COMPUTER ADDICTION AS A FACTOR OF DISHARMONY OF INTERPERSONAL RELATIONS IN ADOLESCENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.8

Keywords:

adolescence, addictive behavior, addictiveness, virtual reality, computer addiction, psychological prevention, psychological correction

Abstract

The paper attempts to reveal the essence of the phenomenon of “computer addictiveness”, as well as to characterize the influence of individual psychological characteristics of adolescents on the formation of propensity to dependent behavior. It is shown that today in psychological science many concepts have been formulated that explain the phenomenon of addictiveness and the process of its formation from different methodological positions. The purpose of the article is to analyze psychological approaches to understanding the mechanisms and factors of computer addiction in adolescence. It is argued that the existing scientific ideas are insufficient for a clear understanding of psychological factors and mechanisms of addictive behavior, which limits the ability to take into account all these factors in the development of targeted psycho-correctional and psychoprophylactic programs. The position of modern scientists on the need for timely prevention of computer addiction in adolescence is supported. The importance of the statement that knowledge of the psychosocial scope of adolescents is necessary for the organization of a purposeful search for adequate ways of psychological influence on the child’s personality during the emergence of age-related problems is emphasized. Conclusions. Based on the study of psychological approaches to understanding the mechanisms of computer addictiveness, the author substantiates the effectiveness of the system approach as a methodological foundation for designing and implementing correctional and preventive programs. The perspective of the research is to find out the functional mechanisms of addictive behavior of adolescents, which will allow to implement effective psychological methods of corrective and preventive treatment.

References

Войскунский А.Е. Развивается ли агрессивность у детей-подростков, увлеченных компьютерными играми? Вопросы психологии, 2010. № 6. С. 133–143.

Змановская Е.В. Девиантология: Психология отклоняющегося поведения : учебное пособие. Москва : Издательский центр «Академия», 2003. 335 с.

Иванов М.С. Психологические аспекты негативного влияния игровой компьютерной зависимости на личность человека. Психология зависимости : хрестоматия. Минск : Харвест, 2004. 435 c.

Короленко Ц.П., Дмитриева Н.В. Психосоциальная аддиктология. Новосибирск : Издательство «Олсиб», 2001. 251 с.

Максимова Н.Ю. Психологія адиктивної поведінки : навчальний посібник. Київ : ВПУ «Київський університет», 2002. 308 с.

Менделевич В.Д., Садыкова Р.Г. Психология зависимой личности, или Подросток в окружении соблазнов. Казань : Марево, 2002. 72 с.

Подригало Л.В., Чеховская И.Н., Мителева Т.Ю., Тютюнник И.В. Влияние компьютерных игр разной направленности на адаптационный статус школьников. Невротичні розлади у дітей та підлітків: патогенез, клінінка, реабілітація : матеріали наукового симпозіуму. Xарків, 2003. С. 81–82.

Рябцева А.Б. Компьютерные игры в жизни подростка. Школьний психолог. 2012. № 7. C. 35–40.

Сельченок К.В. Психология зависимости : хрестоматия. Минск : Харвест, 2005. 596 с.

Смагин С.Ф. Аддикция, аддиктивное поведение. Санкт-Петербург : МИПУ, 2000. 250 с.

Сидорова А. Влияние компьютерных игр на поведение подростков. Воспитание школьников, 2007. № 7. С. 61–62.

Старшенбаум Г.В. Аддиктология. Психология и психотерапия зависимостей. Москва : Когито-Центр, 2006. 368 с.

Трафимчик Ж.И. Зависимость от компьютерных игр: причины формирования, особенности и последствия влияния на личность. Вестник Белорусского государственного университета, 2010. № 2. С. 42–45.

Усова Е.Б. Психология девиантного поведения : учебно-методический комплекс. Минск : Изд-во МИУ, 2010. 180 с.

Фомичева Ю.В., Шмелев А.Г., Бурмистров И.В. Психологические корреляты увлеченности компьютерными играми. Вестник Московского университета, 1991. № 3. С. 27–39.

Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика : монография. Днепропетровск : Пороги, 2006. 196 с.

Ievtushenko I., Kaliuzhna Ye., Nezhynska O. The study of the self-development model in the context of structural security of the individual integrity. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. No. 3, 2020, P. 288–297.

Published

2022-02-21

How to Cite

КАЛЮЖНА, Є., & ГАЙДАЄНКО, С. (2022). COMPUTER ADDICTION AS A FACTOR OF DISHARMONY OF INTERPERSONAL RELATIONS IN ADOLESCENCES. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (3 (52), 56-62. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.8