PSYCHOLOGICAL FEATURES OF MANAGEMENT ACTIVITY OF MANAGERS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS IN CONDITIONS OF INNOVATIVE CHANGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.5

Keywords:

educational organizations, managers of educational organizations, innovative changes, management, psychological characteristics.

Abstract

The article presents the results of research on the problem of psychological features of managerial activity of managers of educational organizations relevant to organizational psychology. The role of the manager of educational organizations in the conditions of innovative changes is analyzed. The purpose of the article is to highlight the results of a study to highlight the psychological characteristics of the managerial activities of the education manager. The main psychological features and features of innovative education are highlighted. It is noted that the modern management of educational organizations requires the involvement in the management of such managers who have not only acquired professional knowledge of management theory, but also are leaders in educational organizations. The psychological readiness of managers to manage plays an important role in improving the efficiency of management of educational or ganizations. The psychological characteristics of managerial activity of managers of educational organizations include: motivation; team work; partnership interaction; emotional intelligence; creative potential; subjective well-being; psychological health; management style. Conclusions. It is substantiated that the success of innovative changes in educational organizations is influenced by the objective situation, the characteristics of the educational organization and various processes occurring in the teaching staff, as well as significant influence on the management style of managers. certainly the undisputed leader of the educational organization.

References

Бондарчук О. І. Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін : навч. посібник / О. І. Бондарчук, Л.М. Карамушка, А. С. Москальова, О. О. Нежинська та ін. ; за наук. ред. О.І. Бондарчук. Київ : Ун-т менеджменту освіти НАПН України, 2014. С. 8–12.

Вейчжень Г. Гострі кути реалізації Концепції «Нова українська школа» у дискурсі ідеї глобальної освіти. Гуманітарний вісник ЗДІА, 2017. 69. С. 184–188.

Карамушка Л. М., Івкін В. М. Психологія управління змінами в освітніх організаціях : спецкурс для слухачів очно-дистанц. форми навч. в системі післядиплом. пед. освіти. Київ : Ун-т менедж. освіти АПН України, 2009. 28 с.

Карамушка Л. М., Москальов М. В. Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : монографія. Київ Львів : Сподом, 2011. 216 с.

Карамушка Л. М. Психологічні проблеми управління змінами в організації: аналіз основних підходів у західній психології. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць. Київ, 2006. Вип. 17. С. 3–11.

Клочко А. О. Типи менеджерів освітніх організацій за їхнім ставленням до змін: зв’язок з особистісними, організаційно-професійними та соціально-демографічними характеристиками. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. 2020. Вип. 57. Т. 1. С. 39–45.

Клочко А. О. Типи менеджерів освітніх організацій за лідерською позицією: зв'язок з показниками діяльності організації та особистісними характеристиками. Психологічний часопис : науковий журнал. 2020. № 12. Вип. 6. С. 48–56.

Леонова А. Б., Мотовилина И.А. Профессиональный стресс в процессе организационных изменений. Психологический журнал. 2006. Т. 27. № 2. С. 79–92.

Філь О. А. Розвиток конкурентоздатності персоналу як психологічна умова ефективного управління змінами в освітніх організаціях. Психологічні основи ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін : тези V наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (9-10 жовтня 2008 р., м. Запоріжжя Київ : Науковий світ, 2008. С. 22–24.

Lambert L. Lasting leadership: toward sustainable school improvement. Journal of Educational Change. 2007. Vol. 8(4). Р. 311–322.

Leithwood K., Harris A., Hopkins D. Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management. 2008. 28. Р. 27–42.

Leithwood K., Jantzi D., Steinbach R. Changing Leadership for Changing Times. Philadelphia : Open University Press, 1999. 254 р.

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Nestulya, S., Mykhailych O. and Omelyanenko V. Readiness of theeducation manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 2019. 17(3), 132–142.

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tolubyak, V., Sebalo L. and Rudina M. Functional and role-playing positions in modern management teams: an educational institution case study. Problems and Perspectives in Management, 2020. 18(3), 129–140.

Published

2022-05-19

How to Cite

КЛОЧКО, А. . (2022). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF MANAGEMENT ACTIVITY OF MANAGERS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS IN CONDITIONS OF INNOVATIVE CHANGES. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (1 (54), 35-40. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.5