SYSTEM APPROACH IN OVERCOMING THE PROBLEM OF NEGLECT TEACHING IN THE PROSESS OF SECONDARY SCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.2.7Keywords:
pedagogical neglect, educational activity, success, failure, systematic failure, system approachAbstract
The article considers the psychological and pedagogical components of a systematic approach in teaching and education to overcome the problem of pedagogical neglect; the stages of development of pedagogical neglect and its inhibitory factor in the development of the personality of a junior school student are analyzed. The problem of pedagogical neglect in the psychological and pedagogical literature is not sufficiently studied. The very concept of “pedagogical neglect” in modern theory and practice is often used as a synonym for the concept of “difficult children”. However, there is a difference between them: the concept of "pedagogical neglect" characterizes the process of learning and education of the child, and “difficult” – indicates the results of such education and training. A pedagogically neglected student who “falls out” of the school’s educational process for a certain period of time, sooner or later becomes “difficult”. The article examines the theoretical foundations of a systematic approach to overcoming the problem of pedagogical neglect in the learning process of junior high school. In conclusion, the author emphasizes that pedagogical neglect occurs where there are no conditions for full development and individualization of each individual junior student, and therefore it is important to help everyone realize themselves in different activities, taking into account the principles of individualization and age psychological aspects of each student.
References
Бабанский Ю.К. О причинах неуспеваемости школьников и путях её предупреждения. Ростов на Дону, 1972.
Бабанский Ю.К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса: методические основы. Москва : Просвещение, 1982. 320 с.
Гельмонт А.М. Причины неуспеваемости и пути ее преодоления. Москва, 1963.
Дубровина А.Г. Школьная психологическая служба: вопросы теории и практики. Москва : Педагогика, 1991. 230 с.
Ілляшенко Т. Чому їм важко вчитися? Діагностика і корекція труднощів у навчанні молодших школярів. Київ : Початкова школа, 2003. С. 61–63.
Кравець Н. Засвоєння знань дітьми, які мають труднощі у навчанні. Психолого-педагогічний практикум. 2003. № 12. С. 7–10.
Костромина С.М. Как преодолеть трудности в обучении детей. Москва : Ось-89, 1998. 224 с.
Кузьма М.І., Талапканин М.І. Основи психодіагностики розвитку молодшого школяра. Психолого-педагогічний практикум. 2003. № 110. С. 8–12.
Локалова Н.П. Как помочь слабоуспеваемому ребёнку. Москва : Ось-89, 2005. 96 с.
Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога. Москва : Сфера, 2001. 480 с.
Рева Ю. «Важкі» діти: досвід психологічної корекції. Завуч. 2001. № 13. С. 8–9.
Савченко К. Психологічні чинники і фактори неуспішності молодших школярів. Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість. Київ : Знання, 1999. С. 115–118.