ПРОВІДНІ ЦІННОСТІ ПІДЛІТКІВ ТА УПРАВЛІННЯ ЇХ ВИБОРОМ У ПРОЦЕСІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ
Abstract
Радикальні зміни у політичній, економічній та духовній сферах нашого суспільства призводять до істотних перетворень у психології сучасної людини. Це виявляється у зламі старих стереотипів, різких змінах суспільної думки та ціннісних пріоритетів, знаходженні нових орієнтирів особистісного вибору та прийнятті неординарних рішень в окремих життєвих ситуаціях. Проблемні ситуації у суспільному просторі дорослих людей впливають на розвиток свідомості підростаючого покоління. При цьому рівень соціальних взаємодій найбільше впливає на зміст соціалізації особистості періоду дорослішання. Інтенсивно відбиваються кризисні моменти також і на становленні самосвідомості особистості підліткового віку. Оскільки події теперішнього буття не дають підліткам твердої основи становлення особистішої та соціальної ідентичності, індивідуальної та суспільної відповідальності, особистісного та морального вибору, рольового та ціннісного самовизначення, то достатньо гострим постає аспект вивчення як проблеми моральної самосвідомості, так і співвідношення ціннісних орієнтацій у сучасних підлітків.
References
Булах /. С, Кулагіна Л. М. Особливості соціально¬го вибору ціннісних орієнтацій у підлітків// Ціннісні орі¬єнтації в громадянському становленні особистості: 36. наук. ст. — К.: Дрогобич, 1998. — С. 46-51.
Горностай П. П., Воськовскоя С. В. Теория и прак¬тико психологического консультирования: Проблемный подход. — К.: Наук, думка, 1995. — 128 с.
Гуслякова Н. І. Ідеальні ціннісні орієнтації сучасних підлітків // Рідна школа. — 1993. — №8. — С. 11 — 14.
Кириллово Н. А. Ценностные ориентации в струк¬туре интегральной индивидуальности старших школьни¬ков // Вопр. психологии. — 2000. — N° 4. — С. 29-37.
Коч Л. А. Креативная этика. Психология освоения подростками этических норм и понятий. — М.: Моек, психолого-соц. ин-т; Воронеж: Изд-во НПО МОДЭК, 2000,- 192 с.
Малько Н. А. Ціннісні орієнтації як чинник станов¬лення особистості // Психологія: 36. наук. пр. — 1993. — Вип. 1(4).- С. 10-15.
Наш проблемный подросток: Учеб, пособие. — СПб.: Союз, 1998. — 141 с.
Немов Р. С. Основы психологического консульти-рования: Учеб, для студ. педвузов. — М.: ВЛАДОС, 1999.- 528 с.
Осьмак Л. П. Ціннісні уявлення і самоствердження підлітків // Рідна школа. — 1992. — № 3. — С. 55-61.
Прихожан А. М., Толстых Н. Н. Подросток в учеб¬нике и в жизни. — М.: Знание, 1990.— 80 с.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеско¬го возраста. — СПб.: Питер, 2000. — 624 с.
Ремшмидт X. Подростковый и юношеский воз¬раст: Проблемы становления личности: Пер. с нем. — М.: Мир, 1994. - 320 с.
Тихомандрицкая О. Н. Ценности современного подростка // Школьный психолог. — 1999,— №13.— С. 10.
Формирование личности в переходный период: от подросткового к юношескому возрасту / Под ред. И. В. Дубровиной. — М.: Педагогика, 1987. — 184 с.
Флоренская Т. А. Диалог в практической психо¬логии. Наука о душе. — М.: ВЛАДОС, 2001. — 208 с.