PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE SOCIAL SITUATION OF DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF SUBSTITUTIONAL PARENTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.20

Keywords:

children, relieved of the father’s culture, social development, change the father’s state, adaptation to the family’s family

Abstract

The article considers the current problem of the social situation of development in foster care, theoretical analysis of the literature on the role of family environment in shaping the child’s personality, its determinism, value and indispensability in education, adaptation and socialization of orphans and children deprived of parental care. It is noted that children deprived of parental care differ from children raised in the family in some implicit psychological characteristics. The consequences of these deviations are manifested by the difficulty of adapting to the living conditions of the surrogate family. The article provides information that the social situation of development in foster families has psychological features: the lack of biological connection between foster mother and child; the impact of negative life experiences of the child on the process of socialization in the foster family; negative attitudes and affective manifestations of surrogate parents. It is concluded that in the conditions of creating a surrogate family the most important stage is adaptation – acquaintance with new social roles, solving difficult psychological situations. The article defines the tasks of foster parents to create a favorable situation for development: psychological, social, pedagogical support of children; implementation of the rehabilitation program of the main spheres of the child’s life on the basis of the obtained diagnostic results; individual work with the child to maximize its normal development. Also, a number of factors influencing the social situation of the child’s development in a foster family have been identified. Scientific novelty is determined by highlighting the main criteria of a favorable social situation in the form of surrogacy: for the child – it predominance of positive emotions, positive attitude to the foster family, trust in its members, adequate perception of requests and requirements; for the family – adequate perception of the child’s behavior; understanding the problems of the foster child and their own problems. Criteria for assessing the psychological climate in the foster family are: friendly attitude of family members to each other; feelings of security and emotional satisfaction; responsibility of family members for each other; desire to spend free time in the home circle, to do homework together.

References

Вакуленко О.В. Утримання й виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в Україні: фінансовий аспект. Інформаційні матеріали для слухачів Центру підвищення кваліфікації працівників галузі Мінсім’ямолодьспорту. Київ : Державний ін-т розвитку сім’ї та молоді, 2006. С. 37–42.

Карпенко О. Сучасний стан державної опіки над дітьми-сиротами і дітьми, позбавленими батьківської опіки, в Україні. Предпринимательство, хозяйство и право. 2000. № 9. С. 62–66.

Карпенко О. Сімейні форми утримання та виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: проблеми правового регулювання. Право України. 2001. № 3. С. 24–36.

Кузьмина Е.П. Формирование личностной сферы как основа успешной социализации детей-сирот. Становление личности в современном изменяющемся мире : сборник материалов межвузовской научно-практической конференции. Москва, Орехово-Зуево : МГОПИ, 2008. С. 374–378.

Пєша І.В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування). Київ, 2000. 85 с.

Пєша І.В. Сімейні форми виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Інформаційні матеріали для слухачів Центру підвищення кваліфікації працівників галузі Мінсім’ямолодьспорту. Київ : Державний ін-т розвитку сім’ї та молоді, 2006. С. 42–49.

Реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: передумови, реалії та перспективи (за результатами соціологічного дослідження) / Ж.В. Петрочко, О.А. Калібаба та ін. ; За заг. ред. Ж.В. Петрочко. Київ : Наук. світ, 2006. 100 с.

Ослон В.Н. Жизнеустройство детей-сирот: профессиональная замещающая семья. Москва : Генезис, 2006. 182 с.

Соціальне сирітство в Україні : експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування / Авт. кол. Л.С. Волинець, Н.М. Комарова, О.Г. Антонова-Турченко та інші. Київ : Український інститут соціальних досліджень, 1998. 120 с.

Система помощи детям, возвращенным после неудачного семейного жизнеустройства, в условия образовательного учреждения для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей : методические рекомендации / Ответственный редактор Курнешова Л.Е. Москва : Центр «Школьная книга», 2009. 320 с.

Чижма Д.М. Психологічний супровід як форма корекції й розвитку особистісної саморегуляції учнів підліткового віку. Психолінгвістика. Психолингвистика. Psycholinguistics : сб. науч. трудов ГВУЗ «Переяслав-Хмельницкий государственный педагогический университет имени Григория Сковороды». Переяслав-Хмельницкий : ФОП Домбровская Я.М., 2016. Вып. 19 (1). 216 с.

Шоканова Д.Ч. Социальная адаптация детей-сирот в приемных семьях. Вестник Харьковского национального университета. Серия «Социологические исследования современного общества: методология, теория, методы». 2010. № 891. С. 142–146.

Шоканова Д.Ч. Проблема институализации приемной семьи. Философия и социальные науки. 2011. № 1. С. 68–71.

Шоканова Д.Ч. Социализация детей: социологическая рефлексия классических концепций. Вестник БГУ. Серия 3. 2011. № 2. С. 61–64.

Published

2022-02-21

How to Cite

СИНЯКОВА, В. (2022). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE SOCIAL SITUATION OF DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF SUBSTITUTIONAL PARENTING. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (3 (52), 140-145. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.20