FEATURES OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL ADAPTATION AND COMMUNICATION OF STUDENT YOUTH IN THE MODERN MEDIA ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.13

Keywords:

communicative Internet practices, media environment, social and network dependence, social and psychological adaptation, student youth.

Abstract

The article considers the features of socio-psychological adaptation and communication of student youth in the modern media environment. It is determined that during the study in ZVO students lay the foundations of professionalism, the need and readiness for continuous self-education is formed, etc. This is largely determined by the success of adaptation and communication processes that should be taken into account in the educational process. Thus, the aim of our study is to determine the features of socio-psychological adaptation and communication of student youth in the modern media environment. The methodological basis of the article are general psychological provisions on the nature and development of personality in the process of life, theoretical provisions on the nature and patterns of mental development, personality, socio-psychological adaptation and communication in the modern media environment, the principle of systematic approach. The scientific novelty of the study is to determine the features of socio-psychological adaptation and communication of student youth in the modern media environment; development of measures that can accelerate the entry of freshmen into the team; minimized the consequences of maladaptation of student youth in the modern media environment. Conclusions. Thus, socio-psychological adaptation can be defined as a process of optimal matching of personality and professional and educational environment. In the case of adaptation of students to the conditions of higher education institutions, these two sides will be as follows: adaptation to the conditions of the educational process and socio-psychological adaptation in the study group. The list of the main socio-psychological factors influencing the process of adaptation of students includes the factors of the new learning environment, the new socio-psychological environment, the new information and cognitive space and the factor of the professional environment. These factors can have both positive and negative effects on the process of adaptation of student youth. This may depend on the psychological characteristics of the individual, the explanation of which involves a set of internal conditions that change under the influence of external influences.

References

Бевзенко Л. Д. Постнеклассические практики: возможность концептуализации в логике габитуальных и социокультурных трансформаций. Постнеклассические практики: опыт концептуализации : Коллективная монография. Под общ. ред. В. И. Аршинова и О. Н. Астафьевой. – С-Пб. : Изд. дом «Миръ», 2012. С. 229–248.

Губанов Д. А. Социальные сети. Модели информационного влияния, управления и противоборства. М. : Издательство физико-математической литературы, 2010. 228 с.

Кастельс М. Галактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе . Екатеринбург : У-Фактория, 2004. 328 с.

Кизима В. В. Космология с позиций представления о бытии как о тотальности. Totallogy-XXI. Постнекласичні дослідження. № 29, 2013. К. : ЦГО НАН України, С. 25–76.

Кокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення діяльності : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 265 с.

Кочубей Н. В. Сеть как пространство постнеклассических практик. Постнеклассические практики: опыт концептуализации : Коллективная монография / Под общ. ред. В. И. Аршинова и О. Н. Астафьевой. СПб. : Изд. дом «Миръ», 2012. С. 447–458.

Лазоренко Б. П. Асоціальні практики життєконструювання проблемної молоді в інформаційному суспільстві. Наук. студ. із соц. та політ. психології : зб. статей НАПН України, Ін-т соц. та політ. психології ; [ред. рада: М. М. Слюсаревський (голова), В. Г. Кремень, С. Д. Максименко та ін.]. К. : Міленіум, 2013. Вип. 33(36). 348 с. С. 307– 315.

Ларіна Т. О. Практики мінімізації ризику в процесі життєконструювання. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 31(34). К., 2012 С. 102–109.

Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів: монографія. [О. Т. Баришполець, О. Л. Вознесенська, О. Є. Голубєва, Г. В. Мироненко, Л. А. Найдьонова, Н. О. Обухова Н. І. Череповська] ; за наук. ред. Л. А. Найдьонової, Н. І. Череповської ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. К. : Міленіум, 2014. 348 с.

Найдьонова Л. А. Рефлексивна психологія територіальних спільнот. К. : Міленіум, 2012. 280 с.

Онищенко О. С., Горовий В. М., Попик В. І. Соціальні мережі як чинник розвитку грома- дянського суспільства : [монографія]. НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. К., 2013. 220 c.

Петрунько О.В. Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2010. 480 с. 13. Петрунько О. В. Молодь та інноваційні технології: перспективи і ризики взаємодії : Методичний посібник. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 84 с.

Петрунько О.В. Соціалізація в умовах медіасередовища: актуальність проблеми. Режим доступу: http://ap.uu.edu.ua/article/260 15. Посохова В. В. Огляд практик спілкування в мережі Інтернет. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 31(34). К., 2012. С. 93–102.

Семенов Н. Все о социальных сетях. Влияние на человека. Проблема социальных сетей [Електронний ресурс]. 2011. Режим доступу до ресурсу: http://secl.com.ua/article-vse-o-socialnyh-setjahvlijanije- na-cheloveka.html

Сергодеев В. А. Коммуникативные практики в сетевых интернет- сообществах [Електронний ресурс]. 2014. Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/kommunikativnye-praktiki-v-setevyhinternet- soobschestvah

Титаренко Т. М. Особистісні практики конструювання життя: зміна фокусування . Педагогічна і психологічна наука в Україні : зб. наукових праць : в 5 т. Т. 2: Психологія, вікова фізіологія та дефекто- логія. К. : Педагогічна думка, 2012. С. 175–186.

Тоффлер Э. Третья волна [пер. на русский язык: А. Мирер, И. Москвина-Тарханова, В. Кулагина-Ярцева, Л. Бурмистрова, К. Бурмистров, Е. Комарова, А. Микиша, Е. Руднева, Н. Хмелик]. М., 2004. 784 с.

Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості : дис. ... канд. Психол. Наук. К., 2004. 212 с.

Шахмартова О. М. Психологические аспекты общения в социальных сетях виртуальной реаль- ности. Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. 2011. № 24. С. 1002–1008.

Varii, M.Y., Leshchynska, O.A., Terletska, Y.M. Role of organisational culture of the university in formation of psychological readiness of students to assertive behaviour. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 2020, 8(3), pp. 497–504.

Published

2022-05-19

How to Cite

ШИНКАР, М. . (2022). FEATURES OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL ADAPTATION AND COMMUNICATION OF STUDENT YOUTH IN THE MODERN MEDIA ENVIRONMENT. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (1 (54), 91-99. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.13