ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІОГЕНЕЗУ ТА РОЗВИТКУ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ПОВІТРЯНИХ СИЛ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.8Ключові слова:
професіогенез, управлінська компетентність, офіцери Повітряних Сил, професійна ідентичність, психологічний супровід, суб'єктна активність, професійне становлення, психологічна стійкістьАнотація
У статті здійснено комплексний науковий аналіз психологічних особливостей професіогенезу офіцерів Повітряних Сил Збройних Сил України. Проведено системне дослідження психологічних детермінант професійного становлення, розвитку управлінської компетентності та закономірностей трансформації професійної свідомості військових фахівців. Розкрито методологічну платформу дослідження, що ґрунтується на інтегративному підході, який поєднує концепції професійного становлення особистості та розглядає професійний розвиток як багаторівневу динамічну систему. Представлено історичний, соціально-економічний, інформаційно-технологічний та особистісний виміри професіогенезу, що забезпечують неперервність професійного розвитку та адаптацію до мінливих соціально-професійних контекстів. Визначено концептуальні положення дослідження на основі теоретичних розвідок вітчизняних психологічних шкіл. Обґрунтовано розуміння професійної ідентичності як системоутворюючого чинника професійної надійності та психологічної готовності до виконання службових завдань в екстремальних умовах. Охарактеризовано послідовні трансформаційні етапи професійного становлення офіцерів, зокрема тактичний, оперативний і стратегічний рівні інституційної військової освіти, а також етап бойової трансформації психіки офіцера, пов'язаний з безпосередньою участю в бойових діях. Проаналізовано розвиток суб'єктної активності офіцера як принципово важливий вимір професіогенезу, що передбачає трансформацію від виконавця до суб'єкта складних системних рішень. Виокремлено ключові характеристики професійного розвитку: усвідомлену професійну належність, соціально-рольову ідентифікацію, професійну компетентність та готовність до діяльності в екстремальних умовах. Запропоновано концептуальні моделі професійного становлення: адаптивну (репродуктивну) та розвивальну (творчу), що передбачає самореалізацію та перманентне професійне вдосконалення. Підкреслено значення креативного підходу до вирішення професійних завдань, формування професійної інтуїції та інноваційності мислення. Сформульовано аспекти практичних рекомендацій щодо психологічного супроводу професіогенезу офіцерів, що ґрунтуються на диференційованому підході з урахуванням специфіки кожного етапу професійного розвитку. Визначено ключові напрями психологічної підтримки: розвиток психологічної стійкості, формування стресостійкості, підвищення адаптивного потенціалу та забезпечення надійності професійної діяльності в екстремальних умовах.
Посилання
Алещенко В. І. Військова психологія: ретроспективний аналіз та подальший розвиток. Теорія і практика управління соціальними системами. 2015. № 2. С. 46–53.
Борисюк О. М. Психологічні особливості розвитку управлінської компетентності у майбутніх офіцерів національної поліції України : дис. ... канд. психол. наук. Харків, 2017. 243 с.
Денисенко Є. В. Управлінська компетентність керівника військового підрозділу. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 64, т. 1. С. 139–144. DOI: 10.32782/2663-6085/2023/64.1.27
Коваленко О. В. Вплив особистісних характеристик на формування управлінської компетентності у офіцерів оперативного рівня: психологічний аналіз. Перспективи та інновації науки. 2024. № 3 (37). С. 861–871. DOI: 10.52058/2786-4952-2024-3(37)-861-871
Ковальчук О. П. Психологічні особливості професійної мотивації офіцерів Повітряних Сил Збройних сил України : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.09. Київ, 2013. 198 с.
Курс офіцерів об'єднаних штабів оперативного рівня L-3 / Національний університет оборони України. Київ, 2020. 20 с.
Мацевко Т. М. Психологічні особливості розвитку управлінської компетентності майбутніх магістрів військового профілю : дис. ... канд. психол. наук. Київ, 2007. 220 с.
Музичко Л. Т. Психологічна компетентність військових керівників в умовах бойових дій. Psychological journal. 2021. Vol. 7, iss. 7 (51). С. 59–67. DOI: 10.31108/1.2021.7.7
Осьодло В. І. Психологія професійного становлення офіцера. Київ : ПП «Золоті ворота», 2012. 354 с.
Поздишев С. О. Психологічний аналіз професіограми офіцера оперативно-тактичної підготовки до управлінської діяльності. Проблеми сучасної психології. 2014. Вип. 26. С. 478–493.
Пристай О. В. Психологічні умови формування управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти : дис. ... д-ра філософії. Київ, 2023. 274 с.
Психологія управління військами : підручник / В. І. Осьодло та ін. ; за заг. ред. В. В. Стасюка. 2-ге вид., перероб. та допов. Київ : НУОУ, 2024. 532 с.
Психологічні аспекти виконання військовослужбовцями Збройних Сил України завдань за призначенням : зб. наук. пр. / за заг. ред. В. Клочкова. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2023. 561 с.
Психологічне забезпечення Збройних Сил України : навч.-метод. посіб. / Р. Ч. Мамедов та ін. ; за заг. ред. В. Клочкова. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2023. 213 с.
Сафін О. Д. Психологія управлінської діяльності командира : навч. посіб. Хмельницький : Вид-во АПВУ, 1997. 149 с.
Свистун В. І., Ягупов В. В., Кришталь М. А., Король В. М. Управлінська культура і компетентність керівників як системна психолого-педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. 2013. № 4(69). С. 291‒301. URL: http://lib.iitta.gov.ua/2747 (дата звернення: 25.03.2025).
Тарасюк Ю. М. Формування управлінської компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців із військового управління. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 26. С. 164–167. DOI: 10.32843/2663-6085/2020/26.32
Тракалюк О. Л. Розвиток фахової компетентності посадових осіб кадрових органів Збройних сил України у системі післядипломної освіти : дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2020. 324 с.
Фурман А. А. Психологія смисложиттєвого розвитку особистості : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 508 с.
Ягупов В. В. Військова психологія : підручник. Київ : Тандем, 2004. 656 с.