ОСОБИСТІСНІ ПЕРЕДУМОВИ УСПІШНОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.2Ключові слова:
особистість, здобувач освіти, професійне навчання, успішність навчанняАнотація
У статті представлено результати дослідження особистісних особливостей здобувачів вищої освіти з різним рівнем успішності професійного навчання. Проаналізовано підходи до аналізу чинників, які сприяють успішності навчання. Успішність розглядається як сукупність складових, що сприяють ефективному засвоєнню знань, формуванню професійних умінь та навичок. Дослідники виділяють суб’єктивні та об’єктивні складові успішності професійного навчання. Суб’єктивні – це стійка адекватна самооцінка, задоволеність собою і власною діяльністю. Об’єктивні – кількісний і якісний показник результативності. Метою статті є висвітлення результатів дослідження особистих детермінант успішності професійного навчання здобувачів вищої освіти. За результатами експертної оцінки, поточних модульних контролів і результатів зимової сесії всі досліджувані були розділені на дві групи: високо успішних та низько успішних здобувачів. Дослідження впливу мотивації до навчання у ЗВО на успішність навчальної діяльності показало, що у високо і низько успішних здобувачів переважає мотивація отримати документ про наявність вищої освіти, що може свідчити про некоректний вибір професії або про незадоволеність нею. Дослідження особистісних детермінант успішності професійного навчання показало, що у високо успішних здобувачів переважають такі особливості, як: високий рівень інтелектуального розвитку, наполегливість, емоційна стійкість, реалістичність, сталість інтересів, тактовність, формалізованість контактів. У низько успішних здобувачів спостерігаються: емоційність, імпульсивність, дратівливість, екстравертованість, недостатня організованість діяльності, безтурботність. Висновки. Доведено, що існує зв’язок між особистісними характеристиками здобувачів та рівнем успішності професійного навчання. Подальшої розробки потребує удосконалення психологічних засобів, за допомогою яких можна підвищити результативність професійного навчання.
Посилання
Бандурка О.М. Про сьогодення вищої освіти в Україні. Вища школа. 2011. № 9. С. 7–15.
Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ–Чернівці : “Букрек”, 2018. 320 с.
Бондаренко З.П. Деякі аспекти професійної підготовки студентів в умовах ВНЗ. URL: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf3/Bondarenko.pdf
Вієвська М., Красовська Л. Формування мотивації фахівця до безперервної професійної освіти. Вища школа. 2011. № 1. С. 75–82.
Загребнюк Ю.В. Комплексні методики підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. МОН України, Сумський держ. 242 пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. № 3 (47). С. 259‒265.
Калюжна Є.М., Омельчук В.А., Омельчук В.В. Прийняття рішення особистістю: філософсько-психологічний і правовий аспект. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Запорізького національного університету та Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Запоріжжя : ЗНУ, 2018. № 2 (14). С. 89‒96.
Климчук В.О., Горбунова В.В. Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді: теорія, методика, програма розвитку : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 110 с.
Кокун О.М. Методологічні засади та практичні заходи психофізіологічного забезпечення професійного становлення фахівця: збірник наукових праць КІПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України 15.05.2009. URL: http://www.vmurol.com.ua/index.php?idd=us_publication&group=4&us_publication=837
Левченко Т.І. Мотивація суб’єкта в різних видах діяльності : монографія. Вінниця : Нова книга, 2011. 448 с.
Лозовецька В. Методологічні підходи до визначення форм підтримки особистості у професійному самовизначенні. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка : зб. наук. пр. Київ : Вид-во ІПТО НАПН України, 2012. № 3. С. 11‒18.
Лябик С.І. Проблеми підготовки спеціалістів. Професійне становлення особистості. Хмельницький національний університет. URL : http://www.rusnauka.com/33_DWS _2010/33_DWS_2010/Pedagogica/74704.doc.htm
Мілорадова Н.Е Ретроспективний аналіз науково-психологічних концепцій професіогенезу фахівця. Scientific Light. 2017. №8. С. 18‒23.
Оліховська Л.П. Теоретичні основи професійного самовизначення: психологічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : “Педагогіка. Соціальна робота”. 2016. Випуск № (39) С. 161‒164.
Рідей Н.М., Рибалко Ю.В., Хітренко Т.Ф. Європейський простір вищої освіти в новому десятилітті: передумови і напрямки розвитку в Україні. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору : тематичний випуск. 2010. С. 440‒453.
Шевченко Н.Ф. Навчально-професійна настанова в структурі професійної свідомості майбутіх фахівців. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 32. С. 558–571.
Steele L. M., McIntosh T., &Higgs, C. (2017). Intrinsic motivation and creativity: openingup a blackbox. Handbook of Research on Leadershipand Creativity. EdwardElgarPublishing. [GoogleScholar] [Cross-Ref]. URL: http://mmi.fem. sumdu.edu.ua/en.