SCIENTIFIC APPROACHES TO THE STUDY OF THE PSYCHOLOGICAL STATE OF PARENTS WITH CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.23Keywords:
family, psychological help, family relations of parents, children with psychophysiological featuresAbstract
The article analyzes the procedure of psychological research and psychological support of parents who have children with cerebral palsy, which are related to subjective factors. In particular, with a low level of understanding of the importance of parental behavior and the role they play in the development of children among parents themselves. A notable problem today is the low level of methodological arsenal for working with parents of such children. The purpose of the article is to theoretically substantiate and study the psychological characteristics of family relationships of parents who have children with cerebral palsy. The methodological basis of the work is a personality-oriented approach, activity approach, ideas of humanistic psychology, ideology of psychological, as well as the principles of system, integrity, development, determinism, unity of external and internal; provisions on conceptual models of fatherhood; provisions and principles of active socio-psychological training. Conclusions. The problems of a family with a child with cerebral palsy are considered in most cases solely through the prism of the child’s own problems. Various somatic and mental disorders caused by experiencing the birth of a child with cerebral palsy have been studied. However, these studies are limited to the need to develop special measures aimed at the rehabilitation of this category of people, and as part of the correction, it was suggested to consult parents with specialists in various fields (psychologists, educators, doctors). The importance of conducting diagnostic procedures with parents of children with cerebral palsy is noted, as today there is a low level of understanding of the importance of parental behavior and the role they play in the development of children. It is stated that the main priority for the coming years should be to significantly improve the methodological support of the psychological service of the family, especially the family that has a child with mental and physical disabilities.
References
Абрамова Г.С. Психология развития и возрастная психология. Москва : Прометей, 2018. 730 с.
Андреева Т.В. Семейная психология. Санкт-Петербург : Речь, 2004. 244 с.
Дружинин В.Н. Психология семьи. Санкт-Петербург : Питер, 2005. 208 с.
Ковалев С.В. Психология современной семьи. Москва : Просвещение, 2010. 208 с.
Кукуруза А.В., Кравцова А.М. Теоретичні та методологічні основи оцінки дитячо-батьківських відносин у сім’ях, які виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку : посібник. Київ : Молодість, 2007. 250 с.
Левченко И.Ю., Ткачева В.В. Психологическая помощь семье, воспитывающей ребенка с отклонениями в развитии : пособие. Москва : Просвещение, 2008. 239 с.
Мазурова Н.В., Подольская Т.А. Психолого-педагогическая помощь родителям детей с тяжелыми нарушениями здоровья : основные направления и возможности. Национальный психологический журнал. 2016. № 1(21). С. 70–77.
Мамайчук И.И. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии. Санкт-Петербург : Речь, 2008. 224 с.
Мушкевич М.І. Психологічні особливості міжособистісної взаємодії в сім’ї з проблемною дитиною. Збірник наукових праць Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Психологічні перспективи». 2016. Вип. 28. С. 199–210.
Мушкевич М.І. Психологічний супровід як методологічна парадигма дослідження сім’ї, яка має проблемну дитину. Zbior artykulow naukowych. Seria «Diamond trading tour». 2016. St. 55–60.
Федоренко Р.П. Психологія сім’ї : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 360 с.
Эйдемиллер Э., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи. Санкт-Петербург : Питер, 1999. 656 с.