ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ВИНИКНЕННЯ ЕМОЦІЙНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Оксана МЕЛЬНИЧУК ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-7270-3931
  • Дарина БУР’ЯН ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом»

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.3.4

Ключові слова:

емоційний розвиток, емоційна саморегуляція, тривожність, діти старшого дошкільного віку, емоційна ідентифікація, психологічні порушення

Анотація

Дослідження присвячене аналізу психологічних чинників, які впливають на розвиток емоційної сфери у дітей старшого дошкільного віку, а також вивченню проявів емоційних порушень у цьому періоді розвитку. Виявлено, що емоційний розвиток є ключовим аспектом формування особистості дитини, оскільки на цьому етапі розвиваються основні навички емоційної саморегуляції, що сприяють соціалізації та адаптації в соціумі. Зокрема, досліджено здатність дітей до ідентифікації емоційних станів, управління ними та прояви тривожності. В результаті проведених експериментальних методик, таких як «Емоційна ідентифікація» та «Тест тривожності», були виявлені різні рівні здатності дітей до емоційної диференціації та рівні тривожності. Результати показали, що значна частина дітей мають обмежену здатність до диференціації емоцій, що може бути пов’язано з різними зовнішніми та внутрішніми чинниками. Аналіз також показав наявність кореляцій між рівнем емоційної ідентифікації та тривожністю, що свідчить про важливість розвитку емоційної сфери для психоемоційної стійкості дітей. Зроблено висновок, що підтримка з боку родини та педагогів, а також спеціально підібрані корекційні програми, можуть сприяти розвитку емоційної саморегуляції у дітей та зменшенню рівня тривожності. Подальші дослідження в цьому напрямку повинні зосередитися на розробці індивідуальних програм корекції для дітей з високим рівнем тривожності та емоційних порушень.

Посилання

Богуш А. М. Перші кроки грамоти: передшкільний вік: навч. посіб. Богуш А. М., Маліновська Н. В. Вид. 3-тє. Київ. Видавничий Дім «Слово». 2015. 424 с.

Бондарчук О. Психологічні особливості прояву сором’язливості у дітей молодшого дошкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12.

Психологічні науки: зб. наук. праць. Київ. Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 9 (54). С. 21–31.

Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчу та ін. Київ. Просвіта, 2001. 416 с.

Кочерга О. Психофізіологічний розвиток дитини перед школою. Початкова школа. 2012. № 1. С. 45.

Опанасюк Г. Алгоритм супроводу дітей в адаптаційний період. Психолог. 2009. (№ 3–4). С. 12–18.

Шпак М. Психологічна концепція розвитку емоційного інтелекту особистості в онтогенезі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Київ. НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 10 (55). т. 12. С. 125–134.

Creating a Better Internet for Kids. Shaping Europe’s digital future. European Commission. 2019. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/creating-better-internet-kids-0 (дата звернення: 01.10.2024).

Tereshchuk H. V., Kuzma I. I., Yankovych O. I., Falfushynska H. I. The formation of a successful personality of a pupil in Ukrainian primary school during media education implementation. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE. 2018. P. 145–158. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper08.pdf (дата звернення 12.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Як цитувати

МЕЛЬНИЧУК, О., & БУР’ЯН, Д. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ВИНИКНЕННЯ ЕМОЦІЙНИХ ПОРУШЕНЬ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (64), 25-30. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.3.4