феномена. Науковий вісник Херсонського державного університету, 2016. № 3(1). С. 90–94.