ВПЛИВ ВІДВІДУВАННЯ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ НА СОЦІАЛЬНУ АДАПТАЦІЮ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Abstract
In this article was reviewed such notion as social adaptation, its development. This article regarding social adaptation of children has been scrutinized from both prospectives: those children that attended preschool and those children that did not attend preschoooling. It is established, that children who have attended a form of preschool have more developed social adaptation skills.
References
Головин С. Ю. Словарь практического психолога. — М.: АСТ; Харвест, 2005.
Диагностическая карта наблюдения и оценки психологического статуса детей и подростков / Авт.-сост. Е. В. Осмина. — Ижевск: Удмуртский гос. ун-т, ИГОО “Центр социальных и образовательных инициатив”, 2001.
Завьялова Е. К. Психологические механизмы социальной адаптации человека // Вестн. Балтийской пед. академии. — 2001. — Вып. 40. — C. 55–60.
Калинина Р. Ребенок пошел в детский сад... К проблеме адаптации детей к условиям жизни в дошкольном учреждении // Дошкольное воспитание. — 1998. — № 4. — C. 2–9.
Мещеряков Б. Г., Зинченко В. П. Большой психологический словарь. — М.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003.
Овчарова Р. В. Практическая психология образования: Учеб. пособие. — М.: Академия, 2003.
Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога. — М.: ВЛАДОС, 1999.
Социальная адаптация детей в дошкольных учреждениях / Под ред. Р. В. Тонковой-Ямпольской, Е. Шмидт-Кольмер, А. Атанасовой-Буковой. — М.: Медицина, 1980. — 231 с.
Campbell J. J, Lamb M. E., Hwang C. P. Early Child-Care Experiences and Children’s Social Competence Between 11/2 and 15 Years of Age // App. Developmental Sci. — 2000. — Vol. 4, № 3. — P. 166–176.